مازندران؛ دلتنگ روزگار جشنواره های ملی و فرهنگی

به گزارش رکنا از مازندران؛ حسب اسناد موجود، ساری میزبان اولین جشنواره تئاتر خانه‌های جوانان سراسر کشور در تابستان سال ۱۳۵۴ بود. به عبارت دیگر این جشنواره، اولین جشنواره ملی بود که به میزبانی استان مازندران برگزار می گردید.

تا قبل از سال ۱۳۵۷ اکثر جشنواره‌های فرهنگی هنری کشور بجز چند استثنا  به صورت متمرکز در تهران برگزار می‌گردید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با هدف تمرکز زدایی جشنواره‌های فرهنگی و هنری ابتدا به صورت منطقه‌ای در استانها و سپس در مرحله نهایی در تهران برگزار می‌شدند. در کنار جشنواره‌های ملی ،برخی استانها با توجه به ظرفیت‌های موجود اقدام به طراحی و اجرای جشنواره‌های استانی می کردند که به سرعت مورد اقبال دیگر استانها نیز قرار می‌گرفت و پس از چند دوره به عنوان جشنواره‌های ملی در تقویم سالانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و حوزه هنری قرار می‌گرفتند.

جشنواره فیلم فرهنگیان (اداره کل آموزش وپرورش مازندران) ، جشنواره فیلم کوتاه وارش (اداره فرهنگ وارشاد اسلامی بابل)، جشنواره تئاتر تیرنگ (حوزه هنری مازندران )، جشنواره مجسمه‌های شنی (اداره فرهنگ وارشاد اسلامی بابلسر)، جشنواره‌های تئاتر سارویه (مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و جمعی از هنرمندان تئاتر ساری)، جشنواره تئاتر ترنج (اداره فرهنگ وارشاد ومشارکت جمعی از هنرمندان تئاتر تنکابن) و جشنواره عکس روستا در روستا (بابل ) از جمله جشنواره‌هایی بودند که در منطقه‌ و سپس ملی و بین‌المللی ارتقا یافتند که جشنواره فیلم وارش،جشنواره تئاتر تیرنگ و جشنواره فیلم فرهنگیان از آن جمله‌اند.

علیرغم استقبالی که از سوی هنرمندان و خالقان آثار هنری از این جشنواره‌ها بعمل می‌آمد اما حمایت و پشتیبانی‌ شایسته‌ای از سوی دستگاههای اجرایی استان جهت استمرار این جشنواره‌های جوان که نقش بسزایی در رشد و شکوفایی هنرمندان بومی استان  ایفا می‌کردند، صورت نمی‌پذیرفت و هر سال نیز دریغ از پارسال چراغ جشنواره‌ها کم‎سو و کم‌سوتر و به خاموشی کامل گرائید و جوانمرگ  شدند. در اعتراض به تعطیلی این جشنواره‎ ها از سوی هنرمندان اما مدیران دولت‌های ادوار پیشین، جز بیان چند وعده و شعار، قدمی برنداشتند.

مردم، هنرمندان و هنردوستان مازندران در حسرت آن ایام به حال خود رها شده‌اند. / داود لطیفی

کدخبر: 1050057 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟