روز جهانی معلم بر همه معلمان زحمتکش مبارک باد

به گزارش رکنا، روز جهانی معلم World Teachers’ Day هر سال پنجم اکتبر (چهاردهم مهر ۱۴۰۳) برگزار می‌شود و شعار آن در سال جاری «ارزش دادن به صدای معلمان: به سوی یک قرارداد اجتماعی جدید برای آموزش» تعیین شده است.

پنجم اکتبر هر سال رویدادی جهانی که توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در سال ۱۹۹۴ راه‌اندازی شد. با توجه به اینکه معلمان نسل‌های آینده را شکل می‌دهند، تعیین حداقل یک روز در سال برای گفتن «متشکرم» به آن‌ها، کمترین کاری است که می‌توان برای بزرگداشت مقام معلم انجام داد. مهم نیست که امروز در کجای جهان هستید، معلمان مهم هستند و این اهمیت باید گرامی داشته شود.

روز جهانی معلم بهانه‌ای برای بزرگداشت نقش متحول‌کننده معلمان در روند آموزش و تأمل در حمایتی است که آن‌ها برای به‌کارگیری کامل استعداد و حرفه خود نیاز دارند. این روز همچنین به بازنگری در مسیر آینده این حرفه در سطح جهانی می‌پردازد.

معلم بودن فرصت منحصربه‌فردی را برای ایجاد تأثیرات تحول‌آفرین و ماندگار بر زندگی دیگران، کمک به شکل‌دهی آینده‌ای پایدار و ارائه رضایت شخصی فراهم می‌کند. معلمان با پرورش دانش‌آموزان و پیشبرد پیشرفت تحصیلی نقشی محوری در شکل دادن به آینده دارند، با این حال جهان با کمبود بی‌سابقه معلم مواجه است که این امر با سختی شرایط کاری و وضعیت آن‌ها تشدید شده است. برای استفاده کامل از پتانسیل معلمان، بسیار مهم است که صدایشان در فرآیندهای تصمیم‌گیری که بر حرفه آن‌ها تأثیر می‌گذارد، شنیده و ارزش‌گذاری شود.

تاریخچه روز جهانی معلم

تاریخ روز جهانی معلم مصادف با سالگرد تصویب توصیه یونسکو در سال ۱۹۶۶ در مورد وضعیت معلمان است. این توصیه استانداردهایی را در مورد حقوق و مسئولیت‌های معلمان برای آمادگی اولیه، آموزش بیشتر، استخدام و شرایط یادگیری تعیین می‌کند. توصیه مربوط به وضعیت پرسنل آموزش عالی در سال ۱۹۹۷ برای تکمیل توصیه ۱۹۶۶ با پوشش دادن پرسنل آموزشی فعال در زمینه آموزش عالی به تصویب رسید.

شعار روز جهانی معلم ۲۰۲۴

روز جهانی معلم ۲۰۲۴ بر لزوم پرداختن به چالش‌های سیستمی تأکید دارد که معلمان با آن روبه‌رو هستند و بر ایجاد گفت‌وگوی فراگیرتر درباره نقش آن‌ها در آموزش متمرکز است. شعار این روز در سال جاری «ارزش دادن به صدای معلمان: به سوی یک قرارداد اجتماعی جدید برای آموزش» تعیین شده است که بر ضرورت فراخوان و توجه به صدای معلمان برای رسیدگی به چالش‌های آن‌ها تأکید می‌کند و یادآور شور و اشتیاقی می‌شود که معلمان روزانه به حرفه خود وارد می‌کنند سعی در گذاشتن تأثیر مثبت بر زندگی دانش‌آموزان خود دارند.

حقایقی درباره معلمان

از نظر تاریخی کنفوسیوس نخستین معلم خصوصی در تاریخ است.

بر اساس گزارش یونسکو، جهان برای دستیابی به هدف ارائه آموزش ابتدایی و متوسطه همگانی تا سال ۲۰۳۰ به ۶۹ میلیون معلم نیاز دارد.

تعداد معلمان آفریقایی به‌شدت در حال کاهش و کشورهای جنوب صحرای آفریقا منطقه‌ای مواجه با بیشترین کمبود معلم در جهان است.

استانداردهای آموزشی در حال سقوط است و طبق گزارش یونسکو، کمتر از ۷۵ درصد معلمان در یک‌سوم کشورهای جهان تنها حداقلِ استانداردهای تربیت معلم را دارند.

مهارت‌های یادگیری کاهش پیدا کرده است و ۶ از هر ۱۰ کودک در سراسر جهان (در مجموع ۶۱۷ میلیون نفر) حداقل شرایط لازم برای یادگیری ریاضیات و خواندن را ندارند.

معلمان در کدام کشورها بیشترین احترام را دارند؟

بر اساس نظرسنجی بین‌المللی مؤسسه ملی تحقیقات اقتصادی و اجتماعی و بنیاد وارکی از ۳۵ هزار نفر در ۳۵ کشور جهان، معلمان در چین، مالزی و تایوان از بالاترین جایگاه برخوردارند، اما در برزیل، رژیم صهیونسیتی اسرائیل و ایتالیا در انتهای «شاخص وضعیت معلمی» قرار دارند. علاوه بر این معلمان بریتانیایی نسبت به همکارانشان در ایالات متحده، فرانسه و آلمان احترام بیشتری کسب می‌کنند.

طبق این مطالعه پاسخ‌دهندگان در اروپا و آمریکای جنوبی «به‌طور کلی سطوح بالاتری از بدبینی» را در مورد اینکه میزان احترام دانش‌آموزان به معلمان نشان دادند، اما آسیا از جمله کشورهایی هم‌چون کره جنوبی و سنگاپور دارای فرهنگ احترام قوی‌تری هستند.

دانش‌آموزان در کشورهای آسیایی همچنین در آزمون‌های بین‌المللی نمرات بالاتری را کسب می‌کنند که این امر نشان می‌دهد احترام بیشتری که در آن‌ها به معلمان گذاشته می‌شود، با جذب کارکنان با استعدادی در آموزش و پرورش همراه است که بسیار به دانش‌آموزان توجه می‌کنند.

البته نگرش کشورهای آسیایی به آموزش یکسان نیست و بررسی وضعیت درک‌شده معلمان با توجه به تشویق شدن به انتخاب حرفه معلمی از سوی والدین نشان داد هرچند نظر پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی در چین، هند و غنا به‌طور قاطع مثبت بود، در کشورهایی همچون روسیه، ژاپن و رژیم صهیونسیتی اکثریت گفتند که به‌طور فعال فرزندان خود را از معلم شدن منصرف خواهند کرد.

۱۰ کشور برتر که به معلمان بیشترین احترام را می‌گذارند:

چین

مالزی

تایوان

روسیه

اندونزی

کره

جنوبی

ترکیه

هند

نیوزلند

سنگاپور

منبع: ایمنا

کدخبر: 1047789 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی