با انواع بلیط هواپیما و کلاس‌های پرواز آشنا شوید!

اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر هستید و مسئله انتخاب بلیط برایتان مهم است، این مقاله می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

آشنایی با انواع بلیط هواپیما

آشنایی با نوع پرواز و اصطلاحات مربوط به آن تأثیر زیادی بر قیمت، زمان و خدمات بلیط دارد و درک این مفاهیم پیش از خرید بلیط هواپیما ضروری هستند. بلیط‌های هواپیما به چهار دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:

بلیط پرواز سیستمی

اگر چند ماه زودتر از سفر خود برنامه‌ریزی می‌کنید و می‌خواهید سفرتان مطابق برنامه پیش برود، پرواز سیستمی یا "System ticket" گزینه مناسبی است. پرواز سیستمی به پروازهایی اطلاق می‌شود که توسط شرکت‌های هواپیمایی با برنامه‌های مشخص اجرا می‌شود.

در بلیط سیستمی، علاوه بر زمان مشخص، قیمت‌ها نیز معمولاً ثابت هستند. در این نوع پروازها، زمان و تاریخ پرواز از پیش تعیین شده و امکان رزرو و لغو بلیط برای همه مسافران وجود دارد. لازم به ذکر است قیمت بلیط سیستمی بزرگسالان و کودکان با یکدیگر فرق می‌کند.

بلیط پرواز چارتری

پرواز چارتری یا "Charter ticket" به پروازهایی گفته می‌شود که به‌طور کامل از قبل اجاره شده یعنی یک شرکت یا تور مسافرتی یک بخش از هواپیما را خریداری کرده و بلیط‌ها را به فروش می‌رساند. اگر برنامه سفر شما انعطاف‌پذیر است و تعداد زیادی پرواز بین مبدأ و مقصد وجود دارد، بلیط چارتر می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

بلیط‌های چارتری معمولاً ارزان‌تر از بلیط‌های سیستمی هستند؛ اما قیمت بلیط برای کودکان و بزرگسالان در این نوع پروازها تفاوتی ندارد. به همین دلیل اگر همراه با کودکان سفر می‌کنید، ممکن است هزینه پرواز چارتری برای شما بیشتر از پرواز سیستمی باشد.

بلیط‌های کلاس ترکیبی

بلیط‌های کلاس ترکیبی که به آن‌ها "Mixed Class Ticket" نیز گفته می‌شود، این امکان را به شما می‌دهند که در طول سفر هوایی خود از کلاس‌های پروازی مختلف استفاده کنید؛ به‌عنوان‌مثال اگر قصد سفر از تهران به دفنی را دارید و مسیر شما از تهران به آتن و سپس از آتن به دفنی است، ممکن است برای بخش اول سفر از کلاس فرست کلاس و برای بخش دوم از کلاس اکونومی استفاده کنید. در این حالت، بلیط شما باید از نوع بلیط‌های کلاس ترکیبی باشد.

بلیط‌های بین‌المللی ایرپس

بلیط‌های بین‌المللی ایرپس یا نادرتر از بلیط‌های چارتری و سیستمی هستند. این نوع بلیط‌ها محدود به تعدادی خاص از فرودگاه‌ها هستند و امکان پرواز تنها از این فرودگاه‌ها وجود دارد. بلیط‌های بین‌المللی ایرپس به دلیل محدودیت‌هایشان، تنها از طریق تعدادی خاص از آژانس‌های مسافرتی قابل تهیه هستند و برای پروازهای خارجی در بازه‌های زمانی معین در دسترس قرار می‌گیرند.

انواع کلاس‌های پرواز و مزایا و معایب هر کدام

کلاس‌های پروازی به دسته‌بندی‌هایی اشاره می‌کنند که کیفیت خدمات ارائه شده در سفرهای هوایی را مشخص می‌کنند. هر کلاس پروازی با توجه به نوع خدماتی که به مسافران ارائه می‌دهد، تفاوت‌هایی با دیگر کلاس‌ها دارد. تفاوت‌های عمده میان کلاس‌های پروازی شامل «نوع صندلی‌ها، امکانات رفاهی و کیفیت خدمات پذیرایی» می‌شود. معمولاً این کلاس‌ها با کدهای خاصی نمایش داده می‌شوند. در جدول زیر کدهای این کلاس پروازی را قرار داده‌ایم:

کد پرواز

کلاس پروازی

توضیحات

A

فرست کلاس

بلیط تخفیف دار

F

فرست کلاس

-

P

فرست کلاس

-

R

فرست کلاس

-

C

بیزینس

بهای بلیط به‌طور کامل پرداخت شده

D

بیزینس

بلیط بیزینس تخفیف دار

I

بیزینس

بلیط بیزینس تخفیف دار

J

بیزینس

بهای بلیط به‌طور کامل پرداخت شده

Z

بیزینس

بلیط بیزینس تخفیف دار

B

اکونومی

قابل ارتقا به کلاس‌های پروازی دیگر

E

اکونومی

اکونومی تخفیف دار

G

اکونومی

اکونومی تخفیف دار

H

اکونومی

قابل ارتقا به کلاس بیزینس

K

اکونومی

اکونومی تخفیف دار

L

اکونومی

اکونومی تخفیف دار

M

اکونومی

قابل ارتقا به کلاس بیزینس

N

اکونومی

اکونومی تخفیف دار

O

اکونومی

اکونومی تخفیف دار

Q

اکونومی

اکونومی تخفیف دار

S

اکونومی یا پریمیوم اکونومی

در برخی مواقع نماد کلاس بیزینس است.

T

اکونومی

اکونومی تخفیف دار

U

اکونومی ساده

بدون نیاز به رزرو و بدون گارانتی

V

اکونومی

اکونومی تخفیف دار

W

پریمیوم اکونومی

-

X

اکونومی

اکونومی تخفیف دار

Y

اکونومی

بهای بلیط به‌طور کامل پرداخت شده

در ادامه قصد داریم هر کدام از این کلاس ‌های پروازی را همراه با مزایا و معایبشان بررسی کنیم.

فرست کلاس "First Class"

کلاس فرست، معروف‌ترین و لوکس‌ترین کلاس پروازی در میان تمامی ایرلاین‌هاست. قطعا امکاناتی که برای مسافران این کلاس در نظر گرفته شده با ایرلاین‌های مختلف فرق می‌کند؛ اما همه آن‌ها به ارائه خدمات استثنائی و ویژه مشهور هستند. امکانات این کلاس می‌تواند شامل صندلی‌های اتوماتیک با قابلیت تنظیم کامل، پشتی‌های سر و بالش‌های انعطاف‌پذیر، تلویزیون‌های خصوصی با کنترل از راه دور، لپ‌تاپ، اینترنت ماهواره‌ای و سرویس بهداشتی جداگانه است.

پرواز فرست کلاس

پرواز فرست کلاس

بیزینس کلاس "Business Class"

با انتخاب پرواز در کلاس بیزینس، شما از صندلی‌های راحت و خدمات پذیرایی با کیفیت بالا در طول سفر هوایی خود بهره‌مند خواهید شد. این کلاس خدماتی را ارائه می‌دهد که نسبت به کلاس اکونومی و پرمیوم اکونومی در سطح بالاتری است، اما از نظر رفاه و امکانات کم‌تر از کلاس فرست است؛ به علاوه قیمت بلیط‌های کلاس بیزینس بالاتر از اکونومی ولی پایین‌تر از فرست کلاس است.

پرمیوم اکونومی "Premium Economy Class"

پرمیوم اکونومی که به‌عنوان کلاس پروازی «اقتصادی ممتاز» نیز شناخته می‌شود، گزینه‌ای میان‌رده در بین کلاس‌های پروازی است. قیمت بلیط پرمیوم اکونومی به‌طورمعمول بالاتر از اکونومی ولی پایین‌تر از بیزینس است. این کلاس ترکیبی از ویژگی‌های راحتی و امکانات کلاس‌های اکونومی و بیزینس را ارائه می‌دهد.

این کلاس به مسافران صندلی‌هایی با فضای بیشتر و راحتی بالاتر ارائه می‌دهد. فاصله صندلی‌ها در پرمیوم اکونومی بیشتر از کلاس اکونومی است و این امر به شما اجازه می‌دهد که راحت‌تر نشسته و پای خود را کشیده و دراز کنید.

پرواز اکونومی

پرواز اکونومی

کلاس پروازی اقتصادی "Economy Class"

کلاس پروازی اقتصادی که به‌عنوان «اکونومی» نیز شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در سفرهای هوایی است. این کلاس به دلیل هزینه پایین‌تر بلیط بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کاهش هزینه بلیط در این کلاس به دلیل «افزایش تعداد صندلی‌ها در هواپیما» است که نتیجه آن کاهش فضای بین صندلی‌ها نسبت به کلاس‌های دیگر مانند فرست کلاس است.

در زیر جدول تفاوت‌ها هر کلاس پروازی را به‌طور خلاصه می‌بینید:

کلاس پروازی

مزایا

معایب

فرست کلاس

تجربه‌ای حریم خصوصی و راحتی عالی

خدمات لوکس

صندلی‌هایی با امکانات پیشرفته

دسترسی به سالن‌های اختصاصی فرودگاه با امکانات رفاهی ممتاز

هزینه بالا

عموماً مختص پروازهای بین‌المللی و طولانی مدت

بیزنس کلاس

فضای بیشتر برای مسافران

خدمات متنوع

صندلی‌های راحت در پروازهای طولانی

هزینه بالاتر از کلاس اکونومی

این خدمات معمولاً به پروازهای طولانی‌تر محدود می‌شود.

پرمیوم اکونومی

قیمت مقرون‌به‌صرفه

مناسب برای سفرهای کوتاه مدت

فضای کم‌تر برای پا

صندلی‌های کوچک‌تر

خدمات کم‌تر نسبت به کلاس‌های بالاتر

نکات مهم در انتخاب بلیط و کلاس پرواز

در انتخاب بلیط و کلاس پرواز، توجه به نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید:

  • مشخص کردن هدف سفر: اگر سفر شما به منظور کار است، کلاس بیزینس به خاطر امکاناتی که برای استراحت و انجام کار فراهم می‌کند، گزینه مناسبی خواهد بود.
  • بودجه: تعیین میزان هزینه‌ای که می‌خواهید صرف کنید به شما این امکان را می‌دهد که بین گزینه‌های مختلف به‌راحتی انتخاب کنید.
  • مدت زمان پرواز: برای پروازهای طولانی، راحتی اهمیت زیادی دارد و ممکن است کلاس بیزینس یا فرست کلاس مناسب‌تر باشد.
  • ترجیحات شخصی شما: اگر برای شما تجربه‌ای لوکس و خدمات شخصی‌سازی شده مهم است، انتخاب فرست کلاس می‌تواند بهترین گزینه باشد.

خدمات ارائه شده در کلاس‌های مختلف پروازی به میزان زیادی به «شرکت هواپیمایی» شما بستگی دارد. هنگام انتخاب کلاس پرواز باید به مدت زمان سفر توجه کنید، زیرا در پروازهای داخلی یا کوتاه مدت، مسائلی نظیر راحتی صندلی و خدمات پذیرایی ممکن است اهمیت زیادی نداشته باشد، اما در سفرهای طولانی مدت شرایط فرق می‌کند. شما کدام نوع پرواز و کلاس پروازی را برای سر خودتان مناسب‌تر می‌دانید؟