تفاوت زیره pu و eva

تولید زیره کفش

کفش یکی از ابزارهای پوشیدنی مهم تمام انسان‌ها به شمار می‌آید. به دلیل پرمصرف بودن این محصول تولید کنندگان زیادی در این بازار فعالیت دارند. رقابتی بودن این صنعت سبب شده تا تولیدکنندگان برای جذب مشتری بیشتر کیفیت خود را افزایش دهند. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کفش که کیفیت آن را تا حد چشم‌گیری تحت تاثیر قرار می‌دهد، زیره است.

تمام تولید کنندگان می‌کوشند تا با استفاده از مواد اولیه مرغوب و دستگاه‌های پیشرفته بهترین زیره کفش را تولید کنند.

اگر شما تولید کننده هستید بهتر است دستگاه تولید زیره کفش با کیفیتی انتخاب کرده و به‌طور مرتب آن را چکاب کنید. ماشین آلات تولید زیره pu از سیستم‌های پنوماتیک و الکترونیک و... تشکیل شده است به همین علت چکاپ دوره‌ای سبب می‌شود تا اگر مشکلی در دستگاه به‌ وجود آمد سریع متوجه شده و قبل از حاد شدن موضوع آن را برطرف کنید. برای آشنایی بیشتر با تجهیزات پنوماتیک می‌توانید از مجله هیدرولیک پنوماتیک ولیعصر استفاده کنید.

حال که با دستگاه تولید زیره آشنا شدیم قصد داریم در ادامه دو نوع زیره کفش پرکاربرد را معرفی کنیم برای آشنایی باآن‌ها بهتر است با ما همراه باشید.

زیره کفش eva چیست؟

ماده EVA، به اختصار اتیلن وینیل استرات نامیده می‌شود. EVA یک پلیمر ساخته شده از دو واحد اصلی، یعنی اتیلن و استات وینیل است. اتیلن یک هیدروکربن ساده است که به عنوان مواد اولیه در تولید پلاستیک‌ها استفاده می‌شود. همچنین استات وینیل یک ترکیب شیمیایی است که از استر اسید استیک و وینیل الکل تشکیل شده است.

زیره EVA

در فرآیند تولید EVA، مولکول‌های اتیلن و استات وینیل به هم متصل شده تا یک زنجیر پلیمری ایجاد کنند. این زنجیرها از جنس پلی‌اتیلن هستند. اما تفاوتش با پلی‌اتینل‌های دیگر آن است که در این ترکیب استات وینیل نیز وجود دارد. این تفاوت باعث می‌شود EVA نسبت به پلی‌اتیلن معمولی انعطاف‌پذیرتر باشد.

ماده EVA به دلیل خواصی مانند: انعطاف‌پذیری، سبکی و مقاومت در برابر ضربه در صنعت کفش‌سازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. حالا که به‌صورت کلی با ویژگی‌های این ماده آشنا شدیم بهتر است درباره مزایا و معایب این ماده در صنعت کفش سازی بیشتر بدانیم. در ادامه می‌خواهیم برخی از مزایای زیره کفش EVA را بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید.

مزایای زیره کفش eva

  • انعطاف‌پذیری عالی: انعطاف پذیری بالا eva سبب شده تا این زیره حتی در دمای پایین نیز دچار خشکی و شکستگی نشود. به همین دلیل این زیره بسیار مورد توجه تولید کنندگان مناطق سردسیر قرار گرفته است.
  • ثبات شیمیایی: ثبات شیمیایی به معنای آن است که مواد این زیره به عوامل محیطی مانند: رطوبت و یا اشعه خورشید واکنش نشان نمی‌دهد.
  • وزن سبک: سبک بودن کفش، یکی از فاکتورهای مهم در تشخیص کیفیت بالا محصول به حساب می‌آید. زیرا کفش‌های سبک به پا و کمر فشار نیاورده و فعالیت را آسان‌تر می‌کند.
  • رنگ‌بندی عالی: این ماده دارای تنوع رنگی زیادی است. این ویژگی به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا محصولات زیباتر تولید کنند.

معایب زیره کفش eva

  • سایش: زیره eva در مقابل سایش مقاومت بالایی ندارد و ممکن است پس از مدتی زیره کفش صاف شود. با این حال این زیره به دلیل نرمی و ضربه گیر بودن مناسب کفش ورزشی و پیاده روی است.
  • مشکل بازیافت: این زیره مانند پلاستیک‌های دیگر دوست‌دار محیط زیست نبوده و فرآیند تجزیه انجام نمی‌شود.
  • تغییر شکل: نرمی این زیره کفش باعث می‌شود تا بعد مدتی این زیره دچار تغییر شکل شود.

زیره کفش pu چیست؟

زیره کفش PU (پلی یورتان) یکی از پرکاربردترین انواع زیره‌ها در صنعت کفش سازی است. این نوع زیره از پلیمری به نام پلی‌یورتان تشکیل شده؛ که به صورت شیمیایی از واکنش بین گروه‌های ایزوسیانات با الکل‌های چند هیدروکسیلی تولید می‌شود. این فرمول شیمیایی ساده‌ترین نوع پلی‌یورتان است، که به آن "پلی‌یورتان ترموپلاستیک" می‌گویند.

زیره PU

حالا که با این زیره آشنا شدیم و به‌صورت کلی فرمول شیمیایی این ترکیب را شناختیم بهتر است مزایا و معایب زیره کفش pu را نیز بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا در ادامه برخی از مزایا و معایب آن را نام ببریم.

مزایای زیره کفش pu

  • انعطاف‌پذیری: زیره‌های PU انعطاف پذیر هستند. این ویژگی باعث راحتی در حرکت می‌شود.
  • سبکی: این نوع زیره بسیار سبک است. این ویژگی باعث می‌شود تا تنش و فشار از روی استخوان پا و عضلات برداشته شود.
  • مقاوم در برابر سایش: زیره‌های PU معمولاً در برابر فرسایش مقاوم است. این ویژگی باعث طولانی شدن عمر کفش می‌شود.
  • مقاومت در برابر رطوبت: این زیره‌ در برابر رطوبت مقاوم است. این ویژگی باعث می‌شود کفش با زیره pu در محیط‌های مرطوب عمر طولانی‌ای داشته باشد.
  • عایق الکتریکی: PUعایق الکتریکی خوبی دارد. این خصوصیت باعث شده تا از این زیره برای تولید کفش کار استفاده شود.

معایب زیره کفش pu

  • مقاومت پایین در برابر حرارت: PUدر مقابل حرارت‌ بالا حساس بوده و ممکن است در دماهای بالا خیلی نرم شود.
  • آسیب‌پذیری در برابر برخی روغن و حلال‌ها: برخی از حلال‌هایی که زیره pu در برابر آن ضعیف است شامل: روغن‌های موتور، روغن‌های صنعتی، استون، اتیل استات، تولوئن، متانول، اتانول، گازهای آمونیاکی، الکل‌های دیگر، حلال‌های آلی به عنوان مثال اترها است. هنگام برخورد زیره با این حلال‌ها زیره دچار خرابی می‌شود.
  • مقاومت کم در برابر سرما: سرما باعث می‌شود تا زیره pu انعطاف پذیری خود را از دست بدهد.
  • هزینه تولید نسبتاً بالا: فرآیند تولید و فرم‌دهی کفش‌های PU نسبت به سایر زیره‌ها بالاتر است.

مقایسه زیره کفش pu و eva

  • سبکی: زیره‌های PU معمولاً سبک‌تر از زیره‌های EVA هستند.
  • انعطاف‌پذیری: EVAانعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به PU دارد. زیره کفش EVA با حرکات طبیعی پا به راحتی منطبق می‌شود.
  • مقاومت در برابر سایش: زیره PU نسبت به زیره EVA مقاومت بیشتری در برابر سایش دارد.
  • جذب ضربه: EVA قابلیت جذب ضربه بیشتری نسبت به PU دارد. بنابراین، زیره‌ کفش EVA برای فعالیت‌های ورزشی مناسب‌تر است.

البته باید بدانید این دو زیره ویژگی‌های مشابهی دارند که در قسمت مقایسه، تنها مقدار ویژگی‌ها را با یکدیگر مقایسه کردیم. برای مثال: هر دو در برابر ضربه مقاوم هستند اما زیره eva مقاومت بیشتری دارد.

 

کدخبر: 1004449 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟