مسابقه جهان برای ساخت خودروهای برقی، ایران همچنان تولید کننده خودروهای احتراقی

به گزارش رکنا، تغییرات اقلیمی هشدارهای پیاپی را برای زیست انسانی اعلام می کند. گرم شدن زمین و خشکسالی و افزایش سطح آب های آزاد خبرهایی برای امروز و فردا جهانیان است. در این میان کشورهای مختلف دست به کار شده اند تا خود را از حمله  تغییرات اقلیمی نجات دهند. یکی از اولین اقدام هایی که این روزها مسابقه جهانی هم برای آن راه افتاده است تولید خودروهای برقی و دور شدن از خودروهایی با سوخت فسیلی است. در میان اما، ایران بی توجه به حرکت جهان و تهدید تغییرات اقلیمی به تولید انبوه خودروها با سوخت فسیلی ادامه می دهد. این ادامه یعنی هر روز بیشتر جان مردم و نفس طبیعت ایران در خطر است

مرتضی مصطفوی، کارشناس خودرو در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در رابطه با اینکه ایران در کجای تولید خودروی برقی است، گفت: آمار دقیقی ار خودروسازی برقی ندارم، اما ما هیچ کجای این داستان نیستیم. صنعت خودرو در ایران سنتی است و من اعتقاد دارم که ما صنعت خوروسازی نداریم و فقط تولید خودرو داریم.

وی ادامه داد: ما در خودروسازی صرفا قطعات را از خارج از کشور می آوریم و اسمبل می کنیم، کسانی می توانند مدعی داشتن صنعت خودرو باشند که صاحب تکنولوژی باشند. ما در خودروسازی دانش فنی آنچنانی نداریم و خیلی عقب هستیم.

این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که چه اندازه فضا در کشور برای خودروسازی برقی وجود دارد، گفت: توسعه صنعت خودرو در سطح کلان متاثر از اقتصاد سیاسی کلان کشور است. مسیر اقتصاد سیاسی کشور به هر سمتی برود شرکت ها اعم از شرکت های خودروسازی نیز به همان سمت حرکت می کنند، یعنی مانند واگن های قطار که لوکوموتیو به هر سمتی برود، همه واگن ها هم به همان سمت می روند.

وی با بیان اینکه با چنین اقتصاد سیاسی، نمی توان انتظار داشت صنایع زیر دستی و بزرگ، حرکت های توسعه ای داشته باشند، ادامه داد: اگر طبق اسناد توسعه کلان پیش می رفتیم ، باید سال به سال تعرفه واردات خودرو را کم می کردیم که رقابت ایجاد شود. البته اگر اقتصاد سیاسی کلان کشور به سمت توسعه حرکت کند، متاسفانه در صنایعی مانند خودروسازی، کارآمدی و نوع آوری و پیشرفت تکنولوژی را نخواهیم دید.

این کارشناس خودروسازی گفت: اگر شرایط اقتصاد سیاسی کلان هم به سمت توسعه برود در سطح پایین به خاطر فساد و رانت اجازه نوع آوری داده نمی شود، الان بسیاری از متخصصان خودروساز ایران، در خارج از کشور در شرکت های فورد و هیوندا و تویوتا کار می کنند  و از کشور رفته اند.

مصطفوی گفت: هر چند یک بار در کشور های مختلف اعلام می شود، خودرو پرنده و یا تولید خودرو خودران و ... تولید شده است، اما در ایران هیچ خبری نیست! الان 4 ماه است وزیر جدید روی کار آمده، اما فقط دغدغه صنعتگران خودرو این است که مدیرعامل جدید چه کسی خواهد شد.

وی ادامه داد: در صنعت خودروسازی هر روز تکنولوژی های پیشرفته تری می آید، مثلا خودرویی که با یک دکمه رنگش عوض می شود و ما هنوز لنگ این هستیم که لامپ سمند و تیبا را چطور وارد کنیم!

کدخبر: 761137 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟