کشف زیباترین خنجر جهان در همدان ! / گنجی طلایی شبیه سر شیر ! + عکس ها و داستان خنجر

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، «خجر زرین با دسته ای به شکل سر شیر» یک گنج نفیس از جنس طلا و متعلق به سده پنجم پیش از میلاد است. براساس نوشته های هرودوت این اثر در همدان کشف شده است.

شی مورد نظر از یک تیغه و دسته چسبیده به آن ساخته شده است. دسته لوزی شکل این خنجر  با دوحلقه به شکل گل میخ تزیین شده. این دسته دارای انحنای کمی است و به سر دو شیر ختم می شود که برای آسان به دست گرفتن آن با یک میله راه راه به یکدیگر متصل شده اند. دسته خنجر و تیغه آن با شکل سه چهارم دو بز ریشدار با شاخ های بلند و برگشته به یکدیگر متصل شده اند. پوزه و دهان شیران غران است.  ویژگی خاص این شی شکل دسته آن است. استفاده از تزیینات جانوری که در آثار هنری ایران پیش از دوران شاهنشاهی و همچنین در میان مردم استپ های اوراسیا بسیار رایج بوده به شکلی که با نوآوری موجود و استفاده تزیینی از سر دو شیر در این نمونه این موضوع به خوبی قابل ملاحضه است.

شیر ها و گاو های ایران باستان

استفاده از شکل برجسته جانواران با قرار دادن سر دو جانور در دوجهت مخالف در هنر هزاره سوم پیش از میلاد بین النهرین جنوبی در روی آثار تپه اور پیش از سارگون و نیز در روی مهرهای استوانه ای جنوب غربی ایران در شوش دیده می شود.این گونه تزیینات بعدا و در اثار دوره آهن در زیویه کردستان و همچنین یک گردنبند تپه مارلیک در گیلان نیز مشاهده شده است. شکل مفرغی این گونه تزیینات در جواهرات دوره هخامنشی در لرستان نیز پیدا شده، هرچند ظریف ترین و زیباترین آن ها در نقش برجسته های تخت جمشید دیده می شود.

خنجر زرین با سر شیر

کدخبر: 1047129 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ملینا جعفری دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی