میدان مرکزی عامل اختلاف و نوسان قیمت میوه در سطح شهر تهران است / وزارت جهاد کشاورزی از کشاورز حمایت نمی کند!

به گزارش رکنا، بازار مرکزی میوه و تره‌ بار تهران به عنوان یکی از مهم‌ ترین بازارهای مصرفی پایتخت، به عنوان عامل اصلی اختلاف قیمت اقلام در سطح شهر محسوب می شود که به دلیل عدم نظارت متولیان، نه تنها نوسانات قیمتی در مغازه های سطح شهر را در پی دارد که بر سبد خانوار و معیشت کشاورزان نیز اثرگذار است.

اسدالله کارگر

اسدالله کارگر ، رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران درباره نوسان قیمت برخی اقلام مانند خیار، گوجه و پیاز در فصل پاییز به خبرنگار رکنا گفت: پاییز از نظر فراوانی و تنوع میوه، سبزی و صیفی جات بهترین فصل است، چون هم میوه های تابستانی و هم میوه های زمستانی در بازار موجود است و باید قیمت ها متعادل باشد و در حال حاضر هم خوشبختانه کمبودی وجود ندارد اما اگر نوسانات قیمتی در برخی اقلام پرمصرف مثل خیار وجود دارد، به دلیل این است که محصول کشاورز در دوره قبل با عدم استقبال مواجه شده است و کشاورز برای دوره جدید کمتر کاشت داشته است و این کمبود در بازار خود را نشان می دهد. وقتی کشاورز می بیند که نیروی انسانی، هزینه و زمان خود را هدر داده است اما محصولش به فروش نرفته است دیگر به سمت کاشت نمی رود.

وزارت جهاد کشاورزی از کشاورز حمایت نمی کند

کارگر در پاسخ به این سوال که چرا وزارت جهاد کشاورزی در این مواقع با خرید تضمینی از کشاورز حمایت نمی کند؟ گفت: این انتقاد همیشه نسبت به وزارت جهاد کشاورزی وجود داشته است که باید به عنوان متولی اصلی از کشاورز حمایت کند تا کشاورز از ادامه کار نترسد و اگر کشاورز نتواست محصول خود را بفروشد، وزارت جهاد کشاورزی محصول را بخرد تا هم مانع ضرر و زیان کشاورز شود و هم بازار بی ثبات نشود اما هیچ وقت وزارت جهاد کشاورزی از کشاورز حمایت نکرده است و ما همیشه این انتقاد را مطرح کردیم اما متاسفانه اثر و تغییری در روند کار وزارت جهاد کشاورزی مشاهده نکردیم.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران درخصوص آغاز به کار دولت چهاردهم و انتظاراتی که از وزارت جهاد کشاورزی این دولت وجود دارد، گفت: انتظارات همیشه وجود دارد و همیشه سطح اقدامات با سطح انتظارات ما یکسان نبوده است، امیدوار هستیم در دولت جدید و باتوجه به قدم هایی که تا امروز برداشته است، بتواند رضایت مردم و کشاورزان را کسب کند. وزارت جهاد کشاورزی باید از کشاورز حمایت کند و به کشاورز بها دهد. کشاورز هم در ادامه تشویق می شود و با امید به کار خود ادامه می دهد. برخی درخصوص صادرات صحبت می کنند، ما انتقادی به صادرات نداریم اما وقتی صادرات برنامه ریزی نشده در بازار داخلی بی ثباتی ایجاد می کند و بازار را به هم می ریزد، ایراد کار خود را نشان می دهد. بنابراین باید پیش بینی های لازم درخصوص تامین نیاز بازار داخلی انجام و بعد صادر شود و بدین ترتیب کشاورز نیز به صادرات تشویق می شود و باعث ارزآوری برای کشور خواهد شد.

وی درباره لزوم برنامه ریزی مدون و بلندمدت از سوی وزارت جهاد کشاورزی درخصوص برندسازی و تعریف کد و لیبل مشخص برای اقلام با نوع، سایز و کیفیت مختلف گفت: این موضوع از دغدغه های اصلی ما است که نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دارد. متولی اصلی این کار نیز وزارت جهاد کشاورزی است. ما وقتی قیمت ها را در سطح شهر اعلام می کنیم، همکاران ما و مردم نمی دانند که برای مثال یک قلم کالا با سه نوع قیمت (کف، سقف، ممتاز) مربوط به کدام نوع و با چه کیفیتی است و این متغیر بودن قیمت ها دغدغه اصلی ما و مردم است و وزارت جهاد کشاورزی باید از همان سرمنشاء عرضه کالا، با برندسازی و کد مشخص این مشکل را حل کند اما متاسفانه هنوز این مشکل وجود دارد و وزارت جهاد کشاورزی دولت های قبل نیز این مشکل را حل نکرده اند.

ساعت کار میدان مرکزی عامل اصلی اختلاف قیمت میوه و صیفی جات در سطح تهران است

کارگر در پاسخ به خبرنگار رکنا درخصوص سود مغازه دار و اینکه چرا قیمت ها در مناطق مختلف تهران متفاوت است و حتی یک قلم با کیفیت و نوع و سایز یکسان، قیمت متفاوتی دارد، گفت: سود مصوب برای تمام مغازه داران سطح شهر یکسان است و مناطق بالا، مرکز و جنوب تهران به هیچ عنوان اختلاف سود وجود ندارد. وقتی ما قیمت های عمده را اعلام می کنیم و مغازه دار برای خرید به میدان مرکزی می رود و کالای مورد نیاز خود را همراه فاکتور خریداری می کند، از سوی اتحادیه میوه و تره بار، وزارت صمت، تعزیرات و وزارت جهاد کشاورزی نظارت بر سودی که مغازه دار اعمال می کند، وجود دارد اما مشکل پرسش شما از سرمنشاء است و مصرف کننده هم در این موضوع حق دارد.

وی با بیان اینکه تفاوت قیمت ها در سطح شهر دو دلیل دارد، گفت: اختلاف قیمت در برخی مناطق تهران به دلیل کیفیت، نوع و سایز کالا است اما اختلاف قیمت اقلام با کیفیت، نوع و سایز یکسان از سرمنشاء کار یعنی میدان مرکزی ایجاد می شود. متاسفانه ساعت کار میدان مرکزی زیاد است و 24 ساعته کار می کند و تعطیلی ندارد و این مسئله از نظر قانونی درست نیست. میدان مرکزی براساس عرضه و تقاضا کار می کند و در آنجا قیمت مشخصی وجود ندارد و این تفاوت قیمت به دلیل عدم ثبات قیمت در میدان مرکزی در ساعات مختلف است. اگر عرضه زیاد باشد قیمت کالا ارزان و اگر عرضه کم باشد قیمت کالا گران می شود.

کدخبر: 1046454 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی