گفتگوی خواندنی رکنا با حبیب خزائی فر موزیسین فیلم لاتاری و ایستاده در غبار
ماجرای جالب ساخت آهنگ "دوباره ایران" به سفارش ستاد دکتر حسن روحانی
رکنا: حبیب خزائی فر را همه با موسیقی جاودانه ایستاده در غبار می شناسند. موسیقی که همه را تحت تاثیر قرار داد.
او از سن 15 سالگی به موسیقی علاقه مند شد و بین سال های 78 تا 80 در چند آموزشگاه موسیقی به فراگیری پیانو ، سلفژ و تئوری موسیقی پرداخت و فعالیت خود را در یک گروه کر به عنوان آهنگساز و همخوان آغاز کرد ، وی پس از ساخت موسیقی برای چند تئاتر کودک و آنونس، طی سالهای 82 تا 85 نزد استاد وارطان ساهاکیان به فراگیری سلفژ، تئوری موسیقی ، هارمونی ، ارکستراسیون و کنترپوان پرداخت.
وی تاکنون بیش از 1200 قطعه موسیقی ساخته که اغلب آنها موسیقی فیلم هستند و می توان از او به عنوان پرکارترین آهنگساز در زمینه موسیقی فیلم مستند یاد کرد. از ویژگی های آثار او تنوع فضای موسیقیایی و سازبندی در قطعات است که به دلیل پراکندگی موضوع و جغرافیا در فیلم ها پدید آمده است
خزاییفر در مورد این آلبوم در گفتوگو با خبرنگار رکنا گفت: در تولید موسیقی فیلم «ایستاده در غبار» با توجه به فضای تاریخی فیلم از سازهایی استفاده کردم که تداعی کننده دهه 40 و 50 باشد. همچنین برای انتقال هرچه بهتر حس تصاویر فیلم به مخاطب از آواهای کُردی بهره گرفتم؛ آواهایی که به آن «هوره» و «مور» میگویند. این نوع آواز در سوگواریها استفاده میشود که معمولا اجرای آن از سوی زنان صورت انجام میگیرد. آلبوم موسیقی فیلم «ایستاده در غبار» با تلفیق «هوره» و «مور» با موسیقی تولید شده است که فکر میکنم این اتفاق در موسیقی کشور تاکنون خودنمایی نکرده است و برای اولین بار است که چنین آوایی از سرزمین کردستان در حوزه موسیقی کشور شکل میگیرد.
وی افزود: برای خلق فضایی هرچه باورپذیرتر طی سفرهای خود به کردستان، توانستم دو نفر از بومیان آن منطقه را که به آواز «هوره» و «مور» تسلط دارند برای آلبوم موسیقی فیلم «ایستاده در غبار» دعوت کنم. استفاده از این آوای بومی در تولید این آلبوم همان حسی را که من میخواستم ایجاد کرد و به مخاطب در تماشای فیلم منتقل ساخت آواز مور در این آلبوم از سوی یک پیرزن کُرد ادا میشود که به هیچعنوان قابل تشخیص میان مرد یا زن بودن آن نیست.
خزاییفر ادامه داد: هنگام شنیدن موسیقی فیلم «ایستاده در غبار» آواهای ارائه شده، مخاطب را با خود به گذشتههای نه چندان دور دهه 40 و 50 میبرد. شاید همان حس نوستالژی باشد که حس خوبی به مخاطب القا میکند. حسی که عواطف وی را برمیانگیزد.
او در مورد تاثیر و ضرورت انتشار آلبوم موسیقی فیلمهای سینمایی ایران گفت: انتشار آلبوم موسیقی فیلم به صورت مجزا خوب و موفق است. اما بهتر است همزمان با اکران سینمایی آن همراه باشد. چرا که مخاطب بلافاصله پس از تماشای فیلم میتواند با شنیدن آلبوم موسیقی آن بار دیگر فیلم را مرور کند. آلبوم موسیقی یک فیلم سینمایی Movie امکان تماشای دوباره فیلم بدون تصویر را به مخاطب خود میدهد. چرا که اگر موسیقی یک فیلم درست به کار گرفته و در ساخت آن دقت و ظرافت به خرج داده شود، تماشاگر را واراد به تخیل قابهای آن فیلم میکند؛ تخیلی که برای مخاطب لذتبخش خواهد بود. همچنین آنچه را فیلم در نظر داشته به بیننده خود منتقل کند تسهیل میبخشد. آلبوم موسیقی یک فیلم سینمایی باید به نوعی قالب صوتی آن فیلم باشد.
این آهنگساز توانمند کشور که موسیقی فیلم «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» را نیز خود ساخته است، گفت: معمولا موسیقیدانان و آهنگسازان میگویند موسیقی فیلم نباید شنیده شود. بلکه باید در متن فیلم حل شود. در عین حال که روی مخاطب تاثیرات لازم را میگذارد اما نباید به وضوح شنیده شود. در حالیکه موسیقی فیلم «ایستاده در غبار» به عمد کاملا شنیده میشود. چرا که کارگردان فیلم میخواهد لحظاتی را با موسیقی حرف بزند. به بیانی دیگر نمیتوان برای موسیقی فیلم ساختاری کلی در نظر گرفت که امکان تغییر درونش نباشد. ما باید برای هر فیلم متناسب با خودش موسیقی را بسازیم و اگر نیاز باشد موسیقی بیشتر خودنمایی کند.
وی افزود: هماهنگی موسیقی با داستان و اهداف فیلم بخش ویژه و بسیار مهم موسیقی فیلم است؛ چرا که گاهی موسیقی فیلم به جای تکمیل زحمات گروه کارگردانی یک فیلم آن را مشوش میسازد.
خزاییفر در پایان گفت: وضعیت موسیقی کشور در چند سال گذشته اصلا خوب نبود. اما رفته رفته با تغییر دیگاه جامعه هنری کشور و مسئولان به این هنر Art ارزشمند رشد و شکوفایی خود را آغاز کرده است. از طرفی دیگر هم نقش مردم در رشد موسیقی کشور بسیار مهم است. در دوران افول موسیقی ایران که چند سال گذشته رخ داد به دلیل تغییر سلیقه مردم هم بود. نه اینکه ذائقه مردم به دست خودشان تغییر کند. اما به دلیل نبود خوراک مناسب موسیقی کشور و فراوانی موسیقی بد که از سوی اهالی غیر موسیقی به دست مردم میرسید سلیقههای مردم نیز دستخوش تغییرات شد. جای امیدواری است که بار دیگر با ظهور موسیقیهای با کیفیت و فاخر این عرصه هنری جایگاه شایسته خود را به دست آورد.
این موزیسین ماجرای آهنگ معروف دوباره ایران را که به سفارش ستاد انتخاباتی دکتر روحانی اینگونه توضیح داد: آهنگسازی «دوباره ایران» خیلی هم عجله ای و فوری بود. این کار را صرفا در بازه زمانی سه روزه ساختم. غروب پنجشنبه ترانه به دست من رسید و روز جمعه ملودی را که به صورت خام با پیانو ساخته بودم برای آقای حجت اشرف زاده فرستادم. از قبل قرار بود که دو روز بعد از آن، یعنی شنبه بعد از ظهر اثر ضبط شود. بامداد شنبه بود که تقریبا از پذیرفتن کار پشیمان شدم. چون تا آن لحظه چیزی که می خواستم، در نیامده بود. خصوصا که تازه قطعه ی " گل خورشید" را هم ساخته بودم و خستگی آن مرا اذیت می کرد. خلاصه نیمه شب بی خیال شدم و رفتم خوابیدم ولی 9 صبح که بیدار شدم ، دوباره رفتم سراغ کار و آن را تکمیل کردم. پشیمانی ام به خاطر خستگی و فشار کار زیاد بود و ادامه دادن شاید به خاطر اعتماد به نفسی که در این سال ها پیدا کرده بودم، یعنی با خودم گفتم تا حالا پیش نیامده از پس کاری که تصمیم گرفته ام به نتیجه برسانم، برنیایم. حالا که به آن روز ها نگاه می کنم ، به نظرم، اگر چنین عجله ای نبود شاید خیلی بیشتر از این ها طول می کشید.
از همان لحظه که ملودی بخش «دوباره پیوند، دوباره پیمان» به ذهنم رسید، حس کردم که این کار می گیرد و استقبال زیادی از آن می شود. البته، قطعه ترانه خوب هم در جذابیت این کار تاثیر زیادی داشت. خصوصا که در آن ، از کلمات شعاری استفاده نشده بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
ارسال نظر