قهوه؛ طلای سیاه جدید ایران!/آقای وزیر اقتصاد زیر ساخت های صنعت قهوه در کشور را ایجاد کنید

به گزارش رکنا؛ بعد از اظهار نظر عبدالناصر همتی در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان بورس درباره چرایی تخصیص ارز ترجیحی 45 هزار تومانی به واردات قهوه،بر آن شدیم تا با بررسی این موضوع ببینیم که آیا قهوه ظرفیت این را دارد که به آن ارز دولتی داده شود و یا آیا قهوه ظرفیت سرمایه گذاری دارد یا خیر؟ که دیدیم بله!« قهوه سومین گردش مالی دنیا » را از آن خود کرده و واردات خام  و فرآوری آن می تواند منبع  صادرات بالا با ارزآوری فراوان و اشتغالزایی بی نظیر برای کشور باشد.

علی زغفری با رد این موضوع که قهوه 6 برابر قیمت اصلی خود در بازار ایران عرضه می شود گفت: این طور نیست،قهوه با قیمت جهانی  5 دلار در مبدا وارد می شود، 20 درصد هزینه های واردات و 20 درصد هزینه برشته کاری و فرآوری و بسته بندی و تولید به آن اضافه می شود در نهایت قیمت یک کیلو قهوه بعد از این فرآیند  15 دلار می رسد.

زعفری با اعلام اینکه اکنون  یک شات قهوه در کافه ها با ضرر فروخته می شود گفت: در کافه های کشور یک شات قهوه زیر یک دلار فروخته می شود در حالی که با این هزینه های فرآوری شده  باید 2 دلار فروخته شود. 

این کارآفرین با انتقاد از قیمت گذاری دولت در عرضه قهوه ادامه داد:الان قهوه ساشه ای با یک لیوان آب جوش و لیوان یکبار مصرف 45 هزار تومان فروخته میشود،در حالی که طبق قیمت گذاری اتحادیه کافه ها مجاز به فروش قهوه بیش از 35 هزار تومان نیستند،در شرایطی که هزینه مالیات،اجاره کافه و هزینه های نیروی کار و آب و برق و گاز در حال افزایش است ولی قیمت قهوه  تنها 30 درصد افزایش دارد که این هزینه ها را هم نمی پوشاند.

علی زغفری گفت:سرانه مصرف قهوه در کشور در سال 1385 حدود 100 گرم در روز بود ،امروز سرانه مصرف قهوه در کشور 500 گرم را رد کرده است در حالی که در فنلاند 12 کیلو و  درآمریکا 5 کیلو است.

این کارآفرین می گوید: در یک دهه گذشته  اشتغالزایی خوبی در صنعت قهوه  انجام شده  است و زیر ساخت های خوبی ایجاد شده است.

او تاکید دارد: برخلاف اخبار و تصور عامه که می گویند سود قهوه  6 برابر است باید بگویم که اصلا اینگونه نیست و عرضه قهوه در کافه ها با توجه به هزینه ها و مالیات  فقط ضرراست.

او در واکنش به افزودنی های غیر مجاز در قهوه گفت:اتحادیه قهوه همه کافه های مجاز را مورد بررسی و پایش قرار می دهد و تا کنون چنین موضوعی گزارش  نشده است و صرفا شایعه ای در فضای مجازی بوده  که اتحادیه از این شایعه پرداز در مراجع قانونی شکایت مطرح کرده است.

او با اعلام اینکه 25 هزار کافه در کل کشور فعال است گفت:کافه های کشور با تعهد به تامین سلامت و آرامش مردم فعال هستند و هر خطری که حیات این شغل را تهدید کند از سوی اتحادیه با آن برخورد می شود.

زعفری معتقد است: قهوه سالمترین نوشیدنی جهان  است و خانواده ها نگران  این که جوانانشان به کافه ها بروند و قهوه بنوشند نباشند.

او درباره ارزآوری قهوه برای کشور گفت:اگر در واردات قهوه از وارد کنندگان حمایت شود می توان با  ایجاد زیرساخت های فرآوری و بسته بندی  قهوه آن را به کشورهای دیگر صادر کرد.

موسس اولین مدرسه قهوه ایران می گوید:درسال 2020 حدود 169 میلیون تن قهوه در دنیا برشته کاری و فرآوری شده است شد. این  صنعت گردش مالی بالایی به همراه داشته ،معادل 42.7 میلیارد دلار  که سهم کشور ما 300حدود میلیون دلار بیشتر نبوده است.

این فعال بازار قهوه با اره به ارزآوری قهوه افزود:گردش مالی صنعت قهوه در سال 2023 حدود 500 میلیون  دلار بوده است در حالی که می توان با تمرکز و ایجاد زیر ساخت ها هم زمینه اشتغال ایجاد کرد و هم در صادرات آن رونق داد.

این کارآفرین معتقداست:قهوه در دنیا سومین گردش مالی دنیا  را از آن خود کرده است؛ در کشور ما هم در کنار صادرات نفت و صنایع نفتی می توان  فرآوری قهوه را توسعه داد.

او با اشاره به آمار واردات قهوه  ادامه داد: در سال 96 حدود 8080 تن قهوه واردات کردیم،در سال گذشته 51 هزار تن واردات قهوه داشتیم  که شاهد رشد بالای آن بودیم.

 

کدخبر: 1044968 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟