تفاوت بسیار بین آمارهای سخنگوی جبهه اصلاحات و شرکت مدیریت منابع آب ایران از سدها!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات گفته است: رود کارون شامل ۵ سد است. کارون ۴، کارون ۳، شهید عباسپور، مسجد سلیمان و گتوند که توسط دو شرکت آب و نیرو، و آب و برق خوزستان مدیریت می‌شوند. عمده انرژی برقابی کشور از این رودخانه تأمین می‌شود که معادل ۸ هزار مگاوات است.

او تاکید کرده بود: در حال حاضر با خروج بی‌ضابطه آب سدها به‌طرز عجیبی روزانه ۱۲۳ هزار و ۹۷۷ مگاوات ساعت انرژی برق تولید می‌شود و به‌سرعت تراز سدها پایین می‌آید. با روند فعلی حداکثر تا ۲۰ روز آینده در ماه خرماپزان (مرداد) و در روزهای تحلیف رییس‌جمهور جدید، سدهای کارون ۴ و کارون ۳ به تراز حداقل خواهد رسید و ۳ هزار مگاوات از مدار خارج خواهد شد.

جواد امام همچنین افزوده بود: طی تقریباً ۲۰ روز بعد سد شهید عباسپور و مسجد سلیمان از مدار خارج و تولید گتوند هم تقریباً صفر خواهد بود. این یعنی کابینه جدید با کسری ۸ هزار مگاوات انرژی برقابی کار خود را آغاز خواهد کرد. به زبان ساده، کارنامه‌سازی آقایان برای خود و بحران‌سازی و ناراضی‌تراشی برای دولت جدید در اولین روزهای کاری در دستور کار است. تا بیش از این دیر نشده باید جلوی این روند مخرب گرفته شود.

ادعاهای مطرح شده درست نیست؛ آمار و ارقام چیز دیگری را نشان می دهد

این ادعاها در حالی مطرح است که در خوزستان، حدودا 80 درصد سدهایی که نیروگاه برق-آبی دارند قرار گرفته است. این سدها در زنجیره کارون، شامل عباسپور، مسجد سلیمان، کارون 3، کارون 4 و گتوند می شوند، همچنین سد دز در زنجیره کارون بزرگ و سد کرخه، در شهریور 1400، زمانی که دولت دوازدهم در حال تحویل به دولت سیزدهم بود، سد دز، 42 درصد پرشدگی داشت. همچنین سد کرخه 34 درصد پرشدگی و پنج سدِ زنجیره کارون 57 درصد پر شدگی داشتند.

تا امروز، بر اساس اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران از سدها، دز، 93 درصد پر شدگی دارد. همچنین پنج سدِ زنجیره کارون 86 درصد و کرخه، 56 درصد پرشدگی دارد. 

در واقع با مقایسه میزان حجم آب سدهایی که دولت سیزدهم تحویل گرفت با میزانی که تحویل داد، در سد دز 2.2 برابر شهریور 1400، زنجیره کارون 1.6 برابر و کرخه 1.5 برابر تابستان 1400 آب دارند. 

در زنجیره کارون، قبلا برای اینکه برق نیاز داشتیم، برای نیاز برقی آب های آنها رهاسازی می شد و این رهاسازی ارتباطی با آبیاری کشت پایین دست نداشت و مردم کشت پاییزه نداشتند و مشکلاتی پیش می آمد که نظیر آن را در سال 1400 در ماجرای کشته شدن گاومیش ها در کرخه مشاهده کردیم ولی طی سه سال گذشته، اصل اول رهاسازی آب از سدها اول تامین حقابه محیط زیست و دوم تامین کشت کشاورزی است و بعد به نیازهای تامین برق پرداختیم.

کدخبر: 1016627 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟