هجوم پروانه سفید آمریکایی به جنگل‌های هیرکانی ایران/ آیا بارش باران تنها راه نجات است؟

 علیرضا نادری،کارشناس حشرات سازمان محیط زیست درباره طغیان نسل سوم آفت پروانه سفید اشجار   به خبرنگار رکنا گفت:با وجود تغییرات اقلیمی در 2 سال اخیر انتظار ظهور چنین مواردی در حشرات گوناگون را داریم،کاهش بارش ها در جنگل های هیرکانی باعث حضور پروانه سفید آمریکایی در جنگل های هیرکانی و خساراتی شده است. 

او با این توضیح ادامه داد:این حشره به دو نوع دیده شده که در رطوبت 50 تا 60 درصد و دمای نسبی 22تا 23 درجه رشدو تکثیر می یابد.وقتی گرما و دمای هوا بالا می رود و سطح رطوبت کاهش می یابد این حشرات تکثیر می شوند و فرصت پیدا می کنند نسل سومی داشته باشند.

کارشناس حشرات سازمان محیط زیست با ارائه راهکارهای مبارزه با این حشرات گفت:بهترین راهکار برای پیشگیری از تکثیر این حشره انتظار برای بارش باران، عقیم سازی ،جمع آوری فیزیکی، و تله گذاری فورمونی است.

او هر اقدام شیمیایی در راستای مبارزه بیدها را گاهی برای تخریب جنگل هیرکانی و دیگر زیستمندان این اکولوژی دانست و افزود: وجود و تکثیر این حشره هم بخشی از چرخه اکولوژیک طبیعت است و به طور طبیعی هم نابود خواهد شد باید منتظر عوامل نابود کننده طبیعی مانند بارش های طولانی در جنگل های هیرکانی باشیم.

نادری تاکید کرد:اکوسیستم های ارزشمند متنوعی در جنگل های هیرکانی وجود دارد و سمپاشی برای از بین بردن یک گونه باعث آسیب به دیگر بخش های اکوسیستم می شود.در هیچ جای دنیا برای از بین بردن یک گونه مهاجم به دیگر بخش ها آسیب وارد نمی کنند.

او با اشاره به اینکه تله گذاری فورمونی هزینه بردار است گفت: البته عقیم سازی هم در خیلی از نقاط دنیا انجام می شود.تله گذاری نوری همه بیدها را جمع می کند اما جمع آوری فیزیکی  به صورت تخصصی در کنار تله های نوری باعث پاکسازی 70 درصدی  به علاوه شفیره ها، لارها و پیله ها می شود .

 

کدخبر: 1044049 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی