اعلام آمادگی  دانشگاه های علوم پزشکی کشور برای اجرای  مدیریت جامع بیماری سرطان

به گزارش رکنا از معاونت ارتباطات و جذب مشارکت های مردمی مکسا، دکتر کوروش دالوندی در همایش غربالگری و کشف زودهنگام سرطان های شایع افزود: پس از اجرای موفقیت آمیز آزمایشی این طرح در قم،  دانشگاه های علوم پزشکی کشور از جمله خرم آباد، همدان و یزد  برای اجرای آن  اعلام آمادگی کردند. 

وی در ادامه با اشاره به راه اندازی سامانه سمام ویژه  مدیریت جامع بیماری سرطان گفت: با اتصال سمام به سامانه سیب وزارت بهداشت،  پزشکان می توانند تنها با وارد کردن کد ملی وضعیت بیمار  خود را پیگیری کنند. 

دکتر دالوندی با معرفی کامل خدمات مکسا از جمله مراقبت معنوی و مراقبت در منزل که در حال حاضر فقط در مکسا در حد استانداردهای جهانی ارائه می شود، از مراقبان سلامت خواست بیماران مبتلا به سرطان و خانواده هایشان را به این موسسه مردم نهاد معرفی کنند. 

در این همایش دکتر یوسفی فوق تخصص انکولوژی زنان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با ابراز نگرانی از افزایش مبتلایان به سرطان پستان و دهانه رحم بر غربالگری و تشخیص زودهنگام  تأکید کرد.

دکتر فراهانی فوق تخصص گوارش و کبد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم دیگر سخنران همایش بود که علل بروز سرطان روده بزرگ و  تأثیرگذاری تست فیت در کشف زودهنگام سرطان روده را  تشریح کرد.  

همایش غربالگری و کشف زودهنگام سرطان های شایع (روده بزرگ، پستان و دهانه رحم) ویژه پزشکان، کارشناسان مامایی و مراقبان سلامت شاغل در معاونت بهداشتی در سالن شهید مفتح دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.

 در این همایش غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان در پایگاه های بهداشتی و مراکز خدمات جامع سلامت شهر قم بررسی شد.  

طرح مدیریت بهینه و جامع بیماری سرطان با همکاری مکسا و دانشگاه علوم پزشکی قم آزمایشی از بهمن 1401 در قم اجرا شده است و تا کنون بیش از یکصد هزار نفر غربالگری سرطان پستان و روده بزرگ شده اند. در این مسیر بعد  از شناسایی، موارد مشکوک ابتلا به سرطان با  پیگیری مکسا و اقدامات دانشگاه های علوم پزشکی  در زمان طلایی تشخیص، در چرخه درمان قرار  می گیرند و بیماران تا انتهای مسیر درمان  همراهی می شوند. 

گفتنی است، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران نیز با امضای تفاهمنامه همکاری با مکسا  در  اسفند 1402 در حال اجرای این طرح است. امضای تفاهمنامه همکاری با  دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تبریز و مشهد نیز در دست اقدام است. 

 

کدخبر: 1026346 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟