چند عکس زیبا از پل گاو میشان در شهرستان دره شه

به گزارش رکنا، یکی از جاذبه های گردشگری ایلام در بین چندین جاذبه از دره شهر در استان ایلام پل گاومیشان نام دارد، این پل یکی از قدیمی ترین پست های تاریخی در کشور محسوب می شود که مربوط به دوران ساسانی است این بنای تاریخی بخشی از تاریخ کهن این شهرستان را نمایان می سازد.

پل گاو میشان

اکثر مورخان که در باب پل گاو میشان مطالعاتی داشته اند شهرستان دره شهر را اولین شهر از دوران ساسانی می دانند که بر جای مانده است. علاوه بر پل گاو میشان این شهر دارای آثار تاریخی متعددی است که گردشگران بسیاری را جذب می کند برخی از آثار و بناهای تاریخی موجود در این شهر شامل؛ آتشکده های تاریخی، ماداکتو و … است که دره شهر را به یک شهر تاریخی و دارای قدمت زیاد تبدیل کرده است. پل تاریخی و بسیار زیبای گاو میشان بر روی رودخانه سیمره که بعد از تلاقی با رودخانه کشکان است ساخته شده است و بر طبق نظریات متفاوت وجه تسمیه و نام این پل از گومیشه برگرفته شده است؛ گومیشه به معنای محل پرورش گاو است.

برخی از افراد بر این باورند که گاو میش نر در گذشته جفت خود را گم می کند و در تمامی دره ها و غارها به دنبال یافتن آن می گردد و در نتیجه جفتش را در غاری در همان محدوده می یابد، از همان زمان به بعد این منطقه به گاومیش معروف می شود. با ما همراه باشید تا با این بنای تاریخی بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه پل گاو میشان

در شهرستان دره شهر در استان ایلام پل گاو میشان قرار دارد که یکی از قدیمی ترین پل های تاریخی در کشورمان و به دوران ساسانی متعلق است. این پل قسمتی از تاریخ کهن این شهرستان را نمایان می سازد و در ۳۰ کیلومتری پل دختر و در مرز بین دو استان ایلام و لرستان واقع گشته، نکته دیگر این که حدودا ۹۰ درصد از این سازه در استان لرستان قرار گرفته است.

عکس پل گاو میشان

پل گاو میشان توسط فردی به نام «حسین خان بزرگ» والی بزرگ و معروف ایلام و در تاریخ ۱۰۰۸ هجری قمری تعمیر شده است، برخی از مورخان و باستان شناسان بر این باورند که این پل در تاریخ ۱۳۳۴ هجری قمری بر اثر زلزله صدمه دیده و از بین رفته است.

این بنای تاریخی در تاریخ سوم اسفند ماه ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. استان ایلام دارای ۷۶۰ اثر تاریخی است که تمام این آثار تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند و همین منجر شده تا این استان، یکی از قطب های گردشگری در کشور به حساب آید.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

پل گاومیشان بسیار پیچیده و فنی ساخته شده است به گونه ای که رقیبی بسیار جدی برای پل های مهم در کشور به شمار می رود. تکیه گاه های اصلی و پایه های پل قطور و مدور است، مصالح و سنگ هایی که در این بنا به کار رفته، به شکل مکعبی بزرگ و تراشیده شده در ابعاد مساوی است، این سنگ ها به شکل «رگ چین» بر روی هم چیده شده اند و پایه اصلی و مهم این پل را ایجاد کرده اند.

داخل پایه ها برای استحکام بیشتر از قلوه سنگ و ملات گچ پر شده و مصالحی که در پل به کار رفته، از گچ و سنگ است و همچنین سقف طاق ها به وسیله آجر ساخته شده است که تمام این ها در پیچیدگی این پل نقش بسزایی دارند.

عکس از پل گاو میشان

در میان دالان ستون میانی، پله هایی قرار دارد که نشان دهنده این است که پل گاو میشان تنها یک پل ارتباطی نبوده است. راهروهای پلکان و داخل این بنا بیانگر این است که برخی از کاروان ها در گذشته از این پل به عنوان سر پناه در زمان عبور استفاده می کردند و در برخی مواقع بعضی از کاروان ها در این دالان ها شب را به صبح رسانده اند. این پل دارای طولی حدودا ۱۷۵ متر و عرض نزدیک به ۸ متر و ۲۰ سانتی متر می باشد، در حال حاضر ۶ چشمه طاق در آن جا قرار گرفته است.

حد فاصل چشمه و پهنای آن تا ۲۵ متر متغیر است، چشمه اصلی در این پل دارای عرضی است تقریبا ۳۳ متر و ۷۰ سانتی متر، پل گاو میشان با دهانه ای با بیش از ۵۰ متر عرض در کشور بزرگترین دهانه پل کشور محسوب می شود. متاسفانه یکی از دهانه ها در زمان عقب نشینی سپاه ایران مقابل حمله اعراب به ایران تخریب شده است.

معماری و طراحی به کار رفته در این بنا، سبک معماری ساسانی است. اما در چشمه طاق ها آثاری از مرمت مربوط به دوران قاجار و صفویه به چشم می خورد. در سال ۱۳۸۷ نخستین فصل از مرمت پل گاو میشان پایان یافت.

شرایط بازدید

امروزه از لحاظ جغرافیایی پل گاومیشان در مرز بین دو استان لرستان و ایلام قرار گرفته است و یکی از جاذبه های تاریخی باقی مانده در شهرستان دره شهر است. پیشنهاد مستر بلیط این است که بازدید کنندگان و مسافران بهتر است در فصل بهار به این مکان تاریخی سفر کنند.

تصویر پل گاو میشان

ساعات بازدید در این بنا به صورت شبانه روزی و تنها ۲ ساعت زمان برای بازدید کافی است. علاوه بر بازدید از پل، دیدنی ها و مکان های دیگری نیز وجود دارد که می توانید از آن ها دیدن کنید، از جمله این دیدنی ها مراکز اقامتی، طبیعت بکر، روخانه، سفره خانه است.

اگر شما به طبیعت گردی علاقه دارید می توانید از هوای پاک و رودخانه های خروشان لذت ببرید و ساعاتی را در این مکان سپری کنید.

راه های دسترسی به پل گاومیشان

برای رسیدن به مقصد لازم است که از شهر ایلام مسیری را به طول ۱۲۰ کیلومتر طی کنید و به پل دختر بروید و از آن جا مسیری به طول ۲۰ کیلومتر را طی کنید و به دره شهر که از توابع استان ایلام به شمار می رود برسید، هنگامی که به این شهر رسیدید می توانید تابلوها را دنبال کنید و به راحتی به پل گاومیشان برسید و ازاین سازه تاریخی دیدن کنید. علاقه مندان می توانند بلیط اتوبوس دره شهر را تهیه کرده و عازم سفر به این نقطه تاریخی شوند.

منبع: مستر بلیط

کدخبر: 1023311 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟