زن زباله گرد "شب یلدا" نمی شناسد / خرج مادر و فرزند معلولم را تامین می کنم+ فیلم
حجم ویدیو: 18.01M | مدت زمان ویدیو: 00:02:26

زن زباله گرد / زباله گرد فردی است که مواد قابل استفاده مجدد یا قابل بازیافت را که توسط دیگران دور انداخته می‌شود، تفکیک می‌کند و آن‌ها را برمی‌دارد. میلیونها زباله گرد در سراسر جهان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه وجود دارد، اما به‌طور فزاینده در کشورهای پس از صنعت نیز وجود دارد.طبق آخرین آماررسمی  تنها در تهران ۱۴ هزار زباله‌گرد وجود دارد که یک سوم آنها یعنی ۴ هزار و ۷۰۰ نفر کودک هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تحریم ها، کرونا و سوء مدیریت در سال های اخیر باعث شده تا معیشت مردم روز به روز شرایط بدتری پیدا کند. به گفته آسیب شناسان اجتماعی  در حال حاضر ماهیانه 600 الی 700 هزار نفر از طبقه متوسط به طبقه فرودست سقوط می کنند. تعداد جمعیت طبقه متوسط امروز به شدت کم شده است و طبق آمارها به واسطه گرانی و تورم خط فقر بین 12 الی 16 میلیون تومان است که همین مسئله حاکی از حذف طبقه متوسط و تبدیل جامعه ایران به دو طبقه فرودست و ثروتمند است.

حال یکی از موضوعاتی که طی سال‌های اخیر تبدیل به معضل اساسی استان ها به خصوص پایتخت شده است، موضوع زباله گردی و جمع کردن ضایعات از سطح شهر است و متاسفانه دیگر این بحث چهره ای مردانه ندارد بلکه زنان نیز به راحتی در سطح شهر قابل مشاهده هستند که برای لقمه ای نان سر در سطل های زباله می کنند. مشاهده زنان زباله گرد، اتفاقی تازه نیست . از سال 1395 ؛ شاید 1388 و حتی قبل تر وجود داشت و از آن گزارش ها نوشته و تصاویر منتشر شده است ولی همچنان هست و هرروز نیز بر تعداد زباله گرد شهر افزوده می شود.

پاسخ مشخصی برای اینکه چگونه می توان به زنان زباله گرد کمک کرد وجود ندارد بلکه برای هر یک از این افراد آسیب دیده باید راه حل و گزینه درمان درد جدا از خود را برایشان در نظر گرفت.

مسیر اشتغال هموار نیست،دوباره به زباله گردی بر می گردند

فاطمه سلیمی- عضو شورای شهر مشهد در مورد پدیده زنان زباله گرد همین چند روز پیش اینگونه اظهار نظر کرد: : روزانه ۷۰ هزار تومان درآمد بانوان زباله‌گرد است که در قبال این درآمد مواد مخدر دریافت می‌کنند.وقتی بانوان معتاد زباله‌گرد وارد کمپ‌ها می‌شوند و ترک می‌کنند، چون مسیر اشتغال برایشان فراهم نیست دوباره برگشت به اعتیاد می‌کنند.

عضو شورای شهر  مشهید با گفتن از اینکه ۹۰۰ انبار غیر مجاز ضایعات در مشهد داریم که برای تأمین نیروی کار ارزان قیمت از بانوان و کودکان استفاده می‌کنند گفته بود: خانواده و اعتیاد علت زباله‌گردی زنان و کودکان است و ۹۰ درصد زنان زباله‌گرد معتادند.

و اما همه زنان زباله گرد را نباید معتاد دانست، در میان آنها زنانی هستند که برای تامین معاش زندگی خود و فرزندانشان ، سر و دست در سطل های زباله شهر می کنند.

خرج مادر و فرزند معلولم را تامین می کنم

 در ادامه ، یکی از هزاران داستان زنان زباله گرد را مطالعه می کنید.

ساعت ده شب بود که در خیابان قزوین ( دوراهی قپون) زنی با کاپشن مشکی و شلوارلی آبی در حالی که هیچ نشانی از زباله گرد بودن در ظاهر او مشخص نبود سرش را در سطل زباله کرده و کیسه های متعدد کوچک در دستش را با پلاستیک پر می کرد.

از او اجازه گرفتیم تا به گفت و گو بپردازیم. مخالفت نکرد و همچنان که زباله ها را تفکیک می کرد به سوالات پاسخ داد.آثار اعتیاد در صورتش وجود نداشت. او همراه مادر و فرزند 27 ساله معلولش در منطقه فلاح زندگی می کند . از صبح تا شب با کیسه های کوچک زباله جمع میکند تا در نهایت بتواند 100 الی 150 هزار تومان درآمد کسب کند.

گفت که  برای فروش پسماند،معمولا به خلازیل می رود و درباره اینکه تا کنون آیا کسی به او آزار رسانده است می گوید: کسی که تا این موقع شب زحمت می کشد و دست درون سطل های زباله می کند هیچکس آزارش نمی دهد! البته این کشور ماست و حالا شاهد این موضوع هستیم که افرادی افغانستانی ها را استخدام می کنند و جدای از اینکه درون تمام سطل های زباله را پاک می کنند و هیچ ضایعاتی برای ما باقی نمی گذارند حتی مزاحمت نیز برای ما ایجاد می کنند. ای کاش مسئولین جلوی این افراد را بگیرند.

یلدا را از یاد برده ام

وقتی به او می گویم که یلدا نزدیک است و آیا کاری برای این روز انجام داده ای اظهار می کند که دیگر این شب را از یاد برده ام و فکر کنم برای خیلی از مردم نیز این شرایط وجود دارد. در این شرایط دیگر نمی توان یلدایی داشت و فقط بایدکار کنیم تا لقمه نانی بدست بیاوریم.

کدخبر: 752074 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟