حدود یک و نیم میلیون نفر در ایران به ویروس هپاتیت مبتلا هستند/ هپاتیت سالانه موجب مرگ بیش از یک میلیون نفر در جهان می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بیماری هپاتیت می‌تواند به شکل‌های مختلف بروز کند  و شامل هپاتیت A، B، C، D، و E است. هر نوع از این ویروس‌ها راه‌های انتقال و تأثیرات متفاوتی دارند. هپاتیت A عمدتاً از طریق آب و غذای آلوده منتقل می‌شود. هپاتیت B و C از طریق خون و مایعات بدنی مثل تماس جنسی یا استفاده مشترک از سرنگ منتقل می‌شوند. هپاتیت D تنها در افرادی که به هپاتیت B مبتلا هستند، رخ می‌دهد. هپاتیت E معمولاً از طریق آب آلوده منتقل می‌شود.

وضعیت هپاتیت در جهان و ایران

براساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حدود  304 میلیون نفر در سراسر جهان با هپاتیت B و C زندگی می‌کنند که این دو نوع بیشترین آمار بیماری را به خود اختصاص داده‌اند. به گفته این سازمان سالانه حدود دو میلیون نفر به این ویروس مبتلا می شوند؛ همچنین این سازمان اعلام کرده است که هپاتیت ویروسی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر جهانی است که سالانه حدود 1.3 میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند. براساس آمار وزارت بهداشت ایران حدود یک و نیم میلیون نفر در ایران به ویروس هپاتیت مبتلا هستند. برنامه‌های ملی برای واکسیناسیون نوزادان علیه هپاتیت B و همچنین برنامه‌های غربالگری و درمان برای هپاتیت C در حال اجرا هستند تا شیوع این بیماری‌ها کاهش یابد.

تحقیقات نشان داده است، جنسیت می‌تواند در ابتلا به هپاتیت و پیشرفت آن نقش داشته باشد. گفته می شود مردان بیشتر از زنان به هپاتیت B و C مبتلا می‌شوند. این تفاوت ممکن است به دلیل رفتارهای پرخطر، مانند مصرف مواد مخدر تزریقی، روابط جنسی و...، بیشتر در مردان باشد. زنان مبتلا به هپاتیت B ممکن است در دوران بارداری ویروس را به نوزادان خود منتقل کنند، بنابراین مراقبت‌های ویژه‌ای برای زنان در دوران بارداری مهم است.

هپاتیت یک معضل جهانی است که نیازمند توجه و همکاری بین‌المللی برای کنترل و کاهش شیوع آن است. آگاهی‌بخشی، واکسیناسیون، و برنامه‌های درمانی و غربالگری می‌توانند نقش مهمی در کاهش بار این بیماری داشته باشند. در ایران نیز با تلاش‌های مستمر وزارت بهداشت و برنامه‌های ملی، امید است که میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از هپاتیت کاهش یابد.

 

کدخبر: 1023239 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟