راز مرگ زودهنگام ایرانیان چیست؟

به گزارش رکنا، دبیر علمی کنگره کنسرژنومیکس درباره افزایش سالانه نرخ ابتلا به سرطان در کشور هشدار داد و گفت: سرطان معده در مردان و پستان در بانوان بالاترین آمار ابتلا را دارد.

سیدجواد مولا افزود: در این میان سن ابتلای بانوان ایرانی به سرطان پستان ۱۰ سال زودتر از استاندارد جهانی است که جای تأمل و نگرانی دارد.

وی، ژنتیک، تغذیه و سن را در ابتلاء به انواع سرطان مؤثر دانست و افزود: به لحاظ ژنتیکی زنان ایرانی استعداد بیشتری برای ابتلاء به سرطان پستان دارند.

دبیر علمی کنگره کنسرژنومیکس، علت بالا رفتن نرخ رشد ابتلاء به بیماری سرطان را پیری جمعیت عنوان کرد و گفت: مصرف بالای فست فود، الکل، سیگار، آلودگی‌های محیطی و استرس نیز احتمال بروز سرطان را تا ۳۰ درصد بالا برده است.

وی با بیان اینکه سبک زندگی سالم احتمال سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، اظهار داشت: با تغذیه سالم و ورزش می‌شود آمار ابتلاء به سرطان به نصف کاهش یابد.

مولا، ابتلاء به سرطان معده را با وجود عفونت دستگاه گوارش مرتبط دانست و گفت: عفونت اچ پیلوری با بهداشت مواد غذایی مرتبط است و عفونتی است که پیش نیاز ابتلاء به سرطان معده محسوب می‌شود.

دبیر علمی کنگره بین المللی کنسرژنومیکس گنجاندن مواد غذایی مانند حبوبات و ادویه‌هایی مانند زردچوبه را به رژیم غذایی ضروری دانست و گفت: حذف این مواد از چرخه غذایی نسل جدید را مستعد بیماری کرده است.

مولا، هدف از برگزاری این کنگره را ایجاد شبکه ای از پژوهشگران، پزشکان، شرکت‌های دانش بینان و خیرین حوزه سرطان با هدف توسعه روش‌های نوین تشخیص مولکولی، درمان هدفمند و فردمحور و ارتقای خدمات رسانی نوین به بیماران مبتلا به سرطان برشمرد.

وی گفت: این رویداد دومین تجربه برگزاری کنگره نسل ۴ در کشور است که در سه محور اصلی علمی، تجاری سازی و مسئولیت پذیری اجتماعی برگزار می‌شود.

دبیر علمی کنگره کنسرژنومیکس افزود: ژنومیکس بزرگترین کنگره بین المللی علمی است که بیش از ۳۲۰۰ پژوهشگر، پزشک و متخصص در آن شرکت کرده اند.

گفتنی است، دومین کنگره بین المللی کنسرژنومیکس ۲ تا ۴ آبان در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

بخش مسئولیت پذیری اجتماعی این کنگره را خیرین سلامت، مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان (مکسا) و شبکه ملی سرطان برعهده دارند.

در بخش مسئولیت پذیری اجتماعی این کنگره جایزه‌ای به نام “جایزه مکسا” با هدف توسعه غربالگری، پیشگیری از سرطان و ارتقا و فراگیری مراقبت‌های حمایتی و تسکینی طراحی شده که قرار است امسال، برای دومین بار به یکی از تشکل‌های مردمی فعال در حوزه سرطان اهدا شود. سال گذشته این جایزه به علت تلاش‌های مؤثر و پیوسته دکتر مسجدی در زمینه سرطان ریه و مبارزه با دخانیات به ایشان اهدا شد.

 



وبگردی