روز دوم جشنواره چهلم چگونه گذشت؟
صفهای بلند برای استقبال از فیلمهای کوتاه/ بازار رفتوآمد چهرهها گرمتر شد
رکنا: روز گذشته کمال تبریزی در یکی از نشستها میزبان محمود کلاری فیلمبردار برجسته کشورمان بود.
به گزارش رکنا به نقل از ستاد خبری چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران ؛ دومین روز از دوره چهلم جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در حالی سپری شد که همچنان صفهای طولانی از ویژگیهای این رویداد است، مخاطبان در برخی سانسها حتی به صورت ایستاده فیلمهای خود را تماشا میکنند و با وسواس در رایگیری بهترین فیلم مورد نظرشان شرکت میکنند.
روز گذشته البته اسامی اعضای کمیته صیانت از آرای مردمی این رویداد نیز اعلام شد و طی آن نادره ترکمانی، محمد حمزه ای، مرتضی علی عباس میرزایی و عادل تبریزی از سوی کانون دانشآموختگان انجمن سینمای جوانان ایران مسئولیت دارند تا ضمن نظارت بر این آرا از آنها صیانت کنند.
روز گذشته همزمان با برگزاری چهلمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، سایت کانون دانشآموختگان انجمن سینمای جوانان ایران بهمنظور تقویت و ایجاد پیوند دانشآموختگان با یکدیگر راه اندازی شده است.
عضویت در کانون دانشآموختگان از طریق معرفی از طرف دفاتر انجمن در سراسر کشور و همچنین فراخوان سراسری صورت میپذیرد.
بازار رفت و آمدهای سینمایی نیز داغ است به طوری که روز گذشته علیرضا تابش مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی، داریوش یاری کارگردانی که قرار است بزرگداشتی هم برای او در خلال جشنواره برگزار شود، علیرضا حسینی عضو هیات مدیره خانه سینما، علی خضریان نماینده مجلس، هوشنگ گلمکانی، امیرشهاب رضویان، مریم بحرالعلومی، محمد رحمتی و... در محل پردیس حضور پیدا کردند.
نشستهای نقد و بررسی همچنان در جریان است، فیلمهای کوتاه هر روز توسط منتقدان نقد میشود و در برخی مواقع منتقدان از حیرت خود میگویند.
سالن شماره ۱۲ پردیس ملت اما همچنان میزبان کمال تبریزی است تا با مهمانانش که همگی از عوامل سینما هستند فیلمسازی را به هنرجویان بیاموزد.
روز گذشته کمال تبریزی در یکی از نشستها میزبان محمود کلاری فیلمبردار برجسته کشورمان بود.
در ابتدا تبریزی از عهد سینمایی که با خود بسته بود گفت.
او عنوان کرد: روز اولی که کارگردانی را شروع کردم با خودم عهد کردم همه تخصصهایی را که با آنها سر و کار دارم، یاد بگیرم. شما بهعنوان یک کارگردان باید اطلاعات کافی درباره تخصصهای سینمایی داشته باشید، یعنی وقتی دارید با آهنگساز صحبت میکنید باید اطلاعات اولیه درباره موسیقی فیلم را داشته باشید تا بتوانید ارتباط لازم را برقرار کنید. مثلا باید تدوین بدانید چون به نظرم کارگردانی که تدوین بلد نیست اصلا کارگردان نیست.
محمود کلاری هم از لزوم ارتباط خوب و وجود اعتماد بین کارگردان و فیلمبردار گفت به نحوی که یک فیلمبردار بتواند خود را به دست کارگردان بسپارد، او همچنین به خاطراتی از کار با داریوش مهرجویی هنرمند فقید پرداخت و مطرح کرد: یکبار مارکومولر رییس جشنواره ونیز به من گفت ما برای فیلمبرداری جایزه نداریم اما برای «درخت گلابی» یک جایزه برای تو ابداع کردیم و من نتوانستم بگویم همه آنچه در فیلمبرداری «درخت گلابی» رخ داد ایدههای مهرجویی بود و من به خودی خود جرات آن کارها را نداشتم.
چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.
ارسال نظر