دو میلیون نفری که به صورت غیر قانونی در کشور هستند باید طرد شوند

به گزارش رکنا، حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم گفت: اتباع در تمام دنیا تعریف شده‌اند که این یا فرصت است یا تهدید. به دلیل عدم ساز و کارهای مناسب و عدم مطالعات دقیق علمی در کشور، در حال حاضر اتباع در کشور با نگاه تهدید دیده می‌شوند.

در حالی که طبق بررسی دقیقی که انجام شده، از این چهار میلیون نفری که در کشوراقامت دارند، به دو میلیون نفر آنها نیاز کاری داریم که در کشور بمانند و در حوزه‌های مختلف کار کنند. اگر این‌ها به کشورخود برگردند، با خلأ جدی کاری در حوزه‌های زیرساخت مانند آپارتمان‌سازی و حوزه‌های دیگر مواجه می‌شویم.

خطر حضور اتباع در ایران

پنجاه درصد از این چهار میلیون نفر باید به مرور طرد شوند. دو میلیون نفری که به صورت غیر قانونی در کشور هستند، قطع به یقین باید با برنامه‌ای زمان‌بندی شده از کشور خارج شوند. همه این موارد نیازمند به چند مولفه و موضوع بسیار مهم است. یکی از آن‌ها موضوعات داخلی است. در شرایط فعلی ۲۲ سازمان و نهاد در کشور درمورد اتباع خارجی دخالت دارند که بسیاری از این سازمان‌ها موازی کاری می‌کنند. همین الان به هر تبعه افغانی سه کارت اقامتی توسط سه نهادی که باید منسجم باشند وهم افزایی کنند، داده می‌شود و به دلیل موازی کاری مشکلاتی ایجاد کرده‌اند. هر تبعه افغانی در سه جا به اسم‌های مختلف می‌تواند اقامت خود را ثبت کند.

این یک خطر جدی در حوزه اجتماعی و امنیتی است. بنابراین بدون شک حضور اتباع در کشور ما یک خطر جدی است و نیاز به یک سازماندهی دقیق و برنامه ریزی در کوتاه و میان و بلند مدت دارد.

از طرف دیگر به صورت علمی با دوستانی که مسئولیت در این کار دارند صحبت کرده‌ایم که تا دیر نشده اقدام کنند. یعنی امروز برای شش میلیون نفر از اتباع افغان، برنامه ریزی مناسبی برای طرد و خروج از کشور داشته باشیم.

لازمه این کار یک همکاری بین المللی و همکاری با طالبان و کشور افغانستان است. مهم‌تر از این موضوع، انسجام در حوزه داخلی است. امروزه یک سازمان مشخص متولی امور اتباع خارجی نداریم. تنها سازمان ملی مهاجرت مستقر در وزارت کشور، چند سال است که فقط از اداره کل به سازمان تبدیل می‌شود و در گیر و دار مجلس و دولت است. این رفت و آمدها وجود دارد و نهایتا کلیاتش در مجلس تصویب شد و جزییاتش هنوز در کمیسیون‌های امنیت و داخلی وجود دارد.

ابلاغ داخلی به اداره کل به عنوان سازمان داده‌اند اما هنوز یک نفر به چارت این سازمان اضافه نشده است. بنابراین به نظرم با وضعیت موجود ساماندهی کرد. ضمن این که برنامه‌های خوبی احصا و ارائه شده است.در حال حاضر ۵۰ چالش جدی در حوزه اتباع، سازمان ملی مهاجرت یا اداره کل اتباع و مهاجرین احصا کرده و به دولت اعلام کرده‌اند که نیازمند یک پشتوانه مالی جدی و انسجام و حذف موازی کاری هستند.

همه این‌ها جزو برنامه‌ها است. حدود پنجاه طرح بسیار خوب عملیاتی و اجرایی آماده است. ولی به دلیل اینکه انسجامی وجود ندارد، در عمل قابل اجرا نیست. درمورد حضور اتباع خارجی این موضوعات و مجموعه‌ای از مشکلات وجود دارند که باید در کنار هم آن‌ها را ببینیم.

کدخبر: 1046861 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟