کاهش ۳۰ درصدی جرایم خشن در خوزستان/ برقراری روزانه ۱۰ هزار تماس با ۱۱۰

به گزارش رکنا، سردار محمود میرفیضی در آیین گرامیداشت روز خبرنگار که امروز (۲۲ مردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: رسانه‌ها یکی از جاهایی هستند که می‌توانند امنیت پایدار ایجاد کنند. تولید امنیت یک موضوع چند وجهی است و شهروندان مهم‌ترین نقش را در آن دارند.

وی افزود: ما مجری قانون هستیم و اگر قانون اشکال دارد باید پیگیری شود تا قانون عوض شود. آموزش نقش شهروندی باید توسط رسانه‌ها انجام شود. سال گذشته در خوزستان در حوزه تصادفات بیش از یک هزار فوتی داشتیم که دلیل این مساله این است که تعداد قلیلی قوانین را رعایت نمی‌کنند و وقتی پلیس برخورد و خودرو را توقیف می‌کند عده‌ای می‌گویند چرا ما خودرو را توقیف می‌کنیم.

فرمانده انتظامی خوزستان با بیان اینکه در اعمال قانون باید هزینه جرم بالا برود و اعمال قانون باید نسبت به درآمد باشد، گفت: انتقادات باید سازنده باشند در غیر این صورت موجب تقابل بین دستگاه‌ها می‌شود. مشکل ما این است که هر کسی می‌خواهد مشکل را گردن کسی دیگر بیندازد. ما یک مجموعه واحد هستیم که هدف همه توسعه، آرامش، آسایش و ارتقای سرمایه اجتماعی است.

وی بیان کرد: پلیس ۴۰ ماموریت دارد و در هر ماموریت حدود ۱۰ شرح وظیفه دارد. سال گذشته شش نفر از همکاران ما شهید شدند و امسال هم تاکنون پنج شهید داده‌ایم.

میرفیضی گفت: باید ببینیم چه کاری باید برای این استان انجام دهیم تا به امنیت، آسایش و فرهنگ‌سازی کمک کند. اخیرا نظرسنجی انجام شده است و در حوزه سرمایه اجتماعی ۱۰.۱۵ درصد، مشارکت با پلیس ۲۱ درصد، اعتماد به پلیس ۱۴ درصد، رضایت‌مندی از حضور پلیس در محل حادثه ۷ درصد و در حوزه رفتار پلیس با شهروندان ۱۱ درصد افزایش رضایت داشته‌ایم.

فرمانده انتظامی خوزستان تصریح کرد: امسال در حوزه سرقت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد کاهش داشته‌ایم.‌ آنچه در خوزستان آزاردهنده است جرایم خشن و عدم احساس امنیت است.

وی بیان کرد: در چهارماه اول امسال در خوزستان ۱۳۳ فقره سرقت کمتر از میانگین کشوری رخ داده است اما چرا نگرانی داریم؛ چون فرهنگی وجود دارد که از اسلحه استفاده می‌کنند و یک جاهایی نمی‌توانیم از آمار استان خوزستان دفاع کنیم. چگونه بگوییم بابت یک اختلاف جزئی، شش نفر کشته شدند؟ نقش پلیس در این شرایط چیست؟ آیا می‌توانست پیشگیری کند؟ یک سری قتل ها هم اخلاقی است.

میرفیضی گفت: پلیس ارتباط نزدیکی با مردم را دارد و باید حتی موضوعات امنیتی را به موضوع اجتماعی تبدیل و حل کنیم.

وی با اشاره به نقش دستگاه‌های مختلف در فرهنگسازی موضوع‌های اجتماعی عنوان کرد: در حوزه فرهنگی پلیس چند درصد نقش دارد؟ با این حال جایی که وظیفه قانونی ما است کوتاه نمی‌آییم.

وی بیان کرد: در چهار ماهه امسال یک میلیون و ۸۰۰ هزار با ۱۱۰ تماس داشتیم یعنی روزانه بالای ۱۰ هزار تماس داشته‌ایم.

فرمانده انتظامی خوزستان گفت: در حوزه تیراندازی‌ها، جرم عمومی و جرم خصوصی وجود دارد باید در این خصوص فرهنگ‌سازی شود. باید هزینه جرم بالا برود تا اثر داشته باشد و اگر هزینه جرم پایین باشد اثر لازم را نمی‌گذارد. امنیت مانند اکسیژن باید در دسترس باشد.

وی با اشاره به عملکرد پلیس خوزستان از ابتدای امسال تصریح کرد: در چهار ماهه امسال ۴ هزار و ۳۰۰ معتاد متجاهر و فروشنده خرد مواد مخدر جمع‌آوری و دستگیر شده‌اند. همچنین ۲۰ باند فروش مواد مخدر منهدم و ۲ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم مواد مخدر کشف شده است. در حوزه جرایم خشن مانند سرقت‌های مسلحانه و سرقت‌های به عنف هم در استان خوزستان ۳۰ درصد کاهش داشته‌ایم.

میرفیضی با بیان اینکه باید کاری کنیم مردم عظمت اربعین را بینند، گفت: اربعین حسینی توفیقی برای مردم خوزستان است که در مسیر طریق الحسین قرار دارند و باید این مراسم منجر به تولید سرمایه شود.

وی با اشاره به افزایش به کارگیری نیروهای پلیس در برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین گفت: از اول صفر تاکنون در دو مرز شلمچه و چذابه بیش ۲۱۲ هزار نفر تردد داشته‌اند و ۱۸۰ هزار نفر از مرزها خارج شده‌اند.

فرمانده انتظامی خوزستان گفت: مردم توجه کنند هیچ فردی بدون گذرنامه به مرز مراجعه نکند زیرا در مرز گذرنامه صادر نمی‌کنیم. از طرف دیگر ۱۲۰ هکتار پارکینگ در دو مرز داریم و از از مردم می‌خواهیم خودروهای خود را در پارکینگ بگذارند تا دچار مشکل نشوند. همچنین توصیه می‌شود حتما قوانین و مقررات را رعایت کنند.

کدخبر: 1029050 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟