مانی خلیلی داور : به ساختن فیلم های خودم فکر میکنم / سال گذشته نظرم به نتایج خیلی نزدیک بود

داوری فیلم های کودک و نوجوان توسط مخاطبان همین فیلم ها از جریانات پسندیده ای است که در این دوره از جشنواره نیز تحسین هنرمندان و منتقدان را برانگیخته است. مانی خلیلی که پیش از این به عنوان بازیگر در صحنه ی تئاتر شاهد هنرنمایی اش در شهر اصفهان بودیم، این بار به عنوان یکی از همین داوران، مهمان شهر اصفهان است. مانی که اکنون نزدیک به 11 سال سن دارد می گوید که داشتن سابقه ی کار هنری و قبولی در آزمون های تخصصی شرط انتخاب داوران بوده است. او افزود با وجود این که ساکن اصفهان نیست و لازم بوده که یک هفته به مدرسه نرود، نتوانسته از امکان حضور در جشنواره چشم بپوشد زیرا از داوری در دوره ی قبل تجربه ی شیرینی کسب کرده که برای او آموزنده نیز بوده است.

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

مانی خلیلی هستم. یازده ساله ام. ساکن تهران. به صورت حرفه ای به بازیگری در تئاتر و سینما مشغولم. یکی دیگر از علاقه مندی های من آواز است که سعی می کنم آن را هم تجربه کنم.

چندتا از کارهایی که در آن بازی داشتی را نام ببر؟

 نمایش "مده آ در قندهار"، نمایش "کرنر زیر درختان بلوط"، برنامه ی تلویزیونی "زیر گنبد کبود" که در 13 قسمت آن حضور داشتم و نمایش "ضیافت کشتارگاه" که در بخشی از آن موافق خوان تعزیه بودم و خیلی آن را دوست داشتم چون می توانستم روی صدایم بیشتر کار کنم.

وظیفه ی مانی خلیلی به عنوان داور فیلم های کودک و نوجوان چه بوده است؟

پس از کسب اطلاعات تخصصی در مورد چگونه فیلم دیدن، درک فیلم و چگونگی نقد و داوری درست فیلم ها لازم است در جشنواره حضور داشته باشم و با دقت به تماشای فیلم ها بپردازم. پس از آن داخل دفترچه یادداشتی که جشنواره برایمان تهیه کرده در مورد فیلم ها یادداشت می نویسم تا نکاتی که از فیلم برداشت کردم فراموش نکنم. پس از آن  یک فرصت مشخصی دارم تا وارد سامانه شده و به فیلم ها امتیاز مورد نظرم را بدهم.

در داوری سال گذشته نظر مانی چقدر به نتایج نهایی جشنواره نزدیک بوده است؟

خیلی خیلی نزدیک بوده و این برای خودم هم خیلی جالب بود. هر چند به نظرم می شد برترین ها را حدس زد چون وقتی فیلم ها تمام می شد، می دیدیم که اکثریت نظر مشابهی دارند، یعنی اگر یک فیلم خیلی خوب بود می دیدیم که پایان فیلم خیلی ها همین نظر را دارند. یا مثلا اگر ما با فیلمی کمتر ارتباط برقرار می کردیم برای خیلی ها همین طور بود و من سعی می کردم با دیگران در موردش گفتگو کنم.

انتظار مانی خلیلی که خودش یک هنرمند است، از فیلم های این جشنواره چیست؟ یا بهتر است بپرسم که از نظر شما فیلم خوب کودک و نوجوان چه ویژگی هایی دارد؟

فیلم خوب فیلمی هست که تا وقتی تمام شود  از آن چشم بر نمی داری یا وقتی آن را تماشا می کنی دلت نمی خواهد که به این زودی ها تمام شود. من در فیلم های خوب چیزهایی را میبینم که بسیار شگفت انگیز است و بیشتر آن ها در دنیای واقعی نیست. این باعث می شود در خیالات خودم دنیای جدیدتری را هم ببینم و به ساختن آن فکر کنم. هر چند که علاوه بر این هر وقت که من فیلمی میبینم به ساختن فیلم های خودم هم فکر می کنم. بعضی از این فیلم های خوب، من و هم سن و سال هایم را به خوبی برملا می کنند. مسائلی را مطرح می کنند که انگار از رازهای ما خبر دارند و از اینکه یک فیلم آن را نشان می دهد هیجان زده می شویم.

می توانی چند تا از فیلم هایی را که در جشنواره ی امسال (سی و ششم) بیشتر پسندیدی و دوست داشتی، نام ببری؟

"مافیای شجاعان"، "آرزوی اسب چوبی" و "دختر برقی" را خیلی دوست داشتم.

 

 

کدخبر: 1053088 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟