پیگرد قانونی عاملان آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های لرستان

به گزارش رکنا از لرستان؛ سرهنگ علی ملکی آهنگران با بیان این که ۹۵ درصد حریق‌های اتفاق افتاده در مراتع کشور عامل انسانی داشته است گفت: ۹۰ درصد این آتش سوزی ها در اثر بی‌مبالاتی و به صورت سهوی دامنگیر مراتع کشور شده اند. برخی از این آتش سوزی‌ها در اثر آتش زدن کاه و کلش پس‌چر مزارع بدون هماهنگی مامورین سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اتفاق افتاده، که آسیب آن به منابع طبیعی کشور وارد شده است.

وی ادامه داد: ۵ درصد از این حریق‌ها عمی بوده اند که مقصرین آنها تحت پیگرد قانونی قرار دارند. به عنوان مثال، تعدادی از آتش سوزی‌های مراتع استان لرستان عمدی تشخیص داده شده‌ و ۱۷ نفر از این مقصرین شناسایی شده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیز داری خاطرنشان کرد: بر اساس مواد قانونی مختلفی از جمله ماده ۶۸۶ قانون مجازات اسلامی، ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، ماده ۲۰ قانون هوای پاک، و  مواد قانونی مختلف دیگر، آتش زدن کاه و کلش پس‌چر مزارع جرم است و با  هر که مرتکب چنین اقدامی شود، قانونا برخورد خواهد شد.

 وی افزود: در این رابطه موارد استثنایی در زمینه مبارزه با آفات وجود دارد که اگر تشخیص مامورین منابع طبیعی بر این باشد که تنها راه آفت کشی ملکی آتش سوزی باشد، آتش زدن ملک با اساس تشخیص متخصصین و با هماهنگی مامورین منابع طبیعی مجاز خواهد بود.

کدخبر: 1013185 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟