سکانس پایانی روز پنجم جشنواره فیلم کوتاه با حضور وزیر فرهنگ / فیلم

به گزارش رکنا، سیدعباس صالحی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: جشنواره بین‌ المللی فیلم کوتاه تهران مهم است فیلم کوتاه مانند رباعی در شعر است یعنی معانی بلندی را در قالبی کوتاه منتقل می‌کند.

وی افزود: ویژگی دیگر این جشنواره درباره سبقه برگزاری چهل‌ و یکمین دوره آن است چرا که بسیاری از رویدادهای ما این چنین با سابقه نیستند؛ اینکه امسال وجهه بین‌المللی جشنواره ارتقای قابل توجهی پیدا کرده دارای اهمیت است؛ باید در نظر داشته باشیم  حدود ۱۴ هزار اثر از ۱۵۱ کشور یه این جشنواره ارسال شده و این درحالی است که ایران وضعیت خاص خود در فضای بین‌الملل را دارد چراکه برخی قصد انزوای ایران را دارند و مدام مساله تحریم را مطرح می‌کنند.

صالحی در عین حال تصریح کرد: در چنین شرایطی ۱۵۱ کشور جهان این تعداد اثر را به جشنواره ارسال کرده‌اند و این امر نشان دهنده جایگاه سینمای ایران است.

وی ادامه داد: سینمای ایران جایگاهی دارد که برخلاف همه اقدامات صورت گرفته علیه کشورمان، انزوا پذیر نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دریافت حدود ۱۴ هزار اثر در چنین شرایطی اهمیت بسیاری دارد؛ ارسال آثار به نمایش درآمده در جشنواره های بزرگ جهانی به جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران دارای اهمیت است.

صالحی تصریح کرد: بین‌المللی بودنِ سینمای ایران و صیانت از آن شایسته ایران و جایگاه ایران است. هنر ایران در طول تاریخ مطرح بوده و سینما به عنوان هنری پیشرو در دوران ما به‌گونه‌ای پرچمداری را در منطقه از آن خود کرده است.

وی درباره به کار رفتن هوش مصنوعی در برخی آثار به نمایش درآمده در این جشنواره نیز افزود: حوزه هنر به نحو عام و سینما به شکل خاص با فناوری‌های جدید پیوند خاصی برقرار کرده است؛ فناوری‌های جدید اتفاقات بسیاری را در زندگی ما رقم زده است. اینکه امسال در بخش‌های جشنواره فیلم کوتاه شاهد حضور فیلم‌هایی با این قالب هستیم نشان دهنده این است که دوستان ما در جشنواره فیلم کوتاه به پیوند سینما با فناوری‌های جدید توجه دارند.

وزیر فرهنگ گفت: اتفاقات مهمی را در دهه آینده در رابطه سینما با فناوری‌های جدید داریم و باید زودتر با آن درگیر شده و سینمای دهه آینده را در قالب فناوری‌های جدید بشناسیم و تجربه کنیم.

صالحی درباره توجه به سینمای کودک و نوجوان، تصریح کرد: در دوره‌ای در بخش سینمای کودک فیلم‌های زیادی را برای عرضه داشتیم و در عین اینکه در این حوزه همچنان آثار خوبی ساخته شده، اما ضروری است تا  به دوران اوج بازگردیم، نقش اصلی را در این حوزه فیلمسازان و بخش خصوصی ایفا می‌کنند ولی ما هم تلاش می‌کنیم تسهیل‌گرِ این رونق مجدد باشیم.

وزیر فرهنگ درباره نمایش آثار زیرزمینی سینما در جشنواره‌های بین‌المللی نیز گفت: باید تلاش کنیم سینمای ایران هویت یکپارچه داشته باشد و در فضای بین الملل عرضه شود؛ به این معنا که نباید با پرچم‌های مختلف آثار خود را عرضه کنیم به‌گونه‌ای که مخاطبمان نداند سینمای ما کجاست.

وی افزود: سینمای ایران باید شناسنامه داشته باشد؛ همانطور که در ۴۰ سال‌ گذشته و قبل از آن شناسنامه داشت. اگر سینمای ایران را به بخش‌های مختلف تجزیه کنیم به کل این هویت ضربه زده‌ایم، بنابراین باید تلاش کنیم آنچه به‌عنوان آثار ایرانی عرضه می‌شود در زیر یک پرچم باشد.

صالحی درباره ادامه انتصابات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهریور ماه که امور را در دست گرفتم طبعاً در دو هفته اول وضعیت جاری را بررسی کردم و با مجموعه مدیران و معاونان دوره قبل گفت‌و‌گو کردم و با حدود ۱۴۰ نفر به صورت حضوری گفت و گو داشتم.

وی افزود: تقریبا از میانه شهریور وارد مرحله بررسی انتصابات شدم. براساس تجربه دوره قبل به نظرم آمد ابتدا باید معاونان و مدیران ستادی را تعیین کنیم تا وقتی معاونان تخصصی منصوب می‌شوند مدیران ستادی کارشان را شروع کرده باشند و معاونان تخصصی در شرایط مستقری ساکن شوند. یعنی وقتی معاونان تخصصی منصوب می‌شوند بدانند معاونان اداری و مالی و... چه کسانی هستند و برهمین اساس معاون توسعه مدیریت و منابع، امور مجلس، حراست و مدیر حوزه وزارتی در شهریور منصوب و مستقر شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در مهرماه وارد انتصاب معاونان تخصصی شدیم. از قبل هم بررسی ها صورت گرفته بود، جایی عنوان کرده بودم انتصابات تا پایان مهرماه تمام می‌شود اما همانطور که مطلع هستید براساس قانون مشاغل حساس که تصویب شده است، مراجع استعلام افزایش یافت و علاوه بر آن تراکم استعلام ها نیز بالا بود.

وی افزود: همچنین از طرفی کشور در شرایط خاص است و از لحاظ مسائل منطقه ای هم تراکم کاری وجود دارد. به همین دلیل باید به دوستانمان برای تاخیر انتصابات نیز حق داد.

وی تاکید کرد: در حوزه انتصابات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون رئیس سازمان سینمایی و  معاونان امور فرهنگی و مطبوعاتی، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا و رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منصوب شده‌اند.

صالحی تصریح کرد: همچنین انتصاب مدیران مجموعه‌های دیگری باقی نیز مانده که اسامی آ‌ن‌ها را ارسال کرده‌ایم و منتظر نتیجه استعلام ها هستیم و تصور می کردیم فرایند این امر کوتاه تر باشد ولی قدری طول کشید.



وبگردی