فروش پسماند به «نوماند» سودآورتر است یا زباله گردها؟ + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دو سالی می شود که در تحریریه رکنا، کاغذهای باطله را از سایر زباله ها تفکیک می کنیم. در واقع ما تمرین می کنیم که تا جایی که توان داریم تبدیل به یک «شهروندِ مسئولیت پذیر» شویم. فضای تحریریه محدود است و خیلی سخت می شود سایر زباله های ارزشمند از جمله پلاستیک و شیشه و... را هم از هم جدا کنیم؛ بنابراین در قدم اول تصمیم گرفتیم که با کاغذ، که مستعمل ترین ابزار (بعد از رایانه) برای خبرنگاران است این اقدام را شروع کنیم.

اکثر افراد حاضر در تحریریه، علاقه مند به شرکت در این اقدام جمعی هستند. یکی از خبرنگاران، همیشه یک جعبه دستمال کاغذی روی میزش دارد و کاغذهایی که باطله شده اند را خُرد می کند و درون آن می ریزد و بعد یک جا آن را درون سطل می اندازد. دیگری کاغذهایی که در طول هفته جمع آوری کرده است را به سطل مخصوص کاغذ می اندازد. نفر بعد، کوچکترین کاغذها، حتی کاغذ رسید بانک را هم در دستش نگه می دارد تا به این سطل مخصوص برسد و آن را با سایر زباله ها در یک محل نمی ریزد. دیگری به بقیه هم یاد می دهد که زباله هایش را در این سطل بیاندازد و نفر بعد هم همیشه دوست دارد بداند چقدر پول از فروش اینها کف دستمان را می گیرد.

کسی که مسئولیت این کار را پذیرفته است، خبرنگار شهری رکنا است. کسی که با «احمد» زباله گرد محله آشنا شده و بعضی وقت ها از او و دوستانش اطلاعات زیادی در خصوص پشت پرده های زباله گردی و مافیای پسماند به دست می آورد. 

«ما» در تحریریه تصمیم گرفتیم برای آشنا شدن با این فضا، به عنوان همان «شهروند مسئولیت پذیر» کاغذهای جمع شده را به افرادی که در این عرصه فعالیت می کنند بفروشیم تا ضمن انجام این کار، گزارشی از قیمت های «ترغیب نکننده!» در این زمینه نیز خبر پیدا کنیم. چند باری کاغذها را به احمد فروختیم. از حق نگذریم با قیمت خوبی خریداری می کرد. همچنین اینکه اگر او را در کوچه می دیدیم، با خودمان می آمد و کاغذها را می برد و پولش را همان جا به ما می داد.

بار دیگر تصمیم گرفتیم کاغذها را به نزدیک ترین محل دریافت پسماند خشک شهرداری بفروشیم. پول اسنپِ رفت و برگشتمان چند ده برابر مبلغی شد که از فروش کاغذها از غرفه شهرداری دریافت کردیم. برای همین تصمیم گرفتیم راه های دیگری را برای فروش کاغذهای تحریریه امتحان کنیم.

به پیشنهاد «احمد»، کاغذهای دوره بعد را به یک وانتی دوره گرد که از قضا با او نیز آشنا بود فروختیم. برای هر کیلو کاغذ، هفت هزار تومان پول گرفتیم و این راه، فعلا بهترین مسیر برای فروش زباله های تفکیک شده بود.

این روزها که شهرداری تهران همه جوره تصمیم به ترغیب مردم با «طرح نوماند» برای تفکیک و فروش پسماند خشک کرده است، ما نیز انتخاب کردیم که این بار کاغذهایمان را از طریق این اپلیکیشن به فروش برسانیم. مراحل فروش پسماند خشک به این وسیله بسیار ساده بود. فقط کافی است اپلیکیشن شهرزاد را نصب کنید و ذیل آن به بخش نوماند بروید؛ مشخصات و آدرس و نوع پسماندی که می خواهید تحویل دهید را انتخاب کنید و در نهایت زمانی را برای دریافت آنها توسط ماموران شهرداری انتخاب کنید. 

بگذریم از اینکه درخواستمان دو بار به دلیل دسترسی نداشتن رانندگان به لوکیشن انتخابی در نقشه برای روز سه شنبه لغو شد و در نهایت موفق شدیم برای روز پنجشنبه، بین ساعات 9 صبح الی 12 ظهر درخواست خود را ثبت کنیم. قیمت ها اصلا ترغیب کننده نبود؛ هر کیلو نان خشک، مقوا و کارتن دو هزار تومان، هر کیلو کاغذ و روزنامه به صورت مخلوط سه هزار تومان، هر کیلو پلاستیک درهم چهار هزار تومان و....

حدود ساعت 11 و 15 دقیقه روز پنجشنبه، تحویل گیرندگان در محل حاضر شدند، کاغذها را وزن کردند. در نهایت برای 5 کیلو (نصف کاغذ و نصف مقوا و کارتن) اپلیکیشن شهرزاد 12 هزار و 500 تومان شارژ شد!

شهرداری تهران: می دانیم قیمت پسماندخشک در «نوماند» ترغیب کننده نیست

قنبر آدینه‌وند، مدیر نظارت و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز در گفت و گو با رکنا موضوع کم بودن قیمت پسماند خشک در اپلیکیشن نوماند را تایید کرد و گفت: این اپلیکیشن به تازگی راه افتاده است. ما سعی می کنیم قیمت های درج شده در نوماند را به قیمت بیرون نزدیک کنیم تا شهروندان ترغیب شوند که پسماند خود را تفکیک و به شهرداری تهران تحویل دهند.

کدخبر: 972647 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟