آنچه باید در مورد کروناویروس بدانید

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، کروناویروس خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند منجر به بیماری در حیوانات یا انسان‌ها شوند. در انسان‌ها، چندین کروناویروس شناخته شده سبب بروز عفونت‌های تنفسی می‌شوند، از سرماخورگی معمولی گرفته تا بیماری‌های خطرناک‌تر همچون سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) و سندرم تنفسی حاد (سارس). جدیدترین کروناویروس شناخته شده منجر به بیماری کروناویروس کووید-۱۹ میشود.  

کووید-۱۹ چیست؟  

شایع‌ترین علائم کووید-۱۹ شامل تب، خستگی و سرفه خشک است. بعضی از بیماران ممکن است علائمی مثل درد، گرفتگی و آبریزش بینی، گلودرد و اسهال را نیز تجربه کنند. این علائم معمولا خفیف هستند و تدریجا آغاز می‌شوند. بعضی از افراد به این ویروس آلوده می‌شوند اما هیچ علائمی را بروز نمی‌دهند و احساس ناخوشایندی ندارند. بیشتر افراد (۸۰%) بدون نیاز به درمان‌های خاص بهبود پیدا می‌کنند. حدودا، از هر ۶ فرد بیمار مبتلا به کووید-۱۹ یکی از آنها شدیدا بیمار و به مشکل تنفسی دچار می‌شود. سالمندان و افرادی با مشکلات پزشکی نظیر فشار خون بالا، دیابت و مشکلات قلبی بیشتر در معرض خطر بیماری جدی قرار دارند. حدودا ۲۰% مبتلایان به این بیماری کشته شده‌اند. در صورت داشتن تب، سرفه و مشکلات تنفسی حتما به دنبال اقدامات پزشکی باشید.   

چگونگی شیوع کووید-۱۹: 

افراد ممکن است کووید-۱۹ را از کسانی که این ویروس را دارند دریافت کنند. این بیماری از فردی به فرد دیگر و توسط قطرات ریز بینی یا دهان در زمان سرفه یا بازدم شیوع پیدا می‌کند. این قطرات روی اشیا و سطوح اطراف شما می‌ریزد. با لمس این اشیا یا سطوح و دست زدن به چشم‌ها، بینی یا دهانتان ممکن است به کووید-۱۹ مبتلا شوید. همچنین، با تنفس قطرات بازدم یا سرفه فرد مبتلا به این بیماری شما نیز ممکن است به کووید-۱۹ مبتلا شوید. بنابراین، حتما بیشتر از ۱ متر از افراد بیمار فاصله بگیرید.  

سازمان جهانی بهداشت در حال تحقیق بر راه‌های انتقال کووید-۱۹ است و یافته‌های بدست آمده را به طور دائم منتشر می‌کند.   

آیا کووید-۱۹  از راه هوا منتقل می‌شود؟  

تاکنون، یافته‌های بدست آمده نشان داده ویروسی که منجر به کووید-۱۹ می‌شود به جای انتقال از راه هوا بیشتر از طریق تماس با ذرات تنفسی منتقل می‌شود. برای آشنایی بیشتر به قسمت ” چگونگی شیوع کووید-۱۹” رجوع کنید.  

آیا کووید-۱۹ از افرادی که هیچ علائمی ندارند قابل انتقال است؟  

راه اصلی شیوع این بیماری از طریق ذرات خارج شده از سرفه افراد است. احتمال گرفتن بیماری از فردی که هیچ نوع علائمی ندارد بسیار کم است. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به کووید-۱۹ تنها علائم خفیفی را تجربه می‌کنند. این موضوع خصوصا در مراحل اولیه بیماری صدق می‌کند. بنابراین، ممکن است کووید-۱۹ از فردی که، به طور مثال، احساس بیماری نمی‌کند و سرفه خفیف دارد نیز منتقل شود. سازمان جهانی بهداشت در حال تحقیق بر دوره انتقال کووید-۱۹ است و یافته‌های بدست آمده را به طور دائم منتشر می‌کند.  

آیا کووید-۱۹ از راه مدفوع فرد مبتلا به این بیماری منتقل می‌شود؟  

احتمال انتقال کووید-۱۹ از مدفوع فرد مبتلا به این بیماری کم است. در حالی که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد ممکن است این ویروس در برخی موارد در مدفوع وجود داشته باشد، اما این ویژگی علت اصلی شیوع بیماری نیست. با این حال، یافته‌های جدید توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر خواهد شد. بنابراین، بهتر است برای پیشگیری از این موضوع بعد از استفاده از دستشویی و قبل از غذا خوردن دست‌هایتان را مرتبا بشویید.  

اقدامات لازم برای پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ و محافظت از خود:  

از اطلاعیه‌های منتشر شده درباره کووید-۱۹ از سوی سازمان جهانی بهداشت و سازمان بهداشت کشور مطلع باشید. کووید-۱۹ هنوز هم در چین و کشورهای دیگر در حال شیوع است. بسیاری از افراد مبتلا علائم خفیفی را تجربه می‌کنند و بهبود می‌یابند، اما این بیماری در بعضی افراد شدیدتر است. با توجه به این اقدامات به حفظ سلامت خود و دیگران کمک کنید:  

 

  • مرتبا دست‌هایتان را با کمک ضدعفونی کننده های الکلی مخصوص دست پاک کنید یا با آب و صابون بشویید. این کار به کشتن ویروس‌هایی که ممکن است روی دستتان باشند کمک می‌کند.  
  • حداقل ۱ متر با هر فردی که سرفه یا عطسه می‌کند فاصله داشته باشید. زمانی که فرد سرفه یا عطسه می‌کند قطرات ریز مایع از دهان یا بینی او منتشر می‌شود که ممکن است حاوی ویروس باشند. اگر بیش از حد به این فرد نزدیک باشید و او به کووید-۱۹ مبتلا باشد، ممکن است قطرات حاوی کووید-۱۹ را استنشاق کنید و شما نیز مبتلا شوید.  
  • از لمس چشم‌ها، بینی و دهانتان خودداری کنید. دست با سطوح مختلف تماس پیدا می‌کند و ممکن است دست شما به ویروس آلوده شود. بنابراین، دست‌ها می‌توانند ویروس را از طریق تماس به چشم‌ها، بینی و دهانتان منتقل کنند. به این ترتیب، ویروس وارد بدن شده و شما را بیمار می‌کند.  
  • حتما خودتان و اطرافیانتان  بهداشت تنفسی را رعایت کنید. در زمان عطسه یا سرفه دهان و بینی‌تان را با دستمال یا آرنج خم شده‌تان بپوشانید. دستمال را بلافاصله پس از استفاده دور بیندازید زیرا قطرات موجود در آن می‌تواند سبب شیوع ویروس باشد. با توجه به بهداشت تنفسی می‌توانید اطرافیانتان را از ویروس‌هایی نظیر سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید-۱۹ حفظ کنید.  
  • اگر احساس بیماری می‌کنید در خانه بمانید. اگر دچار تب، سرفه یا مشکل تنفسی شده‌اید ابتدا با مراکز درمانی تماس بگیرید و به دنبال اقدامات پزشکی باشید. از دستورالعمل‌های مسئولین بهداشتی محلی پیروی کنید. زیرا این افراد جدیدترین اطلاعات مربوط به کرونا در محل زندگی شما را منتشر می‌کنند. همچنین، اول با مراکز درمانی تماس بگیرید تا شما را به سرعت برای رفتن به مراکز درمانی مناسب راهنمایی کنند.  این کار از شما محافظت می‌کند و مانع از شیوع ویروس به دیگران می‌شود.  
  • از آخرین تحولات مربوط به کووید-۱۹ مطلع باشید. از توصیه‌های ارائه شده توسط مراقبین و مسئولین بهداشت کشوری و محلی یا کارفرمایان خود در مورد نحوه محافظت از خودتان و دیگران پیروی کنید. مسئولین کشوری و محلی آخرین اطلاعات درمورد شیوع کووید-۱۹ در منطقه سکونت شما و اقدامات لازم برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری را منتشر خواهند کرد.  

اقدامات حفاظتی برای افرادی که به تازگی (در ۱۴ روز گذشته) در مناطق آلوده به کووید-۱۹ بوده‌اند:  

  • از دستورالعمل‌های ذکر شده پیروی کنید. (اقدامات حافظتی برای همه افراد) 
  • در صورت احساس بیماری و حتی داشتن علائم خفیف مثل آبریزش بینی تا حصول بهبودی در خانه بمانید. دوری از تماس با دیگران و مراجعه به مراکز درمانی به عملکرد بهتر آنها کمک می‌کند و شما و دیگران را از احتمال ابتلا به کووید-۱۹ و سایر ویروس‌ها در امان نگه می‌دارد.  
  • اگر به تب، سرفه یا مشکلات تنفسی دچار شده‌اید سریعا با پزشک مشورت کنید زیرا این موضوع ممکن است به دلیل عفونت‌های تنفسی یا بیماری‌های جدی اتفاق افتاده باشد. ابتدا با مراکز درمانی تماس بگیرید و در صورت هر گونه سفر یا تماس با مسافرین پزشک را از این مسئله مطلع کنید. تماس اولیه با مراکز درمانی به شما کمک می‌کند تا سریعا به مراکز درمانی مناسب هدایت شوید و از شیوع احتمالی کووید-۱۹ و سایر ویروس‌ها جلوگیری می‌کند.   

احتمال ابتلا به کووید-۱۹ چقدر است؟  

احتمال ابتلا به این بیماری به محل زندگی شما و اینکه آیا به تازگی مسافرت رفته‌اید یا نه بستگی دارد. احتمال ابتلا در مناطقی که تعداد زیادی از مردم مبتلا به کووید-۱۹ تشخیص داده شده‌اند بیشتر است. بیش از ۹۵% از موارد ابتلا به این بیماری در چین و عمدتا در استان هوبای اتفاق افتاده است. در مورد ساکنین دیگر مناطق جهان، احتمال ابتلا به کووید-۱۹ در حال حاضر کم است. با این حال، حتما از وضعیت و اقدامات انجام شده در منطقه خود مطلع باشید.  

 

آیا باید در مورد کووید-۱۹ نگران باشید؟  

اگر در مناطق آلوده به کووید-۱۹ زندگی نمی‌کنید یا به این مناطق سفر نکرده اید یا در تماس نزدیک با افراد مبتلا به این بیماری یا کسانی که احساس بیماری می‌کنند قرار نداشته اید، احتمال ابتلا به این بیماری در حال حاضر در شما کم است. با این حال، طبیعی است که به علت شرایط کنونی نگران و مضطرب باشید. بدست آوردن اطلاعات در تعیین خطرات موجود و به کار بستن اقدامات محتاطانه به شما کمک خواهد کرد. پزشکان، سازمان بهداشت کشور و کارفرمای شما منابع اطلاعاتی باالقوه و دقیق درباره کووید-۱۹ در محل زندگی‌تان هستند. حتما در مورد وضعیت محل سکونت خود آگاه باشید و اقدامات مناسب برای حفاظت از خود را انجام دهید. (به قسمت اقدامات حفاظتی برای همه افراد رجوع کنید).  

اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که کووید-۱۹ در آن شیوع پیدا کرده، باید خطر ابتلا به این بیماری را جدی بگیرید. از توصیه‌های ارائه شده توسط مسئولین بهداشت کشوری و محلی پیروی کنید. با اینکه علائم کووید-۱۹ در بیشتر افراد خفیف است اما در بعضی افراد منجر به بیماری شدید می‌شود. این بیماری به ندرت ممکن است کشنده باشد. سالمندان و افرادی که به مشکلات پزشکی (مثل فشار خون بالا، مشکلات قلبی و دیابت) دچارند آسیب پذیرتر هستند.  

چه افرادی در معرض بروز بیماری شدید قرار دارند؟  

با اینکه کارشناسان هنوز در حال تحقیق روی تاثیر کووید-۱۹ روی افراد هستند، سالمندان و کسانی که به مشکلات پزشکی (مثل فشار خون بالا، مشکلات قلبی و دیابت) دچارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های جدی قرار دارند.  

آیا آنتی‌بیوتیک در پیشگیری و درمان کووید-۱۹ موثر است؟  

خیر. آنتی‌بیوتیک ها روی ویروس‌ها تاثیر ندارند و تنها بر عفونت‌های باکتریایی موثرند. کووید-۱۹ ناشی از ویروس است، بنابراین آنتی‌بیوتیک‌ها بر این ویروس بی‌تاثیرند. آنتی‌بیوتیک‌ها نباید در پیشگیری و درمان کووید-۱۹ مورد استفاده قرار گیرند. این دارو تنها با تجویز پزشک و برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود.  

واکسن، دارو یا درمانی برای کووید-۱۹ وجود دارد؟  

هنوز نه. تا به امروز هیچ واکسن یا داروی ضدویروسی برای پیشگیری از کووید-۱۹ وجود ندارد. با این حال، افراد مبتلا باید برای برطرف شدن علائم بیماری تحت اقدامات پزشکی قرار گیرند. همچنین، افراد مبتلا به بیماری شدید باید بستری شوند. بسیاری از بیماران با کمک اقدامات پزشکی بهبود پیدا می‌کنند.  

واکسن‌های احتمالی و داروهای خاص برای درمان این بیماری تحت تحقیق و بررسی و آزمایش‌های بالینی قرار دارد. سازمان جهانی بهداشت نیز در تولید واکسن و داروی‌های مربوط به پیشگیری و درمان کووید-۱۹ در حال همکاری است.  

موثرترین راه محافظت از خود و دیگران در برابر کووید-۱۹ شستن مرتب دست‌ها، گرفتن دهان موقع سرفه با دستمال یا آرنج خم شده و کم‌کردن ارتباط و فاصله داشتن (۱متر) از کسانی است که سرفه یا عطسه می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر به بخش اقدامات حفاظتی در برابر کروناویروس رجوع کنید.  

آیا کووید-۱۹ همان سارس است؟  

خیر. ویروس عامل کووید-۱۹ و ویروس عامل سندرم تنفسی حاد (سارس) به طور ژنتیکی از یک خانواده‌اند اما با هم تفاوت دارند. سارس نسبت به کووید-۱۹ کشنده‌تر اما کم‌تر عفونی است. از سال ۲۰۰۳ تا کنون سارس در هیچ کجای جهان شیوع نداشته است.  

آیا باید برای حفاظت از خود ماسک بزنید؟  

افرادی بدون هیچ نوع علائم تنفسی مثل سرفه نیازی به استفاده از ماسک پزشکی ندارند. سازمان جهانی بهداشت به افرادی که علائم کووید-۱۹ را دارند و افرادی که دچار علائمی مثل سرفه و تب هستند استفاده از ماسک را توصیه می‌کند. پوشیدن ماسک برای کارکنان بخش سلامت و افرادی که از دیگران مواظبت می‌کنند (در خانه یا یک مرکز درمانی) بسیار حائز اهمیت است.  

موثرترین روش برای محافظت از خود و دیگران در برابر کووید-۱۹ شستن مرتب دست‌ها، پوشاندن دهان موقع سرفه با دستمال یا آرنج خم شده و حفظ فاصله حداقل ۱ متر با کسانی است که سرفه یا عطسه می‌کنند.  

  1. نحوه پوشیدن، استفاده و برداشتن ماسک:  
  2. به یاد داشته باشید، فقط کارکنان بخش سلامت، متخصصین پزشکی و افراد دارای علائم تنفسی مثل سرفه و تب باید از ماسک استفاده کنند.  
  3. قبل از برداشتن ماسک دست‌هایتان را با آب و صابون یا ضدعفونی‌کننده الکلی تمیز کنید.  
  4. ماسک را بردارید و آن را از نظر وجود پارگی یا سوراخ بررسی کنید.  
  5. قسمت بالای ماسک را پیدا کنید (قسمتی که نوار فلزی در آن قرار دارد).  
  6. مطمئن شوید قسمت صحیح ماسک به سمت بیرون قرار دارد (قسمت رنگی).  
  7. ماسک را روی صورتتان بگذارید. نوار فلزی ماسک را سفت کنید تا روی بینی‌تان قالب شود.  
  8. پایین ماسک را بکشید تا دهان و چانه‌تان را بپوشاند.  
  9. پس از استفاده، ماسک را بردارید. کش‌های ماسک را از پشت گوش بردارید و همزمان ماسک را از صورت و لباستان دور کنید تا سطح آلوده آن با شما تماس پیدا نکند.  
  10. بلافاصله پس از استفاده ماسک را در سطل زباله بسته بیندازید.  
  11. بعد از لمس ماسک یا برداشتن آن بلافاصله دست‌هایتان را با آب و صابون یا ضوعفونی کننده الکلی پاک کنید.  

دوره کمون کووید-۱۹ چقدر است؟  

دوره کمون به معنی زمان بین ابتلا به ویروس تا ظهور علائم بیماری است. دوره کمون کووید-۱۹ در بیشتر موارد ۱ تا ۱۴ روز و به طور متوسط ۵ روز است. این تخمین با حصول اطلاعات جدیدتر تغییر خواهد کرد.  

آیا انسان‌ها ممکن است کووید-۱۹ را از یک منبع حیوانی بگیرند؟  

کروناویروس ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که در حیوانات شایع‌اند. ندرتا، این ویروس از حیوانات به انسان منتقل شده و سپس بین انسان‌ها شیوع پیدا می‌کند. به طور مثال، کروناویروس سارس از گربه‌های ولگرد و کروناویروس مرس از شتر به انسان منتقل شده است. منابع حیوانی که احتمالا به کووید-۱۹ مبتلا هستند هنوز به طور قطع مشخص نیست.   

اگر به بازار حیوانات می‌روید، برای حفاظت از خود، از تماس مستقیم با حیوانات و سطوحی که با آنها در تماسند خودداری کنید. همیشه از ایمنی غذایی مطمئن باشید. برای جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ از خوردن غذاهای حیوانی خام و پخته نشده خودداری کنید.  

آیا ممکن است کووید-۱۹ از حیوان خانگی‌تان به شما منتقل شود؟  

خیر. هیچ مدرکی که نشان دهد حیوانات خانگی مثل سگ و گربه به کووید-۱۹ آلوده شده‌اند یا می‌توانند این ویروس را گسترش دهند وجود ندارد.  

این ویروس چه مدت روی سطوح باقی می‌ماند؟  

مدت زمانی که ویروس عامل کووید-۱۹ روی سطوح باقی می‌ماند به طور قطع مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد شبیه به سایر کروناویروس‌ها عمل می‌کند. مطالعات نشان داده کروناویروس‌ها از چند ساعت تا چند روز روی سطوح باقی می‌مانند. این مدت زمان در شرایط مختلف تغییر می‌کند (مثلا نوع سطح، دما یا رطوبت محیط).  

اگر به آلوده بودن سطح مشکوک هستید، آن را با ضدعفونی کننده‌های معمولی پاک کنید تا ویروس‌ها کشته شوند و از خودتان و دیگران حفاظت کنید. دست‌هایتان را نیز با آب و صابون یا ضدعفونی‌کننده‌های الکلی تمیز کنید. از لمس چشم‌ها، بینی و دهانتان بپرهیزید.  

آیا گرفتن یک بسته از منطقه‌ای که کووید-۱۹ در آنجا گزارش شده بی‌خطر است؟  

بله. احتمال اینکه یک محصول تجاری توسط فرد مبتلا به این ویروس آلوده شود کم است. همچنین، خطر آلوده شدن به ویروس عامل کووید-۱۹ از یک بسته که منتقل و جا‌به‌جا شده، تحت شرایط و دماهای مختلف قرار گرفته کم است.  

چه کارهایی را نباید انجام داد؟  

این اقدامات در برابر کووید-۱۹ موثر نیستند و ممکن است مضر باشند:  

  • سیگار کشیدن  
  • مصرف داروهای سنتی گیاهی  
  • پوشیدن چند ماسک  
  • مصرف خودسرانه داروهایی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها 

حتما در صورت داشتن تب، سرفه یا تنگی نفس سریعا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید تا خطر عفونت‌های جدی در شما کاهش یابد و در صورت سفر، این موضوع را به کارکنان مراکز درمانی اطلاع دهید.    

 

کدخبر: 549334 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟