استرس موجب آفت‌ دهان می شود

استرس منشا بسیاری از بیماری هاست. استرس به دلایل مختلف ایجاد می شود. استرس سلامت جسم و روح شما را تهدید می کند. استرس حتی می تواند موجب ایجاد آفت‌های دهانی شود. برای رهایی از استرس باید تغییرات جدی در نگرش خود ایجاد کنیم.

به گزارش رکنا ، یک دندانپزشک اظهار کرد: استرس عامل اصلی ایجاد آفت‌های دهانی است و می تواند باعث گسترش در محیط دهانی شود.

دکتر سید مصطفی فاطمی گفت: آفت‌ها زخم‌هایی دردناک وعودکننده هستند که به ضایعات بافت نرم دهان مربوط می‌شود.

این دندانپزشک در خصوص شیوع بالای این آفت‌ها در میان مردم اظهار داشت: این زخم‌ها که در قسمت داخلی لب قرار دارد به دو گونه مینور و ماژور وجود دارد که زخم های مینور در میان مردم بسیار شایع است.

دکتر فاطمی در مورد انواع این آفت‌های دهانی گفت: آفت‌های مینور ضایعه سفید رنگ کوچکی هستند که دو تا سه میلی متر طول دارند. بهبود آن یک هفته طول می‌کشد و در روزهای اول درد آن بسیار شدید است.

استرس و آفت های مینور دهان

وی درباره دلایل ایجاد این نوع آفت‌ها اظهار داشت: آفت‌های مینور به دلیل استرس، کمبود تغذیه و خوردن غذاهای سفت ایجاد می‌شود البته این بیماری دلیل مشخص و ثابت شده‌ای ندارد.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران درخصوص طول درمان آفت‌های ماژور اظهار داشت: این نوع آفت‌ها اغلب بزرگ‌تر و در بعضی از افراد به شکل دردناک است و افراد را از کارهای روزمره باز می دارد.

ژل‌های بی حس کننده و کورتون یکی از راه های درمان است

وی پیرامون راههای درمان آفت گفت: برای درمان این آفت‌ها در مراحل اولیه از ژل های بی‌حس کننده و کورتون استفاده می‌شود ولی به دلیل اینکه علت مشخصی وجود ندارد درمان قطعی نیز وجود نخواهد داشت.

دکتر فاطمی درمورد استفاده از لیزر در برطرف کردن این آفت‌ها گفت: با استفاده از لیزر می‌توان این آفت‌ها را تضعیف و برگشت ناپذیر کرد و بیشتر برای از بین بردن آفت های ماژور کاربرد دارد.

دلایل ارثی و خانوادگی از مهم ترین دلایل آفت است

این دندانپزشک بیان کرد: آفت‌های ماژور دلایل متفاوتی دارد که مهم ترین دلایل آن علل ارثی، خانوادگی، میکروارگانیسمی و تغییرات دستگاه ارگانیسمی است.

وی درخصوص درمان آفت‌های ماژور به وسیله لیزر گفت: درمان آفت‌ها با استفاده از این وسیله بسیار سریع صورت می گیرد و تنها یک یا دو جلسه زمان می برد ولی برای درمان آفت‌های مینور کاربرد ندارد.

دکتر فاطمی با اشاره به راههای درمان دیگر اظهار داشت: درمان باید به گونه‌ای باشد که فرد کاملا از درد رها شود ولی این آفت ناتوان کننده نیست. به دلیل نامشخص بودن علت آن، درمان‌های متفاوتی هم دارد که یکی از راههای آن استفاده و به کار بردن داروهای گیاهی است که می تواند بسیار موثر باشد.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با اشاره به ظهور مکرر این آفت‌ها در برخی از افراد گفت: در صورت تکرار این آفت‌ها در مدت زمان کوتاه باید به پزشک مراجعه کرد اما این آفت‌ها به بیماری خاصی منسوب نمی‌شود و نمی‌تواند موجب نگرانی فرد شود.

این دندانپزشک در پایان اظهار کرد: زمان در این درد دهانی اهمیت زیادی دارد و نباید بیشتر از دو هفته طول بکشد ولی پیشگیری مطرح نیست.

کدخبر: 701079 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟