طرح سوت زنی کانون پرورش فکری برای صیانت از حقوق کودکان چیست؟ / قوه قضائیه پیگیری کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت و گو با رکنا گفت: یکی از ماموریت هایی که ما متوجه خودمان می دانیم این است که بتوانیم از حقوق کودکان و نیازهایشان صیانت کنیم.

وی در ادامه افزود: برای اینکه این اتفاق بیفتد در مرحله اول متولیان و فعالان حوزه کودک و نوجوان مسئول هستند؛ اما برای اجرا و دستیابی به آن نیاز به یک ضمانت اجرایی و زیرساخت قانونی احساس می شود. با اجرای این طرح، اگر کسی مدعی شد در جایی نقض قوانین مربوط به کودک و نوجوان صورت گرفته است، یا پیشنهادی داشت، آن را پیگیری کند و همچنین ضمانت اجرایی نیز داشته باشد.

فلاح تاکید کرد: برای این موضوع، با مرجع ملی کودک که ریاستش با معاون وزیر دادگستری است جلساتی داشتیم و درخواست کردیم که در این زمینه ورود هدفمند داشته باشند. البته ماموریت مرجع ملی کودک، پیگیری مباحث کنوانسیون حقوق کودک است و این اقدام نیز می تواند جزء تکالیفشان باشد؛ لذا کارگروهی تشکیل دادیم و نشست های مشترکی در این زمینه برگزار کردیم.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: با اجرای چنین طرحی، رصد و پایش شکل می گیرد و در پی این رصد، اگر کسی اقدام خوبی در حوزه کودک و نوجوان انجام داده باشد، افراد می توانند آن را نشان دهند و تشویق شوند و اگر نقصی صورت گرفته باشد، بتوان آن را مطرح و پیگیری کرد.

فرهاد فلاح در پایان تاکید کرد: برای رسیدن به این مهم فاصله داریم ولی به عنوان یک مطالبه پیگیری آن هستیم. در برنامه ششم توسعه سرفصل هایی قرار داده شده است که در حوزه کودک و نوجوان چنین طرح هایی ارائه و پیگیری شود. این مجموعه می تواند به عنوان یک سامانه سوت زنی، پیگیر چنین مطالباتی باشد که آیا نهادها و سازمان ها به تکالیف خودشان رسیدگی کرده اند یا خیر. مثلا وقتی یک فرد، به یک بیمارستان مخصوص کودک می رود و در آنجا می بیند که شرایطش به لحاظ بهداشت، تغذیه و... برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست در سامانه سوت زنی آن را اعلام می کند تا پیگیری شود. 

کدخبر: 1048025 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟