محبت‌خانی:  ۴۰۰۰ محیط‌بان برای تکمیل چارت سازمانی کم داریم؛ برای رسیدن به استاندارد جهانی به ۱۵ هزار محیط‌بان نیاز است

 جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا درباره روند درمان محیط‌بان اصفهانی اظهار کرد: «پنج سال پیش، قانون حمایت بیمه‌ای از محیط‌بانان در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و توسط رئیس مجلس وقت به دولت وقت ابلاغ شد. اکنون پنج سال است که تمامی محیط‌بانان کشور از بودجه سازمان محیط زیست، بیمه مسئولیت و بیمه عمر دریافت می‌کنند.»

بهبود حمایت‌های بیمه‌ای محیط‌بانان

محبت‌خانی با تأکید بر این که تمامی هزینه‌های درمانی محیط‌بانان از سوی بیمه پرداخت خواهد شد، افزود: «در گذشته، محیط‌بانانی که شهید می‌شدند هیچ بیمه‌عمر نداشتند و هیچ چیزی به خانواده‌شان تعلق نمی‌گرفت. سه سال پیش، پس از شهادت یک محیط‌بان در استان فارس، بیمه عمر به خانواده و بازماندگان آن شهید تعلق گرفت.»

او ادامه داد: «خانم دکتر انصاری، رئیس سازمان محیط زیست، در نخستین روز کاری خود پس از انتصاب، برای پیگیری روند درمان محیط‌بان زخمی در لواسان حضور یافت. ایشان با توجه به اهمیت موضوع حمله شکارچیان به محیط بان اصفهانی، برای تسریع در روند درمان این محیط‌بان، وارد عمل شدند، در حالی که درمان در اصفهان نیز در حال انجام بود.»

محیط‌بان؛ اولویت سازمان محیط زیست

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: «خانم انصاری در دو روز گذشته، چهار بار وضعیت محیط‌بان آسیب‌دیده را از من جویا شدند. پزشکان بیمارستان اصفهان اصرار داشتند درمان در همانجا ادامه یابد، اما به دلیل امکانات بیشتر و دسترسی‌های بهتر در تهران، تصمیم به انتقال او گرفتیم.»

معیشت محیط‌بانان و شرایط کاری

در پاسخ به سوالی درباره بهبود معیشت محیط‌بانان، محبت‌خانی گفت: «معیشت محیط‌بانان، همانند سایر کارکنان دولت، متناسب با تورم کاهش یافته است و این موضوع شامل حال محیط‌بانان نیز می‌شود.»

وی در خصوص شرایط کاری محیط‌بانان افزود: «محیط‌بانان به صورت ۲۴ ساعته خدمت می‌کنند و در هر ماه، ۱۵ شبانه‌روز مشغول به کار هستند. این یعنی نزدیک به ۱۸۰ ساعت اضافه‌کار نسبت به وظایفشان، اما متأسفانه به دلیل کمبود بودجه، سازمان نمی‌تواند بیش از ۶۰ ساعت اضافه‌کاری پرداخت کند.»

او ادامه داد: «ما در حال پیگیری از دولت و سازمان برنامه و بودجه هستیم تا بتوانیم با همکاری این سازمان، منابع مورد نیاز را تأمین کنیم و میزان اضافه‌کاری را به حداکثر ۷۵ ساعت برسانیم.»

کاهش جرائم شکار و پیشگیری

محبت‌خانی در خصوص کاهش جرائم شکار گفت: «حدود شش سال است که با فعالیت‌ها و آموزش‌های پیشگیری از وقوع جرم و فرهنگ‌سازی در این زمینه، سعی داریم از بروز تخلفات محیط‌زیستی و شکار جلوگیری کنیم.»

وی افزود: «کتب محیط‌زیستی به طور اجباری در تمامی مدارس و دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و مدارس محیط‌بان در چهار استان کشور راه‌اندازی شده است. در این مدارس، یک ساعت از برنامه‌های آموزشی به موضوع محیط‌زیست و حیات‌وحش اختصاص دارد.»

نظارت‌ها و تجهیزات نوین

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به نظارت‌های مستمر در مناطق حفاظت‌شده گفت: «۳۰ درصد از مناطق چهارگانه ما مجهز به دوربین‌های مداربسته هستند و استفاده از پهپاد و دیگر تجهیزات نوین در گشت‌زنی‌ها و پایش‌ها، نقش موثری در کاهش تیراندازی‌ها و درگیری‌ها با شکارچیان دارد.»

او افزود: «تجهیزات نوین موجب کشفیات بهتر و بدون برخورد فیزیکی میان محیط‌بان و شکارچی می‌شود. آخرین شهید محیط‌بان ما حدود سه سال پیش در استان فارس بود و تاکنون هیچ محیط‌بان دیگری جان خود را از دست نداده است.»

کاهش جرائم و کاربرد فناوری‌های نوین

محبت‌خانی در خصوص کاهش جرائم محیط‌زیستی و کاربرد فناوری‌های نوین گفت: «پیشگیری و سخت‌گیری در شرایط، همراه با نظارت‌های مداوم، از جمله عوامل مؤثر در کاهش جرائم هستند.»

مجوز استفاده از سلاح در دفاع از محیط‌بانان

وی در پاسخ به سوالی درباره دفاع از جان محیط‌بانان در برابر شکارچیان متخلف گفت: «در برخی مناطق صعب‌العبور که امکان نصب دوربین‌های مداربسته یا کنترل با پهپاد وجود ندارد، استفاده از سلاح برای حفاظت از محیط‌بانان مجاز است. این موضوع در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و قانون به روشنی اعلام کرده است که محیط‌بانان می‌توانند برای دفاع از جان خود از سلاح استفاده کنند، به شرطی که ثابت کنند جانشان در خطر بوده است.»

کمبود نیرو در یگان حفاظت

محبت‌خانی در ادامه با اشاره به کمبود نیرو در یگان حفاظت محیط زیست گفت: «چارت سازمانی ما ۸ هزار نفر است، در حالی که هم‌اکنون تنها ۴ هزار نفر محیط‌بان داریم. برای رسیدن به چارت سازمانی، به ۴ هزار نفر دیگر نیاز داریم.»

او افزود: «طبق استانداردهای جهانی، برای هر هزار هکتار باید یک محیط‌بان وجود داشته باشد. مساحت جنگل‌های کشور ۱۹ میلیون هکتار است، بنابراین نیاز به ۱۹ هزار محیط‌بان داریم. حتی با جذب ۴ هزار نفر دیگر، باز هم با استاندارد جهانی فاصله داریم.»

محبت‌خانی در پایان گفت: «ما به شدت بر اجرای قانون ایستاده‌ایم و با هماهنگی با مقامات قضائی و نیروی انتظامی، از حمایت قوه قضائیه و فرمانده انتظامی کشور بهره‌مند هستیم. مطمئن باشید که متخلفان و دستگیرشدگان در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شدیدترین برخوردها مواجه خواهند شد.»

کدخبر: 1051520 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی