تنها ٤ استان ایران درگیر خشکسالی نیست/ آب دارد کشور را فلج می کند؛ دولت درگیر مبارزه با تحریم اقتصادی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نمودار اختلاف بارش درسال آبی جدید از ۱ مهر تا ۳ بهمن در مقایسه با مشابه بلندمدت حاکی از آن است کە تنها ٤ استان در شرایط خشکسالی بسر نمی برند، بحران آب هر روز شدیدتر میشود. ادامە این روند با برادشت های کە از آب های تجدیدپذیر در ایران صورت می گیرد خشکسالی اکولوژیک حتمی خواهد بود.

تنها ٤ استان ایران درگیر خشکسالی نیست

بحران آب ایران را در بر گرفته است. بحران آب یعنی حرکت در مسیر انواع فروپاشی های اجتماعی و آسیب هایی که بر پیکر جامعه زخم های عمیق وارد می کند. این اولین بار نیست که کمبود آب بر جامعه تأثیر منفی می گذارد. حتی ایران تنها کشوری نیست که دچار بحران آب است. اما آنچه باید بسیار دقیق مدنظر قرار بگیرد این است که در طول تاریخ ، جوامع ساخته شده و با خشک شدن آب ،سقوط کرده اند و این یعنی با شرایط فعلی جهانی و گرمایش زمین، ایران می تواند در سونامی بحران های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی قرار بگیرد.

برنامه منسجمی از سوی دولت برای مقابله با بحران آب وجود ندارد

بحران آب و خشکسالی های پی در پی در کشور به ناامیدی مردم دامن می زند. در حالی که بخشی از این بحران ریشه در تغییرات آب و هوایی دارد، بخش بزرگی از این مشکل ناشی از سیاست‌های ناکارآمد دولت هادر کشور بوده است.

روش‌های آبیاری قدیمی و نامنظم، و همچنین زیرساخت‌های قدیمی توزیع آب شهری، کمبود را تشدید می‌کند. با این حال،  هیچ برنامه منسجمی از سوی دولت برای مقابله با بحران آب وجود ندارد که می تواند منجر به مهاجرت گسترده میلیون ها نفر در چند سال آینده شود.

دولت درگیر مبارزه با تحریم، آب دارد کشور را فلج می کند

بحران آب در ایران بدون هیچ برنامه یا استراتژی خاصی برای مقابله با پیامدهای آن با سرعت نگران کننده ای در حال رشد است. برای مثال هیچ اقدام عملی برای تغییر الگوی کشاورزی و روش های آبیاری از غرقابی به آبیاری قطره ای و بارانی انجام نشده است. دولت آنقدر درگیر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها است که زمان و منابع لازم برای مقابله با بحران آبی که کشور را فلج می کند را ندارد. اما ادامه شرایط آبی، تنش‌های داخلی، ناآرامی‌های اجتماعی  را افزایش می‌دهد.

آب منبع زندگی است و ایران در حال هدر دادن آن است.کشور در دو دهه گذشته بیش از 200 کیلومتر مکعب از کل ذخیره آب خود را از دست داده است و سطح آب زیرزمینی به طور متوسط حدود 28 سانتی متر در سال کاهش یافته است.

زیست محیطی ایران خسته شده است

زیست محیطی ایران در اثر کمبود آب و خشکسالی های حاصل از آن خسته شده است و در برابر گرمایش جهانی آسیب پذیر است. خشکسالی و بیابان زایی و همچنین سیل های ناگهانی اثرات مدیریت نامناسب آب کشور است .کمبود آب به سرعت در حال تبدیل شدن به یک نگرانی اصلی برای ایرانیان است.

 

کدخبر: 864150 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟