شهردار خودش باید کف خیابان بیاید و مشکلات مردم را ببیند / دیگر ملاحظه ای در کار نیست!
حجم ویدیو: 81.93M | مدت زمان ویدیو: 00:06:16

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند روز پیش، ناصر امانی ، عضو شورای شهر تهران، در توییتی نوشته بود: «کارنامه شهرداری در برف روبی دیروز خیابان ها و اتوبان های تهران، باعث شرمساری بنده به عنوان عضو شورای شهر شد. از مردم تهران عذرخواهم که میلیاردها تومان از خزانه شهر به عنوان ستاد برف روبی اینگونه هدر می رود.»

درست به فاصله دو روز بعد از این توییت، باز هم پایتخت، دچار مشکلات برف روبی شد. معابر فرعی مناطق شمالی تهران که شن پاشی نشده بودند، مردم را به شدت درگیر کردند تا جایی که بسیاری از افراد، ماشین های خود را رها کردند و پای پیاده به مسیر خود ادامه دادند. حال سوال اینجاست، چرا تا کنون، اعضای شورای شهر تهران، هیچ سوالی در خصوص معضلات شهری از علیرضا زاکانی نکرده اند؟ مگر نه اینکه ام القری جهان اسلام، هر روز درگیر با یک معضل تازه می شود و شهرداری، ناتوان در مرتفع کردن آن؟

طبق قانون، چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری به دلیل عدم انجام وظایف قانونی و یا ضعف مدیریت اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت صریح و مکتوب به شهردار تذکر می‌دهند. در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر و اصرار اعضای معترض موضوع به صورت سؤال مطرح می‌شود که در این صورت رئیس شورا سؤال را کتباً به شهردار ابلاغ می‌کند و وی موظف است با هماهنگی رئیس شورا حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز پس از تاریخ ابلاغ در محل شورا حاضر شود و به سؤال مطرح شده پاسخ دهد. پس از ارائه پاسخ بدون حضور شهردار نسبت به قانع‌کننده بودن آن رأی‌گیری به عمل می‌آید.

چنانچه پاسخ شهردار از نظر اکثریت اعضای شورا قانع کننده نباشد موضوع به صورت اخطار توسط رئیس شورا به شهردار ابلاغ می‌شود. چنانچه اعضای شورا ۲ بار از پاسخ شهردار قانع نشوند در صورت درخواست یک سوم اعضای شورا استیضاح شهردار در دستور کار قرار می‌گیرد. تقاضای استیضاح باید صریح و دارای موضوع یا موضوعات مشخص باشد. وی موظف است با هماهنگی رئیس شورا حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز پس از تاریخ ابلاغ در محل شورا حاضر شود و به سوال مطرح شده پاسخ دهد.

پس از ارائه پاسخ بدون حضور شهردار در خصوص عدم اعتماد به وی برای تداوم تصدی سمت شهرداری رأی‌گیری می‌شود. در صورتی که شهردار علیرغم هماهنگی‌های صورت گرفته در جلسه استیضاح حاضر نشود، استیضاح کنندگان مطالب خود را بیان می‌کنند و نسبت به عدم اعتماد رأی‌گیری می‌شود. چنانچه دو سوم کل اعضای شورا رأی عدم اعتماد بدهند شهردار از کار برکنار و فرد جدیدی از سوی شورا انتخاب می‌شود.

تا کنون در مورد هیچ موضوعی از شهردار تهران سوال نشده است

ناصر امانی در گفت و گو با رکنا در پاسخ به اینکه آیا تا کنون، از شهردار تهران درباره مشکلات شهری، سوال مطرح شده است یا خیر گفت: تا کنون در مورد هیچ موضوعی از شهردار تهران سوالی پرسیده نشده است. من موضعم در خصوص نوع مدیریت شهرداری تهران مشخص است و نسبت به آن نقد دارم ولی سایر اعضای شورا، نسبت به طرح سوال از شهردار به جمع بندی نرسیده اند.

وی در ادامه افزود: هر کدام از اعضای شورای شهر بخواهند می توانند طرح سوال کنند و احتمال اینکه در آینده این کار انجام شود، وجود دارد. اینکه چرا من که اینچنین به عملکرد شهرداری منتقدم، تا کنون سوالی مطرح نکرده ام این است که منتظر بودم تا حداقل یک سال از دوره جدید بگذرد و بعد این کار را انجام دهم. ما فکر می کردیم با تذکر، رایزنی و مذاکره می توان از برخی مشکلات مدیریت عبور کرد ولی به نظر می رسد از سال دوم، دیگر چنین ملاحضاتی را نخواهیم داشت.

امانی گفت: در بخش حمل و نقل و کنترل آلودگی هوا  ما به شدت منتقد عملکرد شهرداری هستیم. وعده هایشان نیز عملی نشد، در صورتی که اعضای شورای شهر، به طور ویژه تاکید بر پیگیری این دو مورد داشتند چراکه اگر گشایشی در این دو اولویت رخ دهد، می تواند بستر حل بسیاری از مسائل تهران را  آماده کند.

این عضو شورای شهر در پاسخ به اینکه در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، آیا از عملکرد شهرداری تهران رضایت دارید یا خیر گفت: تحول و گام بزرگی در حوزه فرهنگی-اجتماعی در شهرداری تهران ندیده ایم. به جز جمع آوری معتادان متجاهر، به ویژه آن هایی که بیمار هستند که سایر مراکز از پذیرششان سر باز می زدند، بخشی را جمع آوری کرد ولی باز هم دیده می شود که 80 درصد این افراد جمع آوری شده بازگشته اند و از یک جایی به بعد این دست شهرداری تهران نیست. بهزیستی، پلیس، وزارت بهداشت، قوه قضاییه و... نیز در این چرخه مسئولیت دارند که متاسفانه با یکدیگر در این راستا هماهنگ نیستند.

کارهای شهرداری زودبازده است؛ بنابراین می تواند در کاهش اعتراضات موثر باشد

ناصر امانی در ادامه در پاسخ به اینکه چقدر مدیریت شهری موفق می تواند در راستای کاهش اعتراضات مردمی موثر باشد تاکید کرد: اگر مدیریت شهری موفق و کارآمد در تهران داشته باشیم، می تواند بستر بسیاری از نارضایتی ها را کاهش دهد چراکه نوع کار شهرداری، برخلاف کارهای دولتی، زودبازده است و مردم نتایج آن را بیشتر احساس می کنند.

شهردار خودش باید کف خیابان حضور داشته باشد نه اینکه شورای شهر او را ملزم کند

این عضو شورای شهر تهران در پایان در پاسخ به اینکه آیا این امکان وجود دارد که شورای شهر، شهردار تهران را ملزم به تردد در شهر بدون هیچ تشریفاتی کند، گفت: در چهارچوب ماموریت ها و وظایف شهرداری می توانیم آنها را ملزم کنیم ولی اینکه راجع به رفتار روزانه شهردار نظر بدهیم؛ خیر نمی توانیم. این را خود شهردار باید بداند که مدیریت جهادی، یعنی مدیر میدانی کار کند و خودش مشکلات را از نزدیک ببیند واین نیاز به تذکر ندارد و جزء بدیهیات فعلی است که معضلاتی که در این چهار دهه ایجاد شده است را تنها از طریق مدیریت میدانی می توان حل کرد. من ناراحتی مردم از مشکل مدیریت برف روبی را در خیابان انقلاب دیدم و از نزدیک لمس کردم چون خودم در آن محل حضور داشتم. این باعث می شود مسئولان از قبل راجع به مسائل تدبیر کنند و منتظر وقوع یک بحران نمانند.

کدخبر: 868975 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟