دادگاه صلح در خوزستان فعالیت خود را آغاز کرد

به گزارش رکنا از خوزستان؛ علی دهقانی روز سه‌شنبه در آیین راه اندازی دادگاه صلح در خوزستان بیان کرد: شوراهای حل اختلاف در کنار دادگاه‌ صلح به منظور توسعه و گسترش صلح و سازش همچنان فعال هستند.

وی افزود: برقراری صلح و سازش بین طرفین دعوا ابتدا در شوراهای حل اختلاف پیگیری می شود و چنانچه سازش صورت نپذیرد قاضی دادگاه صلح مطابق قانون، به موضوع رسیدگی خواهد کرد.

دهقانی اظهارکرد: آرای دادگاه صلح در برخی موضوعات و دعاوی مالی تا میزان 500 میلیون ریال قطعی و در سایر موارد قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان است.

رییس کل دادگستری خوزستان با اشاره به مزایای دادگاه صلح گفت: دادگاه صلح بر مصالحه در پرونده با همکاری و همراهی طرفین پرونده و اعضای شوراهای حل اختلاف، کاهش هزینه‌های دادرسی و سرعت در رسیدگی اثرگذار است.

وی دعاوی مالی تا یک میلیارد ریال، دعاوی تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق اعم از کیفری و حقوقی و برخی دعاوی راجع به جهیزیه، مهریه و نفقه را از موارد در صلاحیت این دادگاه عنوان کرد و افزود: درخواست‌های مربوط به تخلیه مستاجر و تعدیل اجاره بها به غیر از دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب یا پیشه یا تجارت، اعسار، دعاوی اصلاح شناسنامه و استرداد شناسنامه از دیگر موارد صلاحیت دادگاه صلح است.

دهقانی بیان کرد: اصلاح مشخصات مدرک تحصیلی به استثنای مواردی که در صلاحیت دیوان عدالت اداری است، الزام به اخذ پایان کار، اثبات رشد، الزام به صدور شناسنامه، تصحیح و تغییر نام از دیگر موارد در صلاحیت این دادگاه است.

وی افزود: دادگاه صلح در آینده نزدیک در سایر حوزه‌های قضایی استان نیز راه‌اندازی خواهد شد.

کدخبر: 1034251 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟