خرمالو؛ قاتل خوشمزه ای که آپاندیس را منفجر می کند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اسحاق حسینی در تشریح آپاندیس گفت:« آپاندیس عضوی کوچک و کرمی شکل است که در ابتدای روده باریک و انتهای روده بزرگ قرار دارد. این عضو یکی از سیستم های دفاعی و ضروری بدن به حساب می آید و وجود آن مقابله و ایمنی بدن در برابر انواع عفونت ها و بیماری ها را افزایش می دهد. در آپاندیس مواد دفعی ذخیره می شود که از ریزش آنها به داخل روده جلوگیری می کند.»

زمانی که دهانه آپاندیس به دلایلی از جمله وجود مدفوع، انگل، بیماری های گوارش و تومور مسدود شود، آپاندیسیت ایجاد می شود. عمده ترین علت بروز آپاندیسیت (التهاب روده) در افراد تومورها به ویژه تومور کارسینوئید است که با علامت التهاب و درد در بدن بیمار خود را نشان می دهد.

وی افزود:« آپاندیسیت معمولا به صورت ناگهانی بروز پیدا می کند و در حالت مزمن وجود ندارد. این بیماری ممکن است در ابتدا در قسمت بالایی شکم و در اطراف معده خود را نشان دهد اما به تدریج به قسمت پایین سمت راست شکم می رود. سپس در این ناحیه دردهای شدید ایجاد می شود که منجر به التهاب آپاندیس می شود. در نهایت اگر مدتی از شروع درد و التهاب شکم بگذرد و درمانی برای آن اعمال نشود، التهاب آپاندیس حاد پدید می آید و زمان طلایی جراحی برای برداشتن آپاندیس فرا می رسد. اگر تاریخ انقضاء این زمان طلایی به اتمام برسد و بیمار جراحی نشود، ممکن است آپاندیس او دچار پارگی بشود. پس از پارگی آپاندیس با پخش شدن مدفوع در فضای شکم، مرگ بیمار رقم می خورد. بر اساس آمار های رسمی، 10 درصد از بیماران مبتلا به آپاندیسیت در ایران و در جهان فوت می کنند.»

به گفته او، امروزه روش هایی مانند لاپاروسکوپی برای تشخیص به موقع آپاندیس وجود دارد. تنها راه درمان آپاندیسیت جراحی است. بیمار مبتلا به آپاندیس در کمتر از 10 دقیقه به اتاق عمل برده می شود و پس از انجام جراحی و برداشتن آپاندیس، تا چند ساعت بعد می تواند از بیمارستان مرخص شود. نکته مهم در انجام عمل جراحی این است که اگر بیمار به قصد جراحی آپاندیس به اتاق عمل رفته باشد اما آپاندیس او مشکلی نداشته باشد، باز هم باید آپاندیسش برداشته شود. زیرا در صورت ابتلاء بیمار به دردهای شکمی، پزشکان با توجه به نبود آپاندیس در بدن بیمار متوجه می شوند که درد بیمار به دلیل التهاب آپاندیس نیست.»

خوشبختانه بیماران با انجام اقداماتی می توانند از مرگ بر اثر این بیماری جلوگیری کنند. وی در این خصوص اظهار کرد:« توجه به درد های شکمی، مراجعه به پزشک، عمل کردن به تجویز پزشکان و تشخیص به موقع التهاب توسط پزشکان از اعمال مهمی است که هر فرد باید انجام دهد تا بروز التهاب در آپاندیس و مرگ را کاهش دهد.»

اسحاق حسینی یکی از علل بروز آپاندیسیت را خرمالو عنوان کرد و گفت:« خرمالو یکی از عوامل انسداد دهانه آپاندیس و در نتیجه بروز آپاندیسیت است. این میوه مخصوصا پوست آن به دلیل خاصیت چسبندگی و جذب مواد به خود، بیماری های گوارشی مختلفی ایجاد می کند. بنابراین مصرف زیاد خرمالو موجب انسداد آپاندیس و روده می شود که حتی به مرگ افراد هم منتهی می شود.»

کدخبر: 1050773 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پارمیدا محمدی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی