طرز تهیه انواع مربا + عکس

به گزارش رکنا، مربا، شربت و مارمالادها، از محبوب‌ترین مواد غذایی‌ای هستند که از میوه‌ها تهیه می‌شوند. این خوراکی‌ها که معمولا طعم شیرینی دارند براحتی در خانه، قابل تهیه هستند. با توجه به تنوع زیاد میوه‌های موجود، می‌توان انواع مربای خانگی و مجلسی متفاوتی را تهیه نمود. البته باید بگوییم که مارمالادها نیز از خانواده همان مرباها محسوب شده و در حقیقت تفاوت مربا و مارمالاد فقط در خمیری شکل بودن بافت مارمالاد است. بنابراین طرز تهیه آن‌ها نیز شباهت زیادی دارد. ما در این مطلب شما را با اسم انواع مربا و طرز تهیه انواع مربا بیشتر آشنا خواهیم کرد.

انواع مربای مجلسی و خانگی

با دانستن نکاتی ساده در مورد پخت مربا ها می‌توانید براحتی، در مدتی کوتاه و با لوازمی ساده، انواع مربا با میوه‌های مختلف را تهیه کرده و از خودن آن لذت ببرید. در ادامه به تعدادی از این مرباها اشاره خواهیم کرد:

مربا آووکادو

مربا آووکادو

آووکادو یک میوه بسیار خاص، با طعمی جذاب است. اگر به طعم این میوه علاقه دارید می‌توانید با شکر، آبلیمو و آووکادو، یک مربای لذیذ تهیه کنید. شما باید آووکادو را به‌صورت طولی برش زده و گوشته آن را از هسته و پوست آن، جدا نمایید. آووکادو را به همراه شکر و آبلیمو لیمو روی حرارت ملایم گذاشته تا بجوشد. مربای آووکادو به شکل خمیری منسجم درآمده و می‌توانید بعد از سرد شدن آن را میل نمایید.

مربا انار

مربا انار

دانه‌های انار را از پوسته جدا نمایید تا بتوانید با آن‌ها یک مربای خوشمزه تهیه کنید. آب انار و شکر را مخلوط کرده و بجوشانید. در مرحله بعد دانه‌های انار و آبلیمو را در محلول جوشیده آب انار و شکر ریخته و تا قوام یافتن مربا آن را روی حرارت قرار دهید. سپس می‌توانید مربای انار را از روی شعله برداشته و بعد از سرد شدن، داخل ظرف‌های در بسته ریخته و در یخچال نگه‌داری نمایید.

مربای پوست پرتقال

مربای پوست پرتقال

پوست پرتقال کمی تلخ است؛ بنابراین باید ابتدا قسمت سفید داخل پوست را جدا کرده و پس از آنکه پوست باقی‌مانده را به شکل خلالی برش زدیم؛ آن را چند مرتبه درون آب جوش بریزیم. محلولی از شکر و آب را نیز در ظرفی دیگر می‌جوشانیم تا شهد مربا آماده شود. خلال‌های پوست پرتقال را به همراه مقداری آبلیمو در شهد آماده شده ریخته و دوباره به آن‌ها حرارت می‌دهیم. بعد از اینکه مایه به حد مطلوب غلیظ شد؛ مربای پوست پرتقال ما آماده خواهد بود.

مربا زرشک

مربا زرشک

زرشک‌ها را پاک کرده و روی آن‌ها آب سرد بریزید. بعد از مدتی آن‌ها را آبکش کرده و پس از آن، شکر را نیز لابه‌لای آن‌ها بریزید. این مواد را درون یخچال قرار دهید تا آب بیندازند. مقداری شکر را در ظرفی ریخته و به آن چند لیوان آب اضافه کنید. پس از اینکه آب و شکر روی حرارتی ملایم حل شدند؛ زرشک آماده شده را داخل آن ریخته و به حرارت دادن به مواد، ادامه می‌دهیم تا مربا قوام لازم را به‌دست آورد.

مربای چاقاله گردو

مربای چاقاله گردو

مربای چاقاله گردو معمولا به دو روش با آهک و بدون آهک تهیه می‌شود. در هر دو روش شما باید گردوها را چند روز داخل آب قرار داده و بعد پوست گردوها را با این سوزن سوراخ کنید و آن‌ها را بجوشانید. سپس آن‌ها را داخل آب سرد بریزید و مجددا این کار را تکرار نمایید. بعد از چند بار، می‌توانید گردوها را تا زمانی که نرم شوند بجوشانید و بعد این مواد را به جوشانده شکر و آب، یا همان شهد مربا اضافه کنید. در پایان کار آبلیمو را نیز در ظرف بریزید. اگر مربای خود را با آهک تهیه می‌کنید؛ لازم است در همان شروع کار آن را داخل آب زلال شده از محلول آب و آهک قرار داده و بعد بشوئید.

مربای موز

مربای موز نیز به شهد مربا نیاز دارد. پس شکر را در آب حل نموده و اجازه دهید بجوشد. موزهای بدون پوست را حلقه حلقه کنید و به آن‌ها آبلیمو اضافه نمایید. با این ترفند موز سیاه نخواهد شد. موز را به شهد مربا اضافه کنید و تا جاییکه موزها له نشده و مربا غلیظ شود آن را بجوشانید. شما می‌توانید به مربای موز زعفران و گلاب نیز اضافه نمایید.

مربای زغال اخته

مربای زغال اخته

زغال اخته‌های سالم و رسیده را جدا کنید. در ظرفی آب و شکر ریخته و روی حرارت قرار دهید تا شربت مربا تهیه شود. سپس زغال اخته را به شربت اضافه کنید و صبر کنید تا به غلظت کافی برسد. دقت داشته باشید که همیشه مربا پس از سرد شدن غلیظ‌تر از قبل می‌شود.

مربای آناناس

مربای آناناس

آناناس یک میوه محبوب است و مربای آناناس نیز از انواع مربای مجلسی به شمار می‌رود. مغز این میوه را برش زده و تکه‌های خرد شده آن را با آب، می‌جوشانیم تا کاملا بپزد. شکر و آبلیمو را به آن افزوده و حرارت را بیشتر می‌کنیم. معمولا حدود 45 دقیقه طول می‌کشد تا مربا آماده شود.

مربا خرمالو

مربا خرمالو

روش پخت مربای خرمالو به این صورت است که ابتدا پوست آن را جدا کرده و به کمک یک قاشق هسته‌های آن را نیز بیرون می‌آوریم. خرمالوی خرد شده را به همراه شکر، با حرارت بسیار ملایم می‌جوشانیم. بعد از به قوام رسیدن مربا، آبلیمو و به دلخواه خود خلال بادام را نیز داخل آن می‌ریزیم. بعضی‌ها به مربای خرمالو، سیب رنده شده هم اضافه می‌کنند.

مربای شاه توت

مربای شاه توت

شاه‌توت‌ها را چند بار آبکش کنید و به‌صورت لایه لایه، همراه با شکر، درون یک ظرف ریخته و در یخچال بگذارید. بعد از حدود یک روز آن‌ها را با حرارت ملایم جوشانده و کف‌های سفید ایجاد شده روی آن را برمی‌داریم. پس از مدتی، مربا به غلظت لازم رسیده و آماده می‌شود.

مربای آلبالو

مربای آلبالو

مربای آلبالو یکی از معروف‌ترین انواع مربا خانگی است. برای تهیه آن، هسته آلبالوها را جدا کرده و آن را با شکر مخلوط کنید. این مواد مخلوط شده را در یخچال بگذارید تا آلبالوها آب بیندازند. سپس آن را روی شعله گاز قرار داده و بجوشانید. وقتی مربا به غلظت و رنگ مورد نظرتان رسید؛ آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود. معمولا به دلیل ترش بودن آلبالوها نیاز زیادی به آبلیمو نخواهید داشت؛ اما در صورت تمایل می‌توانید در دقایق پایانی پخت مربا، مقداری آبلیمو نیز اضافه کنید.

مربای هویج

برای تهیه مربای هویج، پوسته رویه و انتهای هویج را جدا کرده و هویج‌ها را رنده می‌کنیم. آن‌ها را روی حرارت ملایم قرار داده تا نرم شوند. مقداری آب و شکر به هویج رنده شده، اضافه می‌کنیم و مواد را به‌خوبی مخلوط می‌کنیم. پس از اینکه مربا غلیظ شد؛ گلاب، آبلیمو و هل را نیز داخل مربا می‌ریزیم. معمولا حدود سه ساعت زمان، برای پخت مربای هویج لازم است.

مربا گلابی

مربا گلابی

برای تهیه این مربا به گلابی تازه، شکر و آب نیاز دارید. گلابی‌های پوست گرفته شده را خرد نمایید. آن‌ها را با شکر و آب مخلوط کرده و چند ساعت روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. وقتی مربا آماده می‌شود که رنگ گلابی به قرمز تبدیل شده و شهد آن نیز به حد کافی غلیظ شده باشد.

مربای پوست پسته

مربای پوست پسته

پوست تازه پسته‌ها را با دقت جدا کنید. آن‌ها را در آب سرد گذاشته و بعد آبکش کنید. در یک قابلمه آب ریخته و حرارت دهید. وقتی آب جوشید پوست پسته‌ها را اضافه کنید. دوباره آن‌ها را در آب سرد بریزید. در ظرفی دیگر شهد مربا را با جوشاندن شکر و آب آماده نمایید. پوست پسته‌ها را داخل شهد ریخته و گلاب و هل و همچنین در پایان کار زعفران دم کرده و آب لیمو را نیز اضافه کنید.

مربا لبو

لبوها را پوست گرفته و به‌صورت نگینی خرد کنید. به آن‌ها آب اضافه کرده و اجازه دهید بجوشد. بعد از حدود نیم ساعت، لبوها کاملا می‌پزند؛ در این هنگام شکر را اضافه کنید. چند بار، هم بزنید و بعد از مدتی گلاب و وانیل را اضافه نمایید. آخرین مرحله کار نیز ریختن مقدار کمی آبلیمو در مواد است. با این روش مربای لبو به آسانی آماده خواهد شد.

مربای توت فرنگی

مربای توت فرنگی

توت فرنگی میوه‌ای است که مربا و شربت آن، جز خوراکی‌های بسیار پرطرفدار برای وعده‌های صبحانه و عصرانه محسوب می‌شود. توت‌فرنگی‌ها را همراه شکر مخلوط کنید و آن‌را داخل یخچال قرار دهید. بعد از چند ساعت مواد را روی حرارت ملایم قرار دهید؛ تا غلظت آن به حد مناسب برسد. پس از خنک شدن مربا می‌توانید آن را داخل ظرف‌های مخصوص بریزید.

مربای انجیر زرد و سیاه

مربای انجیر زرد و سیاه

بطورکلی برای پخت مربا با انجیر زرد یا سیاه باید ابتدا آن‌ها را همراه با شکر، داخل پخچال بگذارید و بعد از یک روز این مواد را بجوشانید. هل یا گلاب را به آن اضافه کنید و اجازه دهید به‌خوبی قوام پیدا کند. در مرحله آخر آبلیمو را نیز اضافه نمایید. تفاوت انجیر سیاه با زرد این است که انجیر سیاه به حرارت بیشتری نیاز دارد.

مربای کیوی

مربای کیوی

برای پخت مربای کیوی، پوست آن‌ را گرفته و کیوی را خرد می‌کنیم. تکه‌های کیوی را با شکر و آب می‌جوشانیم. صبر می‌کنیم تا مربا قوام پیدا کند و سپس حرارت را بیشتر می‌کنیم. وقتی کیوی‌ها کاملا پختند؛ آبلیمو را اضافه می‌کنیم و چند دقیقه بعد شعله را خاموش می‌کنیم. شما می‌توانید به سلیقه خود، کمی وانیل هم به این مواد اضافه نمایید.

مربای پوست هندوانه

مربای پوست هندوانه

قسمت سفید رنگی بین گوشته قرمز و پوست سبز هندوانه وجود دارد که می‌توان آن را به یک مربای خوشمزه تبدیل کرد. این بخش را از پوسته جدا کرده و خرد نمایید. هم وزن سفیدی هندوانه، به شکر نیاز داریم؛ بخش سفید خرد شده را در قابلمه ریخته و با آب بجوشانید. می‌توانید مقداری هل نیز همراه با شکر به مواد اضافه کنید. بعد از اینکه مایه غلیظ شد؛ آن را از روی حرارت بردارید.

مربای شقاقل

مربای شقاقل

شقاقل یا همان زردک که با نام هویج قمی یا هویج وحشی شمالی هم معروف شده است؛ طعم شیرینی دارد و برای پخت مربا بسیار مناسب است. شقاقل‌ها را در آب خیسانده و چند بار آب ظرف را عوض کنید. پوست شقاقل‌ها را گرفته و آن‌ها را خرد نمایید. شقاقل خرد شده را در آب جوش ریخته و بعد از اینکه به خوبی پخت، آن را آبکش کنید و دوباره بجوشانید. بار دیگر آب ظرف را خالی کرده و این‌بار با شکر و مقداری آب، آن‌ها را بجوشانید تا غلیظ شود. گلاب و هل را نیز در پایان به مربا اضافه نمایید.

مربای بالنگ

بالنگ از گروه مرکبات است و می‌تواند تبدیل به یک مربای لذیذ و خوش‌رنگ شود. بالنگ پوست‌کنده را خرد کرده و آن را در آب سرد می‌گذاریم. بعد کمی آب را جوشانده و بالنگ را داخل آب جوش می‌ریزیم؛ این عمل را چند بار تکرار می‌کنیم. شهد مربا را با ترکیب و جوشاندن شکر و آب تهیه می‌کنیم و بالنگ‌ها را داخل آن ریخته و با حرارت ملایمی می‌جوشانیم. در دقایق پایانی پخت مربا، آبلیمو را نیز اضافه خواهیم کرد.

مربای تمشک

تمشک‌ها را در ظرف آبی قرار داده تا خیس بخورند. پس از اینکه آب اضافی تمشک را گرفتید؛ به آن‌ها شکر زده و برای چند ساعت در یخچال نگه‌دارید. سپس آن را روی حرارت متوسط بجوشانید. اگر روی مواد کف تشکیل شد آن را برداشته تا رنگ مربا شفاف‌تر شود.

مربای پرتقال

اگر می‌خواهید یک مربای پرتقال خوشمزه و خانگی داشته باشید؛ ابتدا پوست پرتقال‌ها جدا کرده و گوشت آن را با مقداری شکر روی حرارت ملایم بجوشانید. سپس با گوشتکوب یا غذاساز آن را له کنید. مواد به‌دست آمده را با آب و شکر، دوباره روی حرارت قرار داده و در انتها آبلیمو هم به آن اضافه می‌کنیم. پس از قوام یافتن آن، مربا آماده خواهد بود. از آنجایی که پرتقال یکی از میوه‌های زمستانی است؛ این مربا نیز از انواع مربای زمستانی محبوب و پرخاصیت به شمار می‌رود.

مربای گوجه سبز

مربای گوجه سبز یا آلوچه، بسیار ملس و خوشرنگ است. برای پخت این مربا، باید گوجه سبزها را داخل یک قابلمه بریزید و با مقداری آب آن‌ها را بجوشانید. بعد از تغییر رنگ آلوچه‌ها باید به آن شکر اضافه کرد. صبر کنید تا شکر به آرامی حل شود. بعد از غلیظ شدن مواد، هل و گلاب را نیز اضافه نمایید تا مربا عطر بهتری پیدا کند. مربای گوجه سبز شما به همین راحتی آماده خواهد شد.

مربای طالبی

برای تهیه مربای طالبی، قسمت گوشته آن را جدا نموده و آن را به قطعات کوچکی تبدیل نمایید. آب و شکر را مخلوط کرده و اجازه دهید تا حل شدن شکر در آب و غلیظ شدن آن، روی حرارت متوسط باقی بماند. بعد از آماده شدن شهد مربا، قطعه‌های طالبی را نیز اضافه نمایید. مواد باید مدتی روی شعله مانده تا قوام پیدا کنند.

مربای آلو قرمز

آلوها را داخل مقداری آب جوش ریخته و بعد از مدتی بسیار کوتاه آن‌ها را برداشته و پوستش را جدا کنید. حالا لابه‌لای آلوها، شکر ریخته و آن را در یخچال بگذارید. بعد از چند ساعت، مواد را با مقداری آب، روی حرارت قرار دهید. شکر و آب را در ظرفی جداگانه مخلوط کرده و اجازه دهید بجوشد. آلو قرمزها را داخل این محلول شربت‌مانند ریخته و باز هم آن‌ها را بجوشانید. می‌توانید مقدار کمی آبلیمو هم به آن اضافه کنید. مربای غلیظ شده را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید سرد شود.

مربای هلو

در مرحله اول باید پوست هلو را بگیرید و آن را به سلیقه خود خرد نمایید. هلو و شکر را به صورت لایه لایه داخل ظرفی ریخته و صبر کنید تا آب انداخته و شکر در آن حل شود. حالا باید به آن حرارت دهید و اجازه دهید خوب بجوشد تا غلیظ شود. با دیدن حباب، داخل تکه‌های هلو می‌توانید وانیل و آبلیمو را نیز به آن افزوده و بعد از مخلوط شدن مواد، آن را از روی حرارت بردارید.

مربا پوست نارنج

پوست نارنج با اینکه بطور طبیعی، کمی تلخ است اما می‌تواند به یک مربای خوشمزه تبدیل شود. ابتدا پوست نارنج را بصورت خلالی درآورده و چند ساعت در آب، قرار دهید. حالا باید چند بار در آب، جوشانده و این کار را مجددا تکرار کنید. با این روش تلخی پوست نارنج از بین می‌رود. شکر و آب را نیز بجوشانید و این خلال‌ها را به آن اضافه کنید. در دقایق آخر پخت مربا، مقداری آبلیمو یا جوهر لیمو نیز به آن افزوده و بعد از مدت کوتاهی اجازه دهید مربا سرد شود؛ تا بتوانید آن را داخل ظرف‌های مناسب بریزید.

مربای پوست پرتقال و هویج

برای تهیه این مربای ترکیبی، ابتدا باید پوست هویج را بگیرید و آن را رنده کنید. کمی از لایه سفیدرنگ پوست پرتقال را از آن جدا کنید و قسمت نارنجی را با رنده درشت، شبیه به هویج خرد کنید. خلال‌های پوست پرتقال را چند بار در آب جوش ریخته تا تلخی آن گرفته شود. برای این مربا نیز مانند روش تهیه انواع مربا با میوه‌های مختلف، به شربتی از شکر و آب احتیاج دارید که مدتی جوشانده و کاملا حل شده باشد. هویج‌های رنده شده و پوست پرتقال خلالی را به آن افزوده و بعد از چند ساعت جوشیدن، آبلیمو و وانیل را نیز اضافه نمایید.

مربای گریپ فروت

چند عدد گریپ فروت را پوست کنده و تکه تکه کنید. تکه‌های گریپ فروت را با آب جوشانده و به آن شکر افزوده و در حالیکه مواد روی حرارت متوسط قرار دارد آن‌ها را به خوبی مخلوط نمایید. اجازه دهید به خوبی بجوشد و به غلظت لازم برسد. بعد از قوام گرفتن مربا می‌توانید آن را از روش شعله بردارید و به همین سادگی یک مربای خوشمزه تهیه نمایید.

مربای پوست گریپ فروت

پوست گریپ فروت را به‌صورت نواری برش می‌زنیم. بعد به آن شکر افزوده و می‌جوشانیم. پس از نرم شدن پوست میوه، آن‌ها را داخل آب سرد قرار می‌دهیم تا تلخی آن از بین برود. بعد برای تهیه شهد مربا شکر و آب را روی حرارت قرار می‌دهیم تا شکر کاملا حل شود. پوست را داخل آن ریخته و دوباره آن‌ها را می‌جوشانیم. بعد از غلیظ شدن مربا، به آن مقدار کمی آبلیمو اضافه می‌کنیم و کمی بعد، شعله را خاموش می‌کنیم.

مربای آلوئه ورا

ابتدا پوست آلوئه‌ورا را گرفته و سپس ژل وسط آن را خرد نمایید. این تکه‌های آلوئه‌ورا را داخل فریزر گذاشته و بعد از مدتی آن‌ها را داخل ظرفی، همراه با شکر، روی حرارت زیاد قرار دهید. بعد از جوشاندن این مواد، شکر و آب را درون ظرفی ریخته و اجازه دهید بجوشد. حالا باید آلوئه‌ورای جوشیده شده را در این شربت بریزید و دوباره تمام این مواد را باهم بجوشانید تا غلیظ شود. در انتها مقداری آبلیمو را نیز داخل این مایه بریزید.

مربای زردآلو با میوه تازه و خشک

برای تهیه مربای زردآلو با استفاده از زردآلوهای تازه باید هسته‌های آن‌ها را جدا کنید و به دلخواه خود آن‌ها را به چند قسمت خرد کنید. البته می‌توانید از آن‌ها به‌صورت کامل هم استفاده نمایید. حالا مقداری زردآلو را داخل ظرفی ریخته و روی آن شکر بریزید. زردآلوهای بیشتری اضافه کرده و روی آن‌ها نیز شکر بریزید. به این شکل شکر در لابه‌لای زردآلوها بهتر به بافت آن‌ها نفوذ می‌کند. بعد از مدتی آن‌ها را بجوشانید. معمولا حدود 45 دقیقه زمان لازم است. در انتها آبلیمو را اضافه کرده و بعد از 5 دقیقه مربای زرد آلوی خوشمزه‌ شما آماده شده است. برای تهیه این مربا با میوه خشک شده یا قیسی نیز، باید ابتدا آن‌ها را به مدت دو ساعت در آب قرار دهید.

مربای گیلاس

بعضی‌ها مربای گیلاس را با هسته درست می‌کنند؛ اما روش متداول‌تر و محبوب‌تر این است که ابتدا هسته گیلاس را جدا کرده و بعد لابه‌لای آن شکر بریزیم. بعد از چند ساعت آن را با آب جوشانده و زمانی‌که مربا به حد کافی غلیظ شد؛ مقداری آبلیمو را نیز داخل مواد می‌ریزیم. بعد از چند دقیقه مربا حاضر شده و باید اجازه دهید کمی خنک شود.

مربای آلو سیاه

مربای آلو سیاه را به چند روش مختلف درست می‌کنند. برای اینکه پوست آلو را جدا کنید بهتر است کمی آب جوش روی آن ریخته و بعد آلوها را داخل آب سرد بیندازید. آلوهای پوست کنده را داخل ظرفی ریخته و لابه‌لای آن شکر بریزید و چند ساعت صبر کنید. شهد یا شیره مربا را با مخلوط کردن شکر و آب و جوشاندن این مواد تهیه کنید. آلوها را داخل شربت ریخته و به آن حرارت دهید. مراقب باشید در هنگام پخت، آلوسیاه‌ها له نشوند.

مربای چغندر

جهت تهیه مربای سیب با کشمش ، در مرحله اول باید پوست و دانه سیب را جدا کرده و آن را به قطعات درشت تقسیم کنید. سیب‌های خرد شده را با آب جوشانده و به آن شکر، دارچین و کشمش هم اضافه کنید. به خوبی مواد را مخلوط نمایید. بعد از جوشیدن این مایه، آبلیمو را نیز داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید تا زمانی که به غلظت مناسب برسد، بجوشد.

مربای سیب با کشمش

جهت تهیه مربای سیب با کشمش ، در مرحله اول باید پوست و دانه سیب را جدا کرده و آن را به قطعات درشت تقسیم کنید. سیب‌های خرد شده را با آب جوشانده و به آن شکر، دارچین و کشمش هم اضافه کنید. به خوبی مواد را مخلوط نمایید. بعد از جوشیدن این مایه، آبلیمو را نیز داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید تا زمانی که به غلظت مناسب برسد، بجوشد.

مربای نارنگی کاراملی

برای این‌که نارنگی‌ها را به‌صورت کامل بپزید؛ ابتدا باید با وسیله‌ای مانند نی، قسمت میانی آن‌ها را خارج نمایید. آن‌ها را برای چند روز در آب گذاشته تا طعم مناسبی پیدا کنند. بعد از این کار باید نارنگی‌ها را همراه آب و نمک بجوشانید و سپس بشوئید. این بار شکر را با مقداری آب جوشانده و به آن آبلیمو اضافه کرده و نارنگی‌ها را نیز درون این شربت می‌ریزید و مدتی به آن حرارت می‌دهید. نارنگی‌ها باید یک تا دو شب در این شربت بمانند تا بخوبی شیرین و خوش‌طعم شوند.

مربای نارنگی

نارنگی‌ها را پوست گرفته و حبه حبه کنید. آب و شکر را تا تبدیل شدن به یک شهد غلیظ، بجوشانید و بعد نارنگی‌ها را نیز اضافه کنید. می‌توانید به این مواد زعفران و وانیل هم افزوده و خوب مخلوط کنید. بعد از مدتی مربا قوام پیدا کرده و باید آن را از روی حرارت بردارید.

مربای کامکوات

کاموات یک میوه خوشمزه و از خانواده مرکبات است. مربای کامکوات را هم به‌صورت کاموات درسته و هم حلقه حلقه شده می‌پزند.  اما بهتر است هسته‌های آن را جدا کنید. کاموات را داخل آب، جوشانده و برای اینکه تلخی میوه گرفته شود؛ این کار را چند بار انجام می‌دهیم. بعد آب و شکر را بصورت شربت یا شهد مربا مخلوط کرده و می‌جوشانیم. کامکوات ها را به شربت، افزوده و هل، زعفران و پودر ژلاتین را طبق سلیقه خود اضافه کرده و حدود نیم ساعت بعد مربا آماده می‌شود.

مربای به

مربای به یک مربای پر طرفدار است که برای پخت آن باید ابتدا پوست و هسته‌های آن را جدا کرده و به‌ها را خرد نمایید. بعد آب و شکر را اضافه کرده و اجازه می‌دهیم مواد بجوشد. شما می‌توانید هل، آبلیمو، زعفران دم کرده و چوب دارچین را نیز به مربای به اضافه کنید؛ معمولا این مواد را در پایان کار در داخل قابلمه می‌ریزند. اضافه کردن زعفران سلیقه‌ای است اما مربا به زعفرانی عطر و طعم دلنشین‌تری خواهد داشت.

مربای بهار نارنج

عطر مربای بهارنارنج بی‌نظیر است و برای پخت این مربا، به گلبرگ‌های شکوفه‌ی بهارنارنج احتیاج دارید. آن‌ها را حدود یک روز در آب سرد قرار دهید. سپس در یک قابلمه، آب ریخته و بعد از جوشاندن آب، گلبرگ‌ها را اضافه کنید. این کار را با تعویض آب، چند بار تکرار کنید. شربت مربا را نیز با جوشاندن آب و شکر تهیه نمایید و گلبرگ‌ها را داخل آن بریزید. در دقایق پایانی پخت مربا، به آن آبلیمو اضافه نمایید.

مربای کدوحلوایی

مربای کدو حلوایی را معمولا با آهک قنادی تهیه می‌کنند. آب زلال آهک را بدون آهک، روی کدوها بریزید. بعد از یک روز کدوها را شسته و مخلوط آب و شکر را بجوشانید و به آن هل نیز اضافه کنید؛ کدوها را داخل این ترکیب بیندازید. اجازه دهید کدوحلوایی‌ها حدود دو ساعت روی حرارت ملایم بجوشند. گلاب و آبلیمو را نیز داخل مواد بریزید. بعد از چند دقیقه مربای کدو حلوایی آماده است.

مربای پرتقال درسته

مربای پرتقال درسته یا کامل، به دلیل شکل جذاب و جالبش می‌تواند برای زیباتر شدن میز و سفره شما مورد استفاده قرار گیرد. مواد لازم برای این مربا نیز بسیار ساده هستند: پرتقال، آب پرتقال، شکر و آب. کافیست پوست پرتقال را کمی با اسکاج بسابید تا صاف شود. از ته پرتقال، یک دایره با قطر حدود دو سانتی‌متر جدا کنید و هسته‌های پرتقال‌ را از داخل آن بیرون آورید. پرتقال‌ها را چندبار، به همراه آب جوشانده و در نهایت آن‌ها را در آب سرد قرار داده و مدتی صبر کنید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. حالا باید آب و شکر را جوشانده و پرتقال‌ها را داخل آن بریزید. برای اینکه مربا طعم و عطر بهتری بگیرد؛ آب پرتقال را نیز اضافه کنید.

مربای زنجبیل و سیب

برای پخت مربای زنجبیل و سیب، زنجبیل رنده شده را بجوشانید و سیب را خرد کنید. سپس سیب و شکر را به زنجبیل اضافه کنید. بعد از قوام پیدا کردن مربا، آبلیمو را نیز اضافه نمایید. برای خوش عطرتر شدن مربا، می‌توانید به آن دارچین هم بیفزائید. این مربا به دلیل وجود زنجبیل و سیب، فواید زیادی داشته و یک خوراکی بسیار مقوی محسوب می‌شود.

مربای بادمجان

 

یک قابلمه را تا نیمه از آب پر کرده و اجازه دهید آب بجوشد. پوست بادمجان را گرفته و با چاقو، فقط در قسمت وسط بادمجان‌ها یک شکاف ایجاد کنید. آن‌ها را داخل آب جوش قرار دهید. آب و شکر را نیز مخلوط کرده و صبر کنید تا آب بجوشد و شکر کاملا حل شود. بادمجان‌ها را اضافه نموده و بعد از چند دقیقه، زعفران و پودر هل و پودر دارچین و آبلیمو را نیز به مواد بیفزایید. هنگامی که مربا به قوام مناسب رسید آن را از روی شعله بردارید.

مربای سیب قرمز یا زرد

بطورکلی ترکیبات مربا سیب عبارتند از سیب، شکر، گلاب، آبلیمو و زعفران. پوست و هسته‌های سیب‌ها را جدا کنید و آن‌ها را خرد نمایید. سپس تکه‌های سیب‌ را با مقداری آب و آبلیمو مخلوط کرده و با حرارت بالا بجوشانید. شربتی از آب و شکر تهیه کنید و اجازه دهید این مخلوط نیز بجوشد. سیب‌ها را به آن اضافه کنید و تا جائیکه مربا غلظت مناسبی پیدا کند؛ آن را روی شعله‌ای با حرارت ملایم قرار دهید. گلاب را نیز در انتهای کار در ظرف بریزید. در این مرحله، مربای سیب خوشمزه شما آماده خواهد بود.

مربای زنجبیلی

زنجبیل یک خوراکی پرخاصیت و مفید است. برای تهیه مربای زنجبیل، ابتدا پوست آن‌ها را گرفته و زنجبیل‌ها را با مقداری آب،  روی حرارت بالا قرار می‌دهیم. جوشاندن زنجبیل‌ها، باید حدود 5 بار تکرار شود تا طعم آن مناسب تهیه مربا شود. سپس آب، هل، شکر و زعفران را اضافه می‌کنیم و تا زمانی که مربا به غلظت و قوام مطلوب برسد، آن‌ها را روی حرارت قرار خواهیم داد. بعد از این مرحله می‌توانیم شعله را خاموش کنیم و منتظر بمانیم تا مربا خنک شود.

مربای هویج و خیار

مربای هویج و خیار را معمولا به شکل گل رز درآورده و برای تزئین استفاده می‌کنند. پوست خیار و هویج را بکنید و آن‌ها را به ورقه‌های طولی نازکی تبدیل کنید. سپس به منظور نرم شدن ورقه‌ها، آن‌ها را 1 الی دو ساعت در آب نمک قرار دهید. یک ورقه‌‌ هویج را به همراه یک ورق خیار، پیچیده و لوله کنید. هویج و خیاری که به حالت گل درآمده را، توسط یک خلال دندان محکم کنید و در آب بگذارید تا نمک آن‌ها از بین برود. آب و آهک را مخلوط کنید و صبر کنید تا آهک ته‌نشین شود. گل‌ها را در این آب قرار دهید. بعد از مدتی، آن‌ها را در ظرفی ریخته و با آب، بجوشانید. مخلوطی از آب و شکر و جوهر لیمو را نیز در ظرفی دیگر بجوشانید تا تبدیل به شربت شود؛ سپس گل‌ها را داخل شربت قرار دهید.

مربای به با عسل

مربای بِه با عسل، یکی از مرباهای خوش عطر و خوش طعمی است که برای صبحانه و عصرانه و حتی همراه چای صرف می‌شود. برای تهیه این مربا، علاوه بر به و عسل، به چوب دارچین، هل، گلاب و آبلیمو نیز احتیاج دارید. پوست بِه را کنده و آن‌ها را خرد کنید. آن‌ها را روی حرارت قرار دهید تا بپزند. سپس چوب دارچین، آبلیمو، گلاب، هل و عسل را به آن اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. دقت کنید که تکه‌های به له نشوند؛ پس از اینکه مربا غلیظ شد، شعله را خاموش کنید.

مربای گل پالدو یا گل محمدی

برای تهیه این نوع مربا که به آن مربا گل محمدی هم گفته می‌شود؛ به شیر، آب، شکر، گل محمدی و آرد نیاز داریم. آرد را تفت داده و کمی صبر می‌کنیم تا خنک شود. پس از آن‍که آرد را الک کردیم؛ شیر و آب را اضافه می‌کنیم. حالا مخلوط بدست آمده را روی شعله قرار داده و با حرارت متوسط، آن را هم می‌زنیم. حدود ده دقیقه به هم زدن ادامه داده و سپس گل محمدی را اضافه می‌کنیم. زمانی که مواد به غلظت مناسب رسید شکر را داخل آن ریخته و دوباره باید هم بزنیم. بعد از مدتی شکر حل شده و مربای گل پالدوی ما آماده است.

سخن پایانی

در این مقاله به‌طور مختصر با انواع مربای خانگی آشنا شدید. همانطور که گفتیم پخت آن‌ها کاری بسیار آسان بوده و با کمترین مواد و لوازم، می‌توانید انواع مربا با طعم متفاوت و جذابی را در آشپزخانه خود تهیه کنید. این مرباها علاوه بر طعم خوبشان، با توجه به رنگ و شکل زیبایی که پیدا می‌کنند برای تزئئین غذاها نیز استفاده خواهند شد.

سوالات متداول

چرا برای درست کردن انواع مربای خانگی از آهک استفاده می شود؟

با افزودن آب آهک به مربا، بافت تکه‌های میوه، در هنگام پخت حفظ می‌شود؛ همچنین باعث تردتر شدن مربا خواهد شد. با اضافه کردن این مواد، دیگر به مقداری زیادی شکر نیز احتیاج نخواهید داشت و مربا هم کمتر کپک می‌زند.

آیا می‌توانم برای درست کردن انواع مربای خانگی به جای شکر از عسل استفاده کنم؟

بله، افراد زیادی تمایل به استفاده از شیرینی طبیعی داشته و برای تهیه مربا از عسل به جای شکر استفاده می‌کنند.

برای درست کردن مربای گل می توانم از گل خشک استفاده کنم؟

بله، در صورتی که تلخی گلبرگ خشک را از بین ببرید؛ می‌توانید از آن استفاده کنید. این کار بخصوص در تهیه انواع مربای زمستانی متداول است.

بهترین انواع مربا خانگی چیست؟

این موضوع تا حد زیادی به سلیقه شما بستگی دارد؛ اما معمولا مرباهایی مانند مربای آلبالو، هویج، بِه، توت فرنگی، بهار نارنج و تمشک استفاده بیشتری دارند.

مربای مجلسی چی درست کنم؟

بسته به زمان مصرف مربا و یا مراسم مد نظرتان می‌توانید از انواع مربای خانگی به عنوان یک خوراکی خوشمزه و زیبا استفاده کنید. برخی از مرباها مانند مربای هویج و خیار به شکل گل تهیه می‌شوند؛ یا مرباهای بالنگ و پرتقال کامل و... نیز رنگ‌های بسیار زیبایی برای تزئین میز غذا خواهند داشت.

منبع: اصالت

کدخبر: 1040893 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی