شروع سخت استقلال و پرسپولیس در آسیا + برنامه هفته اول لیگ نخبگان

به گزارش رکنا، در سال‌های گذشته که بالاترین سطح بازی‌های باشگاهی AFC به اسم لیگ قهرمانان آسیا برگزار می‌شد از ایران پرسپولیس، سپاهان و ذوب‌آهن توانستند به فینال آسیا راه پیدا کنند اما هیچکدام طعم قهرمانی را نچشیدند. سرخپوشان در دو فینال مقابل کاشیما آنتلرز ژاپن و اولسان هیوندای کره‌جنوبی شکست خورد و نایب قهرمان شد. در فصل جدید رقابت‌های آسیا فرمت بازی‌ها و تیم‌ها نسبت به سال‌های گذشته متفاوت است و سطح یک (لیگ نخبگان آسیا) به بهترین تیم‌ها اختصاص دارد. در این تورنمنت آسیایی ۲۴ تیم حضور دارند که ۱۲ تیم از غرب آسیا و ۱۲ تیم از شرق آسیا رو در روی هم قرار می‌گیرند. 

فرمت جدید لیگ قهرمانان آسیا (لیگ نخبگان)

در سال‌های تیم‌ها در چند گروه چهار تیمه حاضر بودند اما امسال مسابقات گروهی شکل جالبی دارد و در مرحله گروهی ۱۲ تیم در شرق و ۱۲ تیم در غرب حضور دارند که هر کدام ۸ بازی با ۸ تیم مختلف انجام می‌دهند و بازی‌ها به صورت تک بازی است و رفت و برگشتی وجود ندارد. پس از اتمام بازی‌ها تیم‌های اول تا هشتم هر دو گروه وارد مرحله یک هشتم نهایی می‌شوند و به این ترتیب تیم اول با تیم هشتم، تیم دوم با تیم هفتم و تیم سوم با تیم ششم و تیم چهارم با تیم پنجم رقابت می‌کنند. این مرحله بر خلاف بازی‌های گروهی به صورت رفت و برگشت انجام می‌شود. در سال‌های گذشته شاهد بودیم که تیم‌های شرق و غرب تا فینال جداگانه می‌کردند و تنها در فینال بود که یک تیم از غرب و یک تیم از شرق آسیا رو در روی هم قرار می‌گرفتند ولی در فصل جدید پس اتمام مرحله گروهی تیم‌های غربی و شرقی آسیا با هم بازی خواهند کرد.

تیم‌ها تا مرحله یک چهارم نهایی به قید قرعه از رقبای خود در شهرهای خودشان میزبانی می‌کنند ولی از مرحله یک چهارم تا فینال، عربستان میزبان رقابت‌ها خواهد بود و دیگر خبری از میزبانی در سایر کشورها نیست. این مسابقات از شهریور ۱۴۰۳ آغاز و اردیبهشت ۱۴۰۴ پایان می‌یابد.

سهمیه ایران در لیگ نخبگان

ایران در لیگ نخبگان دو نماینده خواهد داشت که یکی از آنها پرسپولیس، قهرمان لیگ بیست و سوم و دیگری استقلال نایب قهرمان لیگ هستند. دیگر سهمیه ایران قهرمان جام حذفی بود که باید در پلی آف شرکت می‌کرد. سپاهان پس از قهرمانی در جام حذفی به پلی آف رفت و مقابل شباب الاهلی امارات قرار گرفت و ۴ بر یک از این تیم شکست خورد. سپاهان با شکست مقابل الاهلی از صعود به لیگ نخبگان بازماند ولی به سطح دو مسابقات یعنی لیگ قهرمانان راه یافت. با توجه به قهرمانی سپاهان و کسب مقام سوم لیگ بیست و سوم، تراکتور به عنوان دومین نماینده ایران در لیگ سطح دو آسیا شرکت می‌کند.

استقلال در حالی به لیگ نخبگان می‌رود که در این چند روز حواشی زیادی پیرامون باشگاه برایش رقم خورده است. استقلال در چند روز گذشته با سرمربی خود درگیر بوده و صحبت از برکناری جواد نکونام بود. برخی رسانه‌ها از بازگشت ساپینتو به عنوان سرمربی جدید آبی‌ها حرف می‌زدند که در آخر با حضور نکونام در تمرینات استقلال این حواشی پایان یافت و این سرمربی در استقلال ماندنی شد. نکونام پس از شکست مقابل استقلال خوزستان از مدیران استقلال فرصت خواست و باید دید با توجه به آنکه استقلال میزبان الغرافه قطر است چه نتیجه‌ای در اولین دیدارش در آسیا کسب خواهد کرد.

پرسپولیس نسبتا شرایط بهتری دارد. درویش پس از رفتن بیرانوند، ترابی و اسماعیلی‌فر بازیکنان مدنظر گاریدو از جمله گندوز، العملود و میلاد محمدی و... را جذب کرد و تمام بازیکنان جدید پرسپولیس نشان دادند که می توانند جایگزین خوبی باشند. سرخ پوشان همچنان به دنبال بازیکن خارجی بودند تا در آخر لوکاس ژوائو را به خدمت گرفتند. پرسپولیس به دلیل استفاده کم از نبیل باهویی یک سهمیه خارجی خود را از دست داد اما منصور قنبرزاده در نشست خود اعلام کرد که به احتمال فراوان یک سهمیه بازیکن خارجی دیگر به تیم‌ها اضافه خواهد شد که به این معناست که سهمیه پرسپولیس بازمی‌گردد. پس از این اتفاقات AFC به باشگاه پرسپولیس اعلام کرد که این تیم حق ندارد با لباس منقش به تخت جمشید وارد بازی‌ها شود و به همین دلیل سرخ پوشان طرح لباس‌های جدید خود را به کمک اسپانسر تیم برای دیدار با الاهلی عربستان آماده کردند. پرسپولیس بر خلاف استقلال با برد ۲ بر صفر مقابل فولاد خوزستان پا به لیگ نخبگان می‌گذارد. 

برنامه هفته اول مسابقات لیگ نخبگان آسیا در فصل ۲۵-۲۰۲۴ به شرح زیر است: 

دوشنبه ۲۶ شهریور

الشرطه عراق - النصر عربستان ساعت ۱۹:۰۰ ورزشگاه بین‌المللی بغداد 

العین امارات - السد قطر ساعت۲۰:۰۰ ورزشگاه هزاع بن زاید

الاهلی عربستان - پرسپولیس ایران ساعت ۲۱:۰۰ ورزشگاه عبدالله الفیصل جده

استقلال ایران - الغرافه قطر ساعت ۲۱:۳۰ ورزشگاه شهر قدس 

سه شنبه ۲۷ شهریور

پاختاکور ازبکستان - الوصل امارات ساعت ۱۹:۰۰ ورزشگاه مرکزی پاختاکور

الریان قطر - الهلال عربستان ساعت ۱۹:۰۰ ورزشگاه احمد بن علی

کدخبر: 1041127 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟