انتصابات جدید سازمان سنجش سوال برانگیز است / فعال حوزه آموزش: چرا سازمانی که تاکنون عملکرد درستی داشت به طور ناگهانی دچار تغییر قانون شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سامان سلامیان ، معلم، روان‌شناس و فعال حوزه آموزش در گفت و گو با رکنا گفت: در خبرها اعلام شد که در اقدامی غیرقانونی مخبر، «رجبعلی برزویی»، «ابراهیم سوزنچی»، « رضامراد صحرایی » و « جمیله علم الهدی » را به عنوان اعضای متخصص و صاحب نظر در حوزه سنجش و ارزشیابی آموزشی برای عضویت در هیات امنای سازمان ملی سنجش به مدت ۴ سال منصوب کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: تصمیم گیرندگان اصلی این ماجرا، افرادی هستند با میانگین سنی‌ بالای ۶۰ سال که تجربه شان از کنکور و امتحان نهایی مربوط به 40 سال پیش است و بر اساس آن تجربه ها، می خواهند درباره مسئله ای مانند کنکور فعلی، تصمیم بگیرند. چرا باید سازمانی که تاکنون عملکرد درستی داشته است، به طور ناگهانی دچار تغییر قانون شود و تبدیل به حیاط خلوتی شود که نه زیرنظر مجلس است و نه قابل نظارت است؟

سامان سلامیان افزود: با ایجاد سازمان ملی سنجش، آیا قرار است «سنجش» از وضعیت متمرکز و شفاف خارج شود؟ یعنی هر مرکز و دانشگاهی برای خود جذب دانشجو داشته باشد؟ آیا قرار است دست برخی افراد برای تقلب و خطا و... زیاد شود؟ آیا این کار توزیع رانت برای خودی ها نیست؟

این فعال حوزه آموزش گفت: رئیس سازمان ملی سنجش، توسط وزیر علوم تعیین نمی شود؛ لذا در صورت بروز هر خطایی نمی‌توان وزیر علوم را استیضاح کرد و این داستان یک معنی خواهد داشت و آن هم "عدم شفافیت" است. متاسفانه امروز شورایعالی انقلاب فرهنگی اتاق دربسته‌ای شده است که بدون در نظر گرفتن نظر کارشناسان دست به اقداماتی می زند که امکان اعمال نظر مردم در مصوبات شورا وجود ندارد و مجلس نیز نمی‌تواند روی این سازمان نظارت داشته باشد. حالا هم خبر رسیده که چند نفر به‌عنوان اعضای متخصص این سازمان انتخاب شده‌اند که از نظر اهل آموزش، اصلا متخصص نیستند و در سمت‌های قبلی خود عملکرد موفق نداشته اند و این امر دهن کجی به خواسته‌های مردم است.

سلامیان تاکید کرد: افزایش تقلب در آزمون های مهم و نابسامانی در برگزاری امتحانات نهایی از نتایج واضح این انتصاب‌هاست. حضور افراد غیر متخصص در سیستم سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها؛ سبب رخداد تقلب در آزمون های سراسری؛ پمپاژ ناامیدی در جوانان، ترغیب آنها به مهاجرت و تبعات اجتماعی ناگوار خواهد بود. درخواست عموم اهل آموزش از رئیس‌جمهور منتخب این است که  هرچه سریع‌تر نسبت به لغو این انتصاب‌ها اقدام کند. 

این فعال حوزه آموزش در پایان گفت: از مصوبات شورا همین بس که اجازه داده شد که دانشجویانی که در خارج از کشور در دانشگاه قبول شده‌اند، برای ادامه حصیل وارد کشور شوند و کنکور را دور بزنند! آیا این داستان با  مفهوم شفافیت و عدالت مطابقت دارد؟

کدخبر: 1026497 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟