آشفتگی در متروی تهران؛ شهرداری به جای مدیریت دستفروشان، شهروندان را در ازدحام رها کرده است!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دیدن دستفروشان در متروی تهران، جزء جدانشدنی سفرهای روزانه شهروندان با وسایل حمل و نقل عمومی است. در این روزها که کمبود واگن های قطار مترو، داد تهرانی ها را به آسمان رسانده و احساس خفگی در شلوغیِ بی حد و حصر داخل ایستگاه ها و قطارها، آن هم در هر ساعتی، کلافه شان کرده است، حضور دستفروشان و گرفتن فضای زیادی از شهروندان، اصلا قابل قبول نیست و می بایست طرح های ساماندهی این دسته از مشاغل با جدیت بیشتری پیگیری شود. در واقع شهرداری تهران براساس ماده ۵۵ قانون، وظیفه دارد با سدمعبرکنندگان برخورد کند؛ اما شهرداری به این وظیفه اش عمل نمی کند.

مهسا دختر دانشجویی است که روزهای زوج، با مترو تردد دارد و هر روز در این مسیر، چالش های شهروندان با دستفروشان مترو را می بیند.

او به خبرنگار رکنا می گوید: یک خانم سبزی فروش، هر روز صبح در ایستگاه، صندلی های زیادی را اشغال می کند و سبزی هایش را می چیند تا مسافران از او خرید کنند. این شرایط در بسیاری از ایستگاه ها حاکم است، بعضی ها لباس می فروشند و بعضی ها جوراب و لوازم التحریر؛ خلاصه محصول هر چه که باشد، آنها صندلی های ایستگاه ها را اشغال می کنند. وقتی وارد واگن می شویم که دیگر چشمتان روز بد نبیند. این افراد با حجم زیادی از بار، وارد قطار می شوند. بعضی از آنها، وسایلشان را به میله ها آویزان می کنند و فضایی که برای گرفتن میله جهت جلوگیری از بر هم خوردن تعادل و به زمین افتادن است را اشغال می کنند. بعضی ها با چرخ دستی ها و چمدان های بزرگ خود مانع حضور مسافران بیشتر در قطار می شوند. بارها شده است که من چند قطار را به خاطر این افراد از دست داده ام.

رها یکی دیگر از شهروندان است که روزانه با مترو به محل کار می رود. او به رکنا می گوید: بارها شده است که دیده ام مسافران با این افراد دست به یقه شده اند. حتی بعضی وقت ها خودشان با هم دیگر سر جایی که می بایست بایستند به مشکل بر می خورند و مکالمه هایشان به بحث و جدل کشیده می شود.

شورای شهر: ساماندهی دستفروشان با مشارکت مردم انجام می شود

اخیرا نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در خصوص ساماندهی دستفروشان گفته است: شخصاً معتقد هستم با همراهی مردم، مدیریت شهری می‌تواند از چالش‌ها عبور کند. در موضوع ساماندهی آسیب‌های اجتماعی می‌توان از طریق آموزش شهروندی، مردم و دستفروشان را با حقوق و تکالیف شهروندی آشنا کرد. در این صورت ملزم به رعایت قوانین و درصورت بروز تخلفات با طرح‌های شهرداری تهران همراه می‌شوند.

 

کدخبر: 1047339 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟