یک درخت در ایران ۲۸۰۰ سال زنده مانده اما اکنون با خطر مرگ مواجه است!

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، رحیم خاکی روز شنبه پنجم آبان گفت: اخیراً جلسه هم اندیشی برای حفاظت از درخت کهنسال ارس شهرستانک با حضور نمایندگان  ادارت منابع طبیعی، بخشداری کرج، دهیار شهرستانک، کارشناسان اداره کل و وزارت میراث فرهنگی و دکتر مصطفی خوشنویس پژوهشگر و عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگلی و مراتع کشور تشکیل شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز اظهار کرد: درخت ارس شهرستانک که حدود ۲۸۰۰ سال سن دارد به عنوان کهنسال‌ترین درخت ایران شناخته می‌شود و در ۲۰ سال اخیر با تهدیداتی برای بقا روبروست.

به گفته خاکی بخشی از این تهدیدات مربوط به حفاری‌های سوداگران گنج در حریم این درخت است که به ریشه‌های آن آسیب می‌رساند و بخشی نیز مربوط به گردشگران و همچنین تهدیدات ناشی از چرای دام توسط چوپانان در سایه سار این درخت است که به شکست و آسیب به شاخه‌های این درخت منجر می‌شود.

خاکی  حصار کشی تا شعاع ۳۰ متری  درخت ارس شهرستانک را یکی از موضوعاتی عنوان کرد که در پرونده ثبتی درخت نیز برای حفاظت از آن اشاره شده و گفت: این اقدام نیاز به هماهنگی ارگان‌های ذیربط از جمله موافقت اداره کل محیط زیست استان  با توجه به قرارگیری این درخت در محدوده حفاظت شده محیط زیست  دارد که با وجود پیگیری‌ها تاکنون پاسخی مشخص از این دستگاه دریافت نشده است.

درخت کهنسال ارس شهرستانک با قدمت حدود ۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰ سال به شماره ۸۷ در اسفند سال  ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.



وبگردی