مسئولیت نوسازی ناوگان جاده ای با وزارت نفت و صمت است

به گزارش رکنا، داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ ای در نشست خبری امروز دوشنبه 18 تیر ماه وزارت راه و شهرسازی ، در پاسخ به خبرنگار رکنا درخصوص عدم خارج شدن کامیون های اسقاطی از ناوگان کشور گفت: موضوع نوسازی ناوگان مربوط به این دولت و دولت قبل نیست، بحث نوسازی ناوگان به شرایط اقتصادی هر کشوری بازمی گردد و اگر عرضه و تقاضا و تامین معیشت صورت گیرد، حتما نوسازی محقق می شود.

مسئولیت نوسازی ناوگان با وزارت صمت و وزارت نفت است

امانی در ادامه سوال خبرنگار رکنا با بیان اینکه وزارت صمت باید پرسش شما را پاسخ دهد، گفت: بعد از قانون ساماندهی خودرو، مسئولیت نوسازی ناوگان کشور با وزارت صمت است ما خواهان هستیم. سال گذشته تفاهم نامه ای بین وزارتخانه های راه، صمت و نفت که از محل صرفه جویی سوخت، 85 هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل جاده ای نوسازی شود و از سوی دولت به دستگاه ها ابلاغ شد و ما همچنان پیگیر و خواهان هستیم که این قانون 5 ساله هرچه زودتر اجرایی شود.

وی ادامه داد: بحث تامین مالی را وزارت نفت باید از محل صرفه جویی سوخت تامین کند و بحث خودرویی و استفاده از ظرفیت های داخلی را وزارت صمت باید انجام دهد و بحث متقاضی را وزارت راه باید انجام دهد. 

امانی درخصوص مشکل سوخت کامیونداران به خبرنگار رکنا گفت: مشکلی در این خصوص وجود ندارد. ما براساس پیمایش، بارنامه و صورت وضعیت آنلاین سوخت را به رانندگان تخصیص می دهیم اما تعدادی کامیون هستند که تابع هیچ ضوابطی نیستند و مسئولیت آن با وزارت نفت است و وزارت نفت باید برای آنها تعیین تکلیف کند.

وی افزود: امکان دارد در 35 میلیون بارنامه ای که صادر می شود، تخلفاتی صورت گیرد و مساله دار باشد. ما با سیستم هایی که در دست داریم، این تخلفات را شناسایی و با آن برخورد می کنیم و کارت سوخت این کامیونداران را باطل می کنیم.

امانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار رکنا مبنی بر تعیین کرایه کامیونداران که پیش از این مشکلی نداشتند و از زمان ورود دولت به این موضوع، مشکلات آنها افزایش یافته است و به گفته کامیونداران آقای بذرپاش حتی یک بار در جلسات حضور نداشتند تا از مشکلات کامیونداران مطلع شوند، گفت: ما نماینده آقای وزیر هستیم. ما درد و دل های دوستان را شنیده ایم و حرف های آنها را به سمع و نظر وزیر رسانده ایم. در دولت سیزدهم کلیه بحث های افزایش قیمت به ستاد تنظیم بازار منتقل شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا که چرا این اتفاق رخ داد، زیرا در این ستاد باید قیمت گوشت و مرغ و میوه و ... تعیین شود نه کرایه کامیونداران؟ گفت: دولت به دلیل کنترل تورم باید به صورت یکپارچه از یک کانال انجام می داد و بنابراین موضوع قیمت ها در ستاد تنظیم بازار تجمیع شد. امسال به دلیل اتفاقاتی که رخ داد، چند ماهی طول کشید اما بالاخره اتفاق افتاد و افزایش کرایه کامیونداران انجام شد.

ورود 33 هزار ناوگان باری جدید در دولت سیزدهم

امانی در ادامه نشست خبری درخصوص عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم گفت: یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نگهداشت ۲۳۰ هزار کیلومتر راه‌های اصلی شریانی و روستایی است.

وی افزود: در زمینه راهداری برآورد کارشناسی ارزش راه‌های کشور حدود ۷ هزار همت است که اگر هزینه نگهداری راه‌های کشور را ۳ درصد ارزش در نظر بگیریم ۲۰۰ همت برای نگهداری راه‌ها نیاز است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: در موضوع روکش راه‌های اصلی و شریانی سه آزادراه قم- کاشان، کاشان-اصفهان و زنجان- تبریز به سازمان راهداری واگذار شد که ۲ هزار میلیارد تومان آن برای اتوبان قم-کاشان-اصفهان و ۱.۵ همت برای اتوبان زنجان-تبریز در نظر گرفته شده است.

امانی ادامه داد: در ۳ سال گذشته با توجه به اقدامات انجام شده، درآمد سازمان راهداری رشدی ۱۲۰ درصدی داشت و بسیاری از دستاوردهای کنونی به این درآمدها باز می‌گردد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در حوزه راه روستایی در دولت سیزدهم ۷۴۳۵ کیلومتر ساخته شده است که ۳۰ درصد رشد نسبت به زمان مشابه در دولت گذشته داشته است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها در خصوص نگهداری راه‌ها، روکش راه‌های اصلی و شریانی بود که سرجمع در ۳۳ ماه دولت سیزدهم، ۲۴ هزار کیلومتر روکش آسفالت انجام شده است که رشد قابل توجهی را نسبت به دولت گذشته نشان می‌دهد.

امانی ادامه داد: موضوع ترانزیت یکی دیگر از اقدامات مهم دولت سیزدهم بود که در سال گذشته میزان ترانزیت جاده‌ای به ۱۴.۷ میلیون تن رسید که این حاصل تلاش‌های شهید جمهور و مقام عالی وزارت است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: در ۳ ماهه سال ۱۴۰۳ نیز میزان ترانزیت جاده‌ای نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سال گذشته ۵۱۵ میلیون تن جابه‌جایی کالا در کشور انجام شد که رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشت.

امانی با اشاره به کمبود ناوگان اتوبوسی در کشور که پس از پاندمی کرونا این بخش بسیار آسیب دید، گفت: با وجود این مشکلات سال گذشته ۱۴۸ میلیون جابه‌جایی مسافر در کشور انجام شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۸ درصدی داشت.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای رفع نقاط پرحادثه جاده‌ای گفت: در این زمینه ۸78 نقطه پرحادثه در ابتدای دولت سیزدهم شناسایی شد که سال گذشته ۴۲۱ نقطه رفع شد و متعهد شدیم که مابقی را تا پایان امسال رفع کنیم.

معاون وزیر راه شهرسازی در ادامه با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین و کمبود ۶هزار ناوگان اتوبوس برای اربعین امسال، خاطرنشان‌کرد: امسال قرار است از سایر ظرفیت‌های موجود در کشور از جمله ناوگان در اختیار نیروهای مسلح، سرویس مراکز صنعتی، پتروشیمی و غیره در ایام اربعین استفاده شود.

امانی یادآور شد: در بودجه‌های سنواتی دو سال گذشته، واردات اتوبوس‌های با کارکرد کمتر از پنج سال اجازه داده شد که با تلاش‌های انجام شده گره‌های کار باز شد و ثبت سفارش این اتوبوس‌ها آغاز شده است و امیدواریم که برای اربعین سال بعد این اتوبوس‌ها به ناوگان افزوده شود.

وی تاکید کرد: در این زمینه و رفع نیازها، قرار شد از ناوگان طرف عراقی نیز استفاده شود.

 امانی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای نوسازی ۸۵ هزار دستگاه اتوبوس، مینی بوس و کامیون در کشور گفت: مقرر شد این نوسازی در مدت پنج سال و از محل تولید داخل باشد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: مشکل اصلی در موضوع نوسازی ناوگان، مشخص شدن محل تخصیص ارز از بانک مرکزی یا وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در نهایت مقرر شد وزارت صمت از محل ارزهای خود آن را بپردازد.

کدخبر: 1016532 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟