تپه کفشگیری گرگان رازهای جدیدی را فاش کرد /  کشف کوره سفال‌پزی و بقایای معماری

به گزارش رکنا، تپه کفشگیری در بخش مرکزی شهرستان گرگان استان گلستان واقع شده است و در سال ۱۳۸۳ به شماره ۱۱۲۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

تپه کفشگیری برای اولین بار توسط «تی جی آرنه» باستان‌شناس سوئدی در سال ۱۳۱۱ خورشیدی شناسایی و در دهه ۶۰ خورشیدی توسط «شیومی» باستان‌شناس ژاپنی در نقشه باستان‌شناسی گرگان جانمایی شد.

کاوش در این تپه اینک با هدف تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه کفشگیری گرگان، با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شده است.

سید مقداد موسوی که سرپرست هیأت باستان‌شناسی تپه کفشگیری گرگان است درباره آنچه از این گمانه‌زنی به‌دست آمده است، گفت: در این گمانه‌زنی یافته‌های ارزشمندی از دوره مفرغ میانی و جدید حوزه فرهنگی گرگان با قدمت حدود چهار هزار به‌دست آمده است که شامل بقایای کوره سفال‌پزی، تنور اجاق، بقایای معماری و شواهد فرهنگی همچون سفال، ابزار سنگی و ... است.

این باستان‌شناس افزود: تدوین گزارش و نقشه نهایی در ادامه مسیر پروژه انجام خواهد شد.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی تپه کفشگیری گرگان درباره ضرورت انجام تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این تپه گفت: شکل‌گیری روستای کفشگیری در پیرامون این محوطه و توسعه ساخت‌وسازها و تفاضای مالکین درباره الحاق به بافت و تغییر کاربری، ضرورت انجام پروژه بوده تا مطالعات تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این اثر ارزشمند توسط وزارت میراث‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شود.

کشف‌ آثار ۴۰۰۰ ساله در گرگان

کدخبر: 1052080 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟