ناسا از چه فناوری هایی در المپیک پاریس استفاده کرد؟

این نقشه‌ها تفاوت دما و مناطق گرم‌تر و خنک‌تر را در مسیر ماراتن نشان می‌دهند. این اطلاعات می‌تواند به کاهش خطرات مرتبط با گرما برای دوندگان کمک کند، به ویژه در مناطق شهری که دمای زمین بالاتر است. این تکنولوژی به بهبود شرایط رقابت در رویدادهای ورزشی نیز یاری می‌رساند.

در طول قرن گذشته، پاریس به طور قابل‌توجهی گرم شده است و محیط چالش‌برانگیزی را برای دوندگان ماراتن المپیک 2024 پاریس ایجاد کرده است.

ورزشکاران المپیک 2024 با اثرات گرمای شهری مواجه شدند که با فضای سبز محدود و معماری متراکم تشدید می‌شود. تصویربرداری ابتکاری ماهواره‌ای، نظارت بر این شرایط را بهبود بخشیده است و داده‌های مهمی را برای کمک به کاهش خطرات مربوط به گرما برای ورزشکاران ارائه می‌دهد.

تغییرات آب و هوا و چالش‌های المپیک

ناسا

از زمانی که پاریس یک قرن پیش میزبان بازی‌های المپیک بود، دمای این شهر 3.1 درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است. روزهای گرم با بیش از 30 درجه سانتی‌گراد در حال حاضر حدود سه برابر بیشتر از سال 1924 می‌باشد.

این نوع تغییر آب و هوا می‌تواند برای شرکت‌کنندگان ماراتن 2024 که در حال حاضر با دمایی غیرمعمولی روبه‌رو هستند، شرایط دشواری را ایجاد کند. برخی از مفسران آن را یکی از طاقت‌فرسا و وحشیانه‌ترین دوره‌های المپیکی تاکنون دانسته‌اند. در 10 و 11 آگوست، دوندگان باید با دو تپه طولانی و سخت مواجه می‌شدند.

گرمای شدید می‌تواند خطرات خاصی را برای ورزشکاران استقامتی که در مسابقات فضای باز شرکت می‌کنند، ایجاد نماید. در طول بازی‌های المپیک تابستانی 2020 در توکیو، یک دونده بریتانیایی در زمان دویدن 10000 متر در شرایط گرم و مرطوب، مانند یک ورزشکار ژاپنی دیگر در طول مسابقه 50 کیلومتری، سقوط کرد.

خوشبختانه موج گرما که در هفته اول مسابقات مشکلاتی ایجاد کرد، به تازگی فروکش کرده است. پیش‌بینی‌های اخیر هواشناسی نشان می‌دهد که دمای هوا در دو ماراتن مردان و زنان کمتر از 24 درجه سانتی‌گراد خواهد ماند.

دانشمندان آزمایشگاه رانش جت ناسا با استفاده از روش‌های یادگیری ماشینی و داده‌های بازتاب سطحی ماهواره Sentinel-2 آژانس فضایی اروپا، داده‌های حرارتی را ثبت کردند. این تکنیک باعث افزایش وضوح داده‌ها شد و آن را از 375 متر در هر پیکسل به حدود 20 متر در هر پیکسل ارتقا داد.

در تصویر بالا دمای گرم‌تر سطح زمین با رنگ قرمز نشان داده شده است. مناطق سردتر آبی به نظر می‌رسند. توجه داشته باشید که چگونه پارک‌ها و سایر زیرساخت‌های سبز مثل خیابان‌های درخت‌کاری‌شده از فضاهایی مانند ساختمان‌ها، جاده‌ها و پارکینگ‌ها خنک‌تر هستند. فضاهای شهری اغلب از موادی ساخته می‌شوند که ظرفیت گرمایی بالایی دارند و گرمای خورشید را بیشتر از مناظر زنده همانند درختان، چمن‌ها و باغ‌ها جذب و بازتاب می‌کنند.

این اثر که به عنوان جزیره گرمایی شهری شناخته می‌شود، می‌تواند به ویژه در پاریس شدید باشد، چرا که این شهر دارای پوشش درختی کمتری نسبت به بسیاری از شهرهای اروپایی دیگر است و سازه‌های فراوانی دارد که مستعد گرم شدن هستند.

توجه داشته باشید که نقشه بالا دمای سطح زمین را نشان می‌دهد و دمای هوا نیست. جزایر گرمایی هم در دمای سطح زمین و هم در داده‌های دمای هوا قابل مشاهده هستند، اگرچه تفاوت‌ها در دمای سطح زمین بارزتر است. هنگامی که تصویر در 6 آگوست به دست آمد، دمای سطح زمین از اوج 43 درجه سانتی‌گراد در نزدیکی خط شروع تا 25 درجه سانتی‌گراد در مناطق پر جنگل متغیر بود.

گرمای شهری و تأثیر آن بر عملکرد ورزشی

پوشش درخت محدود در مرکز پاریس در تصویر اصلی همین مقاله قابل مشاهده می‌باشد، که توسط OLI-2 (Operational Land Imager-2) در Landsat 9 به دست آمده است. سقف‌های از جنس روی، که در تصویر با رنگ خاکستری مشخص هستند، می‌توانند تا دمای 90 درجه سانتی‌گراد در روزهای گرم تابستان افزایش دما داشته باشند.

تجزیه و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای که توسط آژانس محیط‌ زیست اروپا انجام شد،‌ نشان داد که زیرساخت‌های سبز یعنی جنگل‌ها و پارک‌های شهری فقط 26 درصد از پاریس را پوشش می‌دهند، که بسیار کمتر از میانگین 41 درصدی سایر پایتخت‌های اروپایی است. چنین نابرابری‌هایی امکان دارد افزایش پیدا کنند. در تحلیل اخیر شدت جزایر گرمایی شهری برای 100 شهر اروپایی، پاریس نزدیک به صدر قرار گرفت.

ماراتن المپیک مردان از ساعت 8 صبح به وقت محلی در 10 آگوست، یک روز قبل از ماراتن زنان آغاز می‌شود. مسابقات از بلوارهای وسیع و سنگفرش شده در یکی از متراکم‌ترین قسمت‌های پاریس شروع خواهد شد و مسابقه‌دهندگان از چندین مکان دیدنی شهر مانند هتل دو ویل، خانه اپرای کاخ گارنیه، میدان وندوم، موزه لوور و تروکادرو عبور می‌کنند.

انطباق با گرمای شهری در طول ماراتن المپیک

به گفته اقلیم‌شناسی به نام آریان میدل، پوشش گیاهی محدود و توسعه متراکم در این بخش از شهر باعث افزایش دما و افزایش استرس گرمایی می‌شود که دوندگان تجربه می‌کنند. استرس گرمایی دوندگان ماراتن را در طول ماراتن المپیک 2020 در توکیو تحت تأثیر قرار داد. میدل بیان کرد: «با وجود این، ساختمان‌های بلند در دو طرف مسیر و برخی از خیابان‌های درخت‌کاری‌شده به دونده‌ها سایه می‌دهند که عاملی اصلی در کاهش بار گرمایی بدن انسان در یک روز آفتابی است. دویدن روی چمن به جای پیاده‌رو، بار گرمایی بدن را به اندازه دویدن در سایه کاهش نمی‌دهد.»

وی تصریح کرد: «استرس گرمایی روی دوندگان باید تا حدودی کاهش یابد، چرا که مسیر از طریق بلوارهای درخت‌کاری شده در امتداد رودخانه سن برای چندین کیلومتر ادامه می‌یابد و سپس با عبور دوندگان از جنگل Fausses-Reposes، حتی بیشتر کاهش خواهد داشت. به همین ترتیب، Bois de Meudon که جنگل دیگری در نزدیکی ورسای است، به دوندگان کمک می‌کند تا به سمت منطقه‌ای که مسابقه شروع شده است، حرکت کنند.»

حتی با افزایش دما در پاریس و مکان‌های دیگر، میدل به راه‌هایی اشاره کرد که برنامه‌ریزان مسابقه می‌توانند خطرات گرمای شدید را کاهش دهند. وی در این باره توصیه کرد: «ماراتن‌ باید از صبح زود شروع شود تا ورزشکاران از دمای خنک و سایه بیشتر بهره‌مند شوند. همچنین پوشش درختان در طول مسیرها باید افزایش یابد و باید آفتاب‌گیر موقت نصب گردد.»

کدخبر: 1029082 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟