با تغذیه بدن تان را در مقابل آلودگی بیمه کنید

به گزارش رکنا، زندگی ماشینی و صنعت مدرن امروز با تولید مقادیر انبوهی از گازها، آلاینده ها و ذرات معلق، راه تنفس را بر افراد بسته است. این روزها داشتن هوای پاک و خالی از آلودگی، دیگر در شهرهای بزرگ یک رویاست. آلودگی آن هم به ویژه در زمستان شدت بیشتری دارد و به سبب پدیده وارونگی یا اینورژن است. از آنجایی که آلودگی دیگر یک پدیده اتفاقی و به ندرت نیست، راه کارهای مقابله با آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

نحوه تغذیه افراد به ویژه در شرایط آلودگی هوا بر روی سلامت آنها تاثیر بسزایی دارد و بسیار حائز اهمیت است. در ادامه می خواهیم به شما بگوییم که چگونه با تغذیه، بدن تان را در مقابله آلودگی هوا بیمه کنید.

راهنمایی تغذیه ای در روزهای آلوده هوا

تغذیه در روزهای آلوده بسیار مهم است.

-  فراوان آب بنوشید

یکی از اولین و ساده ترین راهکارها در شرایط آلودگی، افزایش دریافت مایعات به ویژه آب است. دریافت آب کافی به عملکرد کلیه ها در دفع مواد اضافی بدن کمک خواهد کرد. همان طور که می دانید مقدار بهینه مصرف آب در روز بین 8 تا 10 لیوان است.

-  لبنیات کم چرب را فراموش نکنید

یکی از موادی که از جذب سرب موجود در هوای آلوده توسط بدن، جلوگیری می کند، کلسیم است. بر طبق مطالعات هرچه میزان دریافت کلسیم بیشتر شود، می تواند مانع از جذب مقادیر بالاتری از سرب در بدن شود. مهم ترین منبع دریافت کلسیم در روز ، گروه لبنیات است. همان طور که می دانید این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، کشک، دوغ است.  اما دقت داشته باشید که هر چه میزان چربی لبنیات بالاتر باشد، جذب کلسیم موجود در آن ها کاهش خواهد داشت. بنابراین بهترین گزینه از گروه لبنیات ، لبنیات کم چرب هستند. یعنی آنهایی که میزان چربی شان کمتر از 1.5 درصد است.

-  آنتی اکسیدان ها را به برنامه روزانه تان سنجاق کنید

مواد و ذرات آلوده و معلق در بدن تبدیل به رادیکال های آزاد می شوند. رادیکال های آزاد این توانایی را دارند که با اتصال به سلول های سالم، آنها را تبدیل به سلول های مضر بکنند. تمام مواد غذایی از جمله میوه ها و سبزیجاتی که رنگی زرد، نارنجی ، قرمز و یا بنفش و... دارند، غنی از آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان های موجود در میو ها و سبزیجات گفته شده این توانایی را دارند که به رادیکال های آزاد متصل شوند و آنها را از بین ببرند. پس مصرف میوه ها و سبزیجات رنگی را در شرایط آلودگی هوا بیشتر کنید.

-  غذاهای چرب و چیلی و تنقلات را فراموش کنید

استنشاق ذرات و مواد آلاینده با کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن سبب کاهش توانایی مقابله بدن در قبال عوامل بیماری زا  و عفونت ها می شود. حالا اگر در این میان شما نیز غذاهای چرب و چیل و غنی از اسیدهای چرب، به ویزه اسیدهای چرب اشباع را مصرف کنید، قدرت سیستم ایمنی بدن تان به طرز معناداری کاهش می دهد. پس یکی دیگر از راه کارهای مقابله با آلودگی کاهش مصرف مواد غذایی چرب می باشد.

-  خوردن روزی یک عدد سیب اجباری است

پکتین موجود در برخی مواد غذایی از جمله سیب مانع از جذب مواد آلاینده از جمله سرب در بدن می شود. پس خوردن یک عدد سیب را به ویژه در هنگام صبح برای خودتان اجباری کنید تا سد دفاعی بدن تان را افزایش دهید. علاوه بر سیب، پرتقال و توت فرنگی نیز غنی از پکتین می باشند.

-  سبزیجات برگ سبز تیره را در دستور غذایی تان بگنجانید

مصرف سبزیجات برگ سبز تیره مانند انواع سبزی خوردن، اسفناج، کاهوف کرفس و... جزو واجبات تغذیه ای در شرایط آب و هوای آلوده است. این سبزیجات غنی از منیزیوم هستند. منیزیوم مانع از جذب سرب و کادمیوم در بدن می شود و می تواند سد دفاعی بدن را تقویت کنید.

-  مصرف مرکبات را جدی بگیرید

گروه مرکبات مانند پرتقال، نارنگی، گریپ فروت و... حاوی مقادیر بالایی از ویتامین ث هستند. ویتامین ث هم نقش آنتی اکسیدانی داشته و قادر است رادیکال های آزاد را در بدن نابود کند، هم می تواند سبب تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد آن شود. پس برای آنکه از این فواید بهره بگیرید، میو ها و سبزیجات محتوی ویتامین ث را در شرایط آب و هوای آلوده بیشتر استفاده کنید.

هانیه جباریان

مشاور تغذیه و رژیم درمانی

کدخبر: 1014679 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟