سارقان میراث فرهنگی در کجور به دام افتادند!

به گزارش رکنا از مازندران؛ عباس پوریانی اظهار کرد: پس از وصول گزارش‌های مردمی درباره فعالیت یک باند سازمان یافته حفاری غیرمجاز جهت دستیابی به عتیقه جات، پیگیری موضوع در دستور کار دادگستری بخش کجور قرار گرفت.

بر اساس این گزارش؛ وی در ادامه بیان کرد: با حضور ماموران ملاحظه شد که ۲ نفر از کارکنان یکی از ادارات خدمات‌رسان در غرب استان و ۲ نفر از کارکنان پیمانکاری خط لوله گاز همراه با یک بیل مکانیکی زنجیری در حال حفاری رودخانه موسوم به دیوچشمه هستند که در ادامه دستور توقف کار از سوی مقام قضایی صادر شد.

رییس کل دادگستری مازندران گفت: در پی حضور مامورین، متهمین متواری شدند که درحین فرار دستگیر و بیل مکانیکی زنجیری نیز توقیف شد.

وی افزود: در ادامه تحقیقات با دستور رئیس حوزه قضایی کجور، در مجموع ۶ نفر، ۲ نفر کارمند متخلف اداره خدمات رسان، ۲ نفر دیگر از کارکنان پیمانکاری اداره گاز کجور و ۲ متهم دیگر هم در این ارتباط شناسایی، دستگیر و به زندان معرفی شدند.

انهدام باند حفاران غیرمجاز میراث فرهنگی در بخش کجور نوشهراین مسوول استانی با اشاره به انهدام باند حفاری غیرمجاز جهت دستیابی به عتیقه در کجور، تاکید کرد: ادارات منابع طبیعی، محیط زیست، امور منابع آب و میراث فرهنگی نیز نسبت به طرح شکایت اقدام کرده اند و تحقیقات تکمیلی برای کشف زوایای دیگر پرونده و شناسایی مرتبطین ادامه دارد

برابر آمار از اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۱۰۰ فقره پرونده مربوط به قاچاق اشیای عتیقه در دادگاه بخش کجور نوشهر تشکیل شده است.

بخش کوهستانی و تاریخی و گردشگری ۱۲ هزار نفری کجور نوشهر باقدمتی هفت هزار ساله، واقع در جنوب شرقی نوشهر ۶۴ روستا و ۲ نقطه شهری دارد.

حفاری محوطه های باستانی و تاریخی از جمله در غرب مازندران یکی از چالش های اساسی اکنون میراث فرهنگی است که به تاکید کارشناسان رفع آن علاوه بر نظارت و پایش مستمر آثار تاریخی نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است که این مهم باید بیش از پیش جدی گرفته شود.

کدخبر: 1052063 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟