مرداد ماه 120 هزار معلم شایستگی پروری را آموزش می بینند/با سرعت علم نیاز نیست کتب درسی مدارس هم تغییر کند
حجم ویدیو: 18.12M | مدت زمان ویدیو: 00:02:44

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، علم روز به روز چنان با سرعت پیشرفت می کند و انگاره های ذهنی ما را تغییر می دهد که اگر فردا روزی، کسی بیاید و ثابت کند که آب در 70 درجه هم به جوش می آید، نمی توان خیلی تعجب کرد. حال در چنین دنیایی که علم اینچنین سریع پیش می رود، باید همراه با آن دوید؛ اگر نفس کم آوردید، باید مسئولان یک سرزمین کمک کنند تا مردمشان باز نمانند چراکه عقب افتادن یک ساله از دانش روز دنیا، می تواند یک فرد را به اندازه 10 سال از زندگی در دنیایی مدرن، باز بدارد. در چنین وضعیتی، به نظر می رسد در مدارس، مقطع ابتدایی می تواند برای دانش آموزان بسیار تاثیرگذار باشد. مقطعی که دانش آموزان می توانند خیلی بهتر خواندن و نوشتن را فرا بگیرند و حتی آموزش و پرورش می تواند یک زبان تازه به آنها بیاموزد تا سریعتر بتوانند با دنیای امروز، پیش بروند.

این موارد را با معصومه نجفی پازوکی ، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ، در میان گذاشتیم؛ اما او نظر متفاوتی داشت. او معتقد است باید برای آموزش و پرورش، کسب شایستگی دانش آموزان ملاک عمل باشد.

او در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه مقطع ابتدایی، جایی برای علم اندوزی به معنای گذشته نیست و این موضوع که هر چقدر هم مباحث علمی به روز شوند، مباحث کتب درسی هم باید به روز شوند، درست نیست، گفت: در واقع مهم در دوره ابتدایی، کسب شایستگی است. وقتی برنامه های درسی مقطع ابتدایی سایر کشورها را هم که بررسی کنید، می بینید که برخی شایستگی ها را در دوره ابتدایی در نظر می گیرند نه اینکه علم اندوزی کنند.

معصومه نجفی افزود: اتفاقا همه تاکید ما بر این است که معلم، نگاهش را نسبت به آموزش تغییر دهد و از حافظه محوری و آموزش حفظیات پرهیز کند. اگر قرار است معلمی فارسی را آموزش داده شود، به جای اینکه مترادف و متضاد واژه ها را بپرسد و این برایش مهم باشد که بچه ها چه نمره ای در املا و انشا گرفته اند، بر این تاکید داشته باشد که دانش آموزان، چقدر در کسب مهارت های زندگی و پذیرش نقش در زندگی اجتماعی آینده موفق شده اند و همچنین به چهار مهارت خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن نیز اهمیت بورزد. 

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به اینکه بچه ها باید قدرت برنامه ریزی داشته باشند و بتوانند تصمیم بگیرند، جزء ملاک های شایستگی های پایه دانش آموزان مقطع ابتدایی است، گفت: در آموزش ابتدایی، باید به سمتی حرکت کنیم که معلمان با شبکه سازی، موارد مطرح شده را آموزش ببینند. این یعنی معلمی که  فکر می کند سالها فارسی یاد داده و به همان منوال می تواند ادامه دهد، باید تغییر نگرش دهد و به تجربیاتش اکتفا نکند. چنین معلمی، زحمت زیادی هم می کشد؛ ولی حرف ما این است که این زحمت را قبل از شروع کلاس بکشد؛ یعنی معلم قبل از شروع کلاس، برنامه ریزی کند و موقعیت یادگیری ایجاد کند.

نجفی افزود: وقتی یک مفهوم آموزشی با بازی وار سازی مفاهیم در کلاس یاد داده می شود، یعنی معلم یک موقعیت آموزشی رقم می زند. با کسب شایستگیهای پایه و با در نظر گرفتن تفاوت های فردی و استعدادها، دانش آموزان در آینده هر شغلی را هم که انتخاب کنند، آن شایستگی پایه لازمه برای آن شغل را خواهند داشت. ما همه تلاشمان این است با گفتمان آموزشی، شبکه سازی و... جور دیگر دیدن و تحول در رویکرد را به معلمان آموزش دهیم. معلم باید بداند آموزش صفحه به صفحه کتاب درسی، هدف نیست بلکه اینکه چطور مفاهیم آن را درک کنند منظور ما است. ما می گوییم معلم باید از کتاب درسی خارج شود و برداشت دانش آموز از کتاب را مطرح کند تا ذهن دانش آموز نیز درگیر تحلیل آن شود. اینگونه، معلم، فرایند یادگیری بچه ها را رصد می کند و در نهایت، خرده مهارت ها ارزیابی می شوند و شایستگی های پایه دانش آموز شکل می گیرد.

والدین بداند اصل پروفسور شدن دانش آموزان نیست

وی با اشاره به اینکه کتب کمک آموزشی هم به موضوع حفظیات محوری دامن می زنند، گفت: والدین هم باید بدانند اصلا هدف پروفسور شدن دانش آموز نیست؛ بلکه دستیابی به آن شایستگی ها ملاک است. این تغییر شیوه، از آذر ماه سال گذشته اجرایی شده است و در گام اول موفقیت خیلی قابل توجهی داشتیم که طی آن، 120 هزار معلم آموزش دیدند. امسال از مردادماه و قبل از شروع سال تحصیلی، دوره های آموزشی را شروع خواهیم کرد. بعد از این طرح، 120 هزار معلم دیگر هم وارد این فضا خواهند شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: این آموزش ها رفت و برگشتی است و مطمئنا نتیجه خوبی خواهد داشت. قطعا تاثیر مثبت این طرح را 12 سال دیگر وق وقتی که دانش آموز فارغ التحصیل شد می بینیم. دانش آموزانی که به بلوغ فکری رسیده اند، مطمئنا وقتی به سنی برسند که می خواهند تصمیم های سرنوشت ساز بگیرند، فکر می کنند و مطالب را کنار هم می گذارند و تحلیل می کنند و این نتیجه همان کسب شایستگی ها است که راجع به آن صحبت کردیم.

 

کدخبر: 906836 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟