محکومیت یک میلیارد دلاری آمریکا در پی حادثه تروریستی چابهار
حجم ویدیو: 17.33M | مدت زمان ویدیو: 00:02:44

به گزارش رکنا، وی افزود: تاکنون در این مورد پرونده‌های متعددی تشکیل شده است. در ماه های اخیر در دو پرونده متعاقب دادخواست شهروندان آسیب دیده از جنایات امریکا رسیدگی و رای صادر شده است.
سخنگوی دستگاه قضا افزود: تعدادی از خانواده شهدای تروریستی چابهار علیه دولت آمریکا طرح دعوا کردند؛ این پرونده در دادگاه رسیدگی شده و دولت امریکا به پرداخت یک میلیارد دلار خسارت در حق خانواده های آسیب دیده محکوم شده است.
پرونده جانباختگان سقوط هواپیمای اوکراینی
غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره پرونده جانباختگان سقوط هواپیمای اوکراینی افزود: در مورد جانباختگان این حادثه اقدامات اولیه برای پرداخت این خسارات انجام شده و آنچه متوجه ما است رسیدگی قضایی منجر به وقوع این سانحه است.
وی ادامه داد: بلافاصله پرونده قضایی تشکیل و تحقیقات مفصل و کارگروه های متعدد برگزار شد و چون نیازمند بازخوانی جعبه سیاه هواپیما بودیم، این جعبه سیاه خارج از ایران با حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران بررسی و نتیجه آن در اختیار بازپرس پرونده قرار گرفت.
اسماعیلی اظهارداشت: تحقیقات این پرونده تکمیل شده و تا پایان ماه جاری این پرونده رسیدگی می شود و البته پیش از این هم جلسات متعددی با خانواده های جانباختگان داشتیم و گزارشات سانحه و شبیه سازی این سانحه در اختیار خانواده ها قرار گرفته است.
یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با شماره پرواز ۷۵۲ با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز، ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه صبح چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۹۸ از فرودگاه امام (ره) به مقصد کی‌یف پرواز کرد که ۶ دقیقه بعد به دلیل شلیک غیرعمد پدافند هوایی حوالی صباشهر از توابع استان تهران سقوط کرده و سرنشینان آن جان باختند.
شهروندانی که از اقدامات آمریکا متضرر شده اند در دادگاه‌های ایران طرح دعوا کنند
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به دنبال جنایت آمریکا طی سال های گذشته علیه مردم ایران در منطقه، شنیده شده تعدادی از هموطنان آسیب دیده اقدام به طرح شکایت کردند آیا این موضوع صحت دارد و این شکایت به کجا رسیده، گفت: متاسفانه جنایت‌پیشگی جزو ذات دولتمردان آمریکا در دوره های مختلف بوده و در کشورهای مختلف به ویژه در منطقه خاورمیانه و در کشورهای اسلامی از جمله در کشور عزیزمان ایران، جنایات متعددی را در طول تاریخ جنایت پیشگان آمریکا انجام دادند.
وی ادامه داد: به موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، شهروندانی که از اقدامات جنایتکارانه آمریکا متضرر شده اند، می توانند در دادگاه های جمهوری اسلامی ایران و در دادگستری تهران طرح دعوی کنند و به این موضوع رسیدگی شود که تاکنون در این مورد پرونده های متعددی تشکیل و آراء زیادی صادر شده است.
اسماعیلی اضافه کرد: گزارش برخی از این آراء در سنوات قبل ارائه شده و در ماه های اخیر در دو پرونده، متعاقب دادخواست شهروندان آسیب دیده از جنایات آمریکا، رسیدگی و رأی صادر شده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 647967 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟