56 هزار کارمند شهرداری تخلفات شهر را نمی بینند؛ حتما مردم باید برای بدیهیات با 137 تماس بگیرند؟ / نصب گلدان و کله قندی جلوی خانه ها تخلف است + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روزها در کوچه ها و خیابان های تهران، پیدا کردن جایی برای پارک ماشین، مثل پیدا کردن یک تکه طلا در اوج فقر یا پیدا کردن یک لنگه کفش در بیابان است!

طبق قانون، نصب یا قرار دادن هرگونه مانعی از سوی افراد، کسبه، نگهبان ادارات دولتی و... در کنار خیابان، کوچه، رو به روی مغازه و یا خانه به گونه ای که از پارک خودروهای دیگر جلوگیری شود ممنوع است و حتی در صورت پیگیری از سوی شهروندان و اشخاص مجازات نیز دارد.

طبق ماده 24 قانون مدنی هیچ کس نمی تواند خیابان و کوچه هایی را که بن بست نیست در تملک خود در آورد و بر اساس این قانون هیچ شخصی نمی تواند بخشی از کوچه و خیابان را محدود به استفاده شخصی کند و یا موانعی در این محل ها قرار دهد و همچنین تهدید به پنچری و یا اقدام به نصب تابلویی با مضمون ممنوع است بکند و اگر این کار انجام شود می توان از این افراد به دادسرا شکایت کرد چون نقض حقوق شهروندی است.

این در حالی است که در خیابان ها و کوچه های شهر تهران، به وفور با این معضل مواجه می شویم؛ حتی در بعضی مناطق تهران، مالکان، رو به روی خانه خود، آسفالت را سوراخ و میلگرد در زمین فرو و آنها را با قفل و زنجیر محکم می کنند تا کسی آنجا پارک نکند و در واقع آن نقطه، محلی می شود برای پارک ماشین خودشان و شهرداری مناطق در این مورد، صرفا نظاره گر هستند.

طبق تبصره شش ماده 96 قانون شهرداری ها تمام معابر شهری در اختیار شهرداری ها است و اشخاص نمی توانند هیچ معبری را تصرف کنند و اگر این اقدام در قالب نصب هرگونه مانع ، دکه نگهبانی و...انجام شود شهرداری می تواند نسبت به آزادسازی معبر اقدام و موانع را جمع آوری کند.

تمام کوچه ها، معابر و خیابان ها، فضاهای سبز شهری و پارک ها ملک عمومی و برای استفاده همه شهروندان است. بر اساس تبصره یک ماده 55 قانون شهرداری ها سد معبر و اشغال پیاده رو و استفاده غیر مجاز و شخصی این محل نیز غیر مجاز و ممنوع است.

در قانون مدنی نیز قید شده که تنها در کوچه های بن بست و با رضایت تمام مالکین می توانند برای مسدود کردن آن کوچه و نصب راه بند و گیت اقدام کنند و مجوزهای این کار نیز توسط شهرداری و با استعلام از نیروی انتظامی، آتش نشانی و خدمات شهری صورت خواهد گرفت.

تمام موانعی که در خیابان ها، کوچه های عمومی و غیر بن بست و معابر شهری نصب شده سد معبر و تخلف است و شهرداری نسبت به جمع آوری آنها اقدام خواهد کرد.

حال سوال از شهرداری این است که آیا فقط شهروندان باید چشم بینای شهر باشند و گزارش های تخلفات را به سامانه 137 اعلام کنند یا اینکه کارکنان شهرداری نیز می توانند با قدم زدن در شهر، مسائل و مشکلاتی که در شهر وجود دارد را ببینند و به آنها بپردازند؟

لازم به ذکر است اگر مالکین تجاری، مسکونی و اداری اقدام به ایجاد موانع در پیاده رو و حاشیه خیابان مقابل ملک خود کنند، بر اساس قانون در صورت انجام این تخلف درصورت رخ دادن هرگونه خسارت جانی و مالی برای شهروندان، جبران خسارت وارده بر عهده مالکان، اشخاص حقیقی و حقوقی است که موانع را ایجاد کرده اند.

کدخبر: 1047254 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟