هوش مصنوعی در تشخیص دقیق تر می تواند به روانشناسان کمک کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بیماری های روانی از جمله بیماری های شایع و حائز اهمیت در تمام نقاط دنیا هستند. چرا که تنها با ذهن و روان سروکار ندارند بلکه می توانند بر جسم انسان هم تاثیرات مخربی بگذارند. کمک به موقع، درست و تخصصی به بیماران روانی می تواند از پیشرفت بسیاری از این بیماری ها جلوگیری کند و تا حدودی آنها را درمان کند. امروزه برای درمان از روش هایی همچون دارو و حتی شوک الکتریکی استفاده می شود. یکی از راه هایی که امروزه به عنوان درمانی نوین برای این دسته از بیماران مورد استفاده قرار می گیرد و آوازه ی آن در همه جا پیچیده است، استفاده از هوش مصنوعی است.

خبرنگار اجتماعی رکنا در مصاحبه ای با دکتر ارغوان آیت اللهی، روانپزشک، علت و علاقه به استفاده این تکنولوژی نوین در بین پزشکان را جویا شد. آیت اللهی مطرح کرد که هوش مصنوعی یک تکنولوژی جدید است که در بسیاری از حوزه ها در حال پیشرفت است. اینکه هوش مصنوعی وارد حوزه های روان پزشکی و روان شناختی هم شده، قابل انکار نیست. هوش مصنوعی در تشخیص دقیق تر می تواند به روانشناس ها کمک کند، یعنی به آنها کمک کند که معیار های بیشتری را برای تشخیص بیماری در افراد در نظر بگیرند. این تکنولوژی می تواند عوامل جزئی یا کلی که در زمره ی علائم انواع بیماری ها قرار دارد را شناسایی کند و درمان های مناسب تر را به پزشکان و بیماران معرفی کند.

آیت اللهی در خصوص جایگزینی هوش مصنوعی به جای کار پزشکان گفت:«درست است که هوش مصنوعی در تشخیص و درمان بیماری ها به پزشکان کمک کننده بوده است. اما در مبحث بیماری هایی که با روانشناسی و روانپزشکی سروکار دارند، یکسری ویژگی هایی وجود دارد که مبین ارتباط بیمار با پزشک است. این ویژگی ها به وسیله ی هوش مصنوعی نمی تواند جایگزین شود. یعنی به واسطه ی اعتماد و همدلی که بیمار یا مراجع دوست دارد با ما داشته باشد، می تواند ابعاد مختلف ذهن خود را برای ما باز کند که این ویژگی ها با هوش مصنوعی قابل جبران نیست.»

وی افزود:«برخی احساسات هستند که انسان ها دوست دارند آنها را کنترل کند. با هوش مصنوعی یا هر تکنولوژی دیگری این خواسته نمی تواند برآورده شود.» او در ادامه گفت:«درست است هوش مصنوعی کمک های بسیاری به روانپزشکان کرده است و مکمل کار درمانی آنها است، اما اینکه درحال حاضر هوش مصنوعی جهت شناسایی، کمک یا درمان بیماری ها جایگزین انسان شود، راه مناسبی نیست. به دلیل اینکه داده های خاصی به صورت یک الگوریتم به هوش مصنوعی داده می شود که براساس آن داده ها تشخیص پزشکی توسط هوش مصنوعی انجام می گیرد. درحالی که ذهن انسان بسیار پیچیده تر است و ابعاد مختلفی دارد که شامل گروهی از داده های مشخص نیست.»

درمانگری که به صورت رو در رو با شخصی مصاحبه یا دیدار می کند، متوجه خصوصیات یا مولفه هایی می شود که ممکن است هوش مصنوعی از تشخیص آنها عاجز باشد. شخصی که قادر است ابعاد دیگری از رفتار ها و افکار انسان ها را مشاهده کند، امکان دارد نظرش تغییر پیدا کند یا همسو و یکسان با هوش مصنوعی نباشد. بنابراین هوش مصنوعی به طور کامل جایگزین انسان نخواهد شد.

آیت اللهی در رابطه با استفاده از روش هایی مانند شوک الکتریکی برای درمان بیماران اذعان داشت که استفاده از صفت قدیمی برای این روش درمانی مناسب نیست. شوک الکتریکی درمانی است که با جریان هایی بسیار ضعیف وارد مغز می شود و باعث می شود برخی درمان ها سریع تر نتیجه بدهند. همچنین درباره ی راه هایی که پزشک احساس کند که اگر دوز دارو را بالا ببرد بیمار ممکن است دچار عارضه ی دارویی شود یا نیاز دارد که مریض سریع تر و در کوتاه مدت جواب بگیرد، می توان از شوک الکتریکی استفاده کرد. برای مثال درمورد بیمارانی که افکار خودکشی یا افسردگی شدیدی دارند و لازم است که زمان کوتاه تری برای درمان آنها طی شود، شوک الکتریکی کابردی است. البته این روش نه برای همه ی افراد، بلکه برای برخی از بیماران مناسب است و هیچوقت جایگزین درمان طولانی مدت نیست. تنها می تواند اثربخشی بهتری با نظر و تشخیص روانپزشک ایجاد کند.

کدخبر: 1024585 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟