استان های کرمان و سیستان و بلوچستان؛ رکورددار ابتلا به سرطان دهان در ایران / مرگ 180 هزار نفر در جهان به علت ابتلا به سرطان دهان!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سرطان هایی که در دهان به وجود می آیند انواع مختلفی دارند. شایع ترین نوع آن سرطان سلول سنگفرشی دهان است که به اصطلاح به آن SCC گفته می شود.

به گفته کوپائی، سرطان دهان جزء سرطان های چند فاکتوری است و بروز آن در افراد به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم ترین علت ایجاد این سرطان مصرف مواد مخدر، دخانیات و الکل است. مصرف همزمان سیگار و الکل می تواند اثر ترکیبی داشته باشد و احتمال و روند ایجاد این سرطان را سرعت بخشد.

از سوی دیگر مصرف انواع مواد مخدر به خصوص تنباکو های جویدنی می تواند به بروز سرطان دهان منجر شود. به همین علت آمار ابتلا به این سرطان در مناطقی از کشور که توزیع و مصرف مواد مخدر جویدنی در آنها شایع است، بیشتر است. شیوع این سرطان در داخل ایران، در استان هایی همچون کرمان و سیستان و بلوچستان و در سطح جهانی در کشور هایی مانند هند، پاکستان و افغانستان بسیار زیاد است.

ژنتیک هم یکی از عوامل ایجاد این سرطان است که می تواند سرطان دهان را از نسلی به نسل دیگر انتقال دهد.

رژیم غذایی نامناسب یا غیرمتعادل یکی دیگر از دلایل بروز این سرطان در افراد است. افرادی که به علت نداشتن رژیم غذایی مناسب دارای کمبود آهن و ویتامین A هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این سرطان هستند.

وی همچنین به تاثیر عدم رعایت بهداشت دهان و دنداندر بروز این سرطان اشاره کرد و اذعان داشت:« مطالعات نشان می دهد که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در بروز و تشدید سرطان دهان تاثیرگذار است. یعنی اگر فردی به واسطه عدم رعایت بهداشت دهان یا ترمیم های ناقص و مشکل دار، زخم های عمیق و مزمنی در دهانش ایجاد شود و آنها را درمان نکند، می تواند دچار سرطان دهان شود. درواقع هرگاه فردی زخمی عمیق یا بزرگ در دهانش ظاهر شد که دلیلی برای بروز آن نداشت، باید سریعا به پزشک متخصص دهان مراجعه کند و علت پدید آمدن آن را جویا شود.»

عوارض مربوط به سرطان دهان به 2 دسته تقسیم می شوند. او درباره دسته اول عوارض این سرطان اظهار کرد:« عوارضی مانند ایجاد مشکل در غذا خوردن و صحبت کردن یکی از عمده ترین این عوارض است که فرد را شدیدا تحت الشعاع خود قرار می دهد. هرچقدر زخم های داخل دهان فرد مبتلا بیشتر، گسترده تر و مزمن تر باشد، بروز این گونه عوارض هم در او افزایش می یابد. از سوی دیگر هرچقدر شدت سرطان و ضایعه دهانی بزرگ تر باشد، باید جراحی وسیع تری برای درمان آن انجام گیرد. به دنبال وسعت گسترش جراحی بروز معضلات مربوط به تکلم، تناول و زیبایی نیز در افراد بیشتر است.»

یکی دیگر از عوارض وخیم این سرطان، آسیب به زیبایی مبتلایان است. وی در این خصوص گفت:« در سرطان های بدخیم دیگر معمولا مشکلات زیبایی دیده نمی شود یا اگر مشکلاتی وجود داشته باشد، چشمگیر و مشخص نیستند در حالی که سرطان دهان منجر به تورم و زشتی ظاهر فک و دهان می شود. تشدید درگیری افراد با آن در مواردی به حدی است که افراد مجبور به برداشتن قسمتی از زبان یا استخوان فک خود می شوند. بنابراین تغییر شکل چهره پس از انجام این جراحی ها اولین پیامد درمان این سرطان است که زیبایی را از مبتلایان دریغ می کند و ظاهر آنها را غیرعادی جلوه می دهد.»

راهکار های پیشگیری از ابتلا به سرطان دهان اجتناب از راه های ایجاد ان است. یعنی افراد با پرهیز از مصرف الکل، دخانیات و مواد مخدر، رژیم غذایی سالم، تامین آهن و ویتامین های بدن و پیشگیری و درمان ترمیم ها و زخم های داخل دهان می توانند از بروز این سرطان جلوگیری کنند.

کوپائی تنها راه درمان این سرطان را جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی عنوان کرد. او تصریح کرد:« گام اول درمان، جراحی و برداشتن ضایعات دهانی و گام دوم رادیوتراپی برای اطمینان حاصل کردن از رفع کامل ضایعات دهانی است. در صورت انجام صحیح و به موقع این مراحل و استفاده از دارو های شیمی درمانی اکثر افراد بهبود پیدا می کنند و سرطان را به طور کامل در خود ریشه کن می کنند.»

کدخبر: 1041155 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پارمیدا محمدی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟