گمنام هایی وسط زباله های شهر /80درصد زباله های بیمارستانی بی خطرسازی نمی شوند + فیلم
حجم ویدیو: 17.43M | مدت زمان ویدیو: 00:02:22

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، زباله های بیمارستانی در پایتخت با ورود کرونا ویروس افزایش 30تنی داشت و از 70 به 100 و گاهی 110 تن رسیده است. زباله های بیمارستانی قابل سوزاندن نیست چرا که علاوه بر آلودگی هوا می تواند،عفونت ها را اشاعه دهد. باید زباله سوزی با درجه حرارت خیلی بالا وجود داشته باشد تا همه عفونت‌ها را از بین ببرد یا معدوم شوند.

دستگاه های اتوکلاو بازنشسته شده اند؟

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می کند که دستگاه های اتوکلاو که در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد خریداری شده هنوز هم کار می کند و زباله ها را بی خطر سازی می کنند. اما این گفته با اتفاقاتی که در  آرادکوه انجام می شود کاملا منافات دارد.

شاید همین منافات است که صدرالدین علیپور - مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران -را واداشت تا نسبت به کارکرد دستگاه زباله‌سوز چینی واکنش نشان دهد و اعلام کند: با این دستگاه می‌توانیم روزانه 10تن زباله پزشکی را بی‌خطر کرده و دفن کنیم، با این دستگاه امکان سوزاندن کامل زباله وجود ندارد.

آرادکوه مملو از زباله های بیمارستانی

کافی است از تپه کوتاهی بالا بروید تا زباله های بیمارستانی که در کیسه های زباله زرد و سیاه جمع آورده شده اند را ببینید. زباله هایی که روی هم تلمبار شده  و پر بیراه نیست اگر بگوییم بیش از 80 درصد آن در بیمارستان ها بی خطرسازی نشده اند.

با لباس های مخصوص وارد سایت می شویم و یکی از کارگران می گوید که نمی توانند حتی یک روز هم این سایت را تعطیل کنند چرا که زباله ها عفونی است و خطرناک.

او از روزهایی می گوید که هوا گرم است و بوی زباله ها چند برابر می شوند و آنها مجبورند در هوای گرم با لباس های مخصوص کار که خیلی گرم هم هستند، زباله ها را معدوم کنند.

می گوید : "ما گمنام هایی هستیم که کارمان را کسی نمی بیند و مردم نمی دانند بعد از آن که زباله هایشان را در سطل های زباله می ریزند چه اتفاقی برای آن می افتد. با این شرایط کار می کنیم و حتی کارمان جزو مشاغل سخت هم حساب نمی شود. فقط خدا را شکر می کنیم که کار داریم و ماهی 3-3.5 میلیون تومان می گیریم و بیمه هستیم."

معدوم سازی زباله های بیمارستانی با آهک

زباله های بیمارستانی توسط خودروهای مخصوص جمع آوری زباله وارد سایت می شود. چند مرحله روی آنها آهک و ماسه ریخته می شود. آهک باعث از بین رفتن زباله ها می شود و 2 تا 3 متر روی آن ماسه ریخته می شود تا زباله ها دفن شوند.

زباله سوز چینی به کجا تعلق دارد؟

این منطقه بین کهریزک و حسن آباد واقع شده که فاصله چندانی هم با این دو شهر ندارد. اگر معدوم سازی زباله های بیمارستانی اصولی انجام نگیرد، می تواند سلامت ساکنین این منطقه را تهدید کند. از سوی دیگر در آینده ای نه چندان دور خاک این منطقه می تواند آلوده شده و سلامتی مردم اطراف آرادکوه را به مخاطره بیندازد.

با این شرایط که سلامتی شهروندان ساکن تهران، حسن آباد و کهریزک در معرض خطر است شهردار قم برای مالکیت زباله سوز زباله های بیمارستانی اهدایی کشور چین برنامه ریزی کرده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 562412 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟