اشانتیون چینی ها به ایران؛ یک تراموای رایگان!

به گزارش رکنا به نقل از فارس، «مسیر تراموا ، بودجه و اعتبار آن باید به تصویب شورای شهر برسد تا اجرایی شود،» این را رئیس شورای شهر تهران ، مهدی چمران می‌گوید.

ظرف چند ماه آینده قرار است یک نمونه از تراموای چرخ لاستیکی وارد تهران شود. معاون حمل ونقل ترافیک شهر تهران محسن هرمزی می‌گوید که «در شورای عالی ترافیک این موضوع تصویب شده است» و برای شروع پروژه و مکان اجرا با شورا هماهنگ می‌کنیم.

سابقه تراموا در ایران به خط آهنی که در سال ۱۲۶۱ خورشیدی میان تهران و ری به «ماشین دودی» معروف بود برمی‌گردد که این مُد حمل‌ونقل در سال ۱۳۴۱ برچیده شد. موضوع تراموا بارها از سوی مسوولان مطرح شده است اما در آبان 1401 ماجرای ورود تراموا به پایتخت قوت گرفت و اعلام شد که قابلیت بارگذاری تراموا در 2 تا 3 خط وجود دارد و تفاهم نامه‌ای هم در این زمینه با وزارت دفاع بسته شد.

تراموای چرخ لاستیکی نیاز به ریل ندارد. چینی‌ها پیشنهاد واگذاری یک رام تراموای رایگان را به ایرانی‌ها داده‌اند و قرار است ظرف 3 ماه آینده به صورت‌ آزمایشی از میدان امام حسین تا آزادی به طول حدود 10 کیلومتر (حدوداٌ به اندازه دو سوم مسیر بی. آر.تی راه‌آهن_تجریش) فعالیت خود را شروع کند و در صورت تایید، کار به صورت انبوه آغاز شود.

در چین، دبی و مالزی مترو به صورت کامل گسترش یافته و در حال حاضر تراموا هم به عنوان سیستم مکمل حمل و نقل در حال فعالیت است. هر چند که برخی مدیران معتقدند که این سیستم حمل و نقل تزیینی است.

کارشناس مسایل شهری فرید رضاییان می‌گوید که «ظرفیت جابه‌جایی مسافر با تراموا 2 برابر اتوبوس است» و هزینه ساخت آن یک پنجم مترو است و ظرف مدت 2 سال تراموا ساخته و آماده بهره‌برداری می‌شود.

در مقابل کارشناس مسایل شهری دیگر ،جبار کریمیان، می‌گوید که «وقتی منطقه‌ای مترو دارد، نیازی به تراموا ندارد» و اگر واگن‌های مترو اضافه شود، بهتر است. 

به گفته کارشناسان، باید ساخت خطوط مترو در تهران تکمیل شود.همچنین توسعه مُدهای جدید حمل و نقل می‌تواند بر کاهش آلودگی و ترافیک تاثیرگذار باشد به شرط اینکه قانون هوای پاک مصوب مجلس شورای اسلامی به درستی اجرایی شود.

کدخبر: 1008707 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟