مرمت یکی از شاهکارهای معماری ایران وجهان آغاز میشود

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، حمیدرضا خادم روز دوشنبه بیان کرد: فصل جدید عملیات مرمت پل ساسانی دزفول و حفاظت آن پس از پیگیری‌ نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی و تامین‌اعتبار از محل منابع ملی و استانی، پس از عقد قرارداد با پیمانکار ذیصلاح و زیر نظر اداره میراث فرهنگی دزفول آغاز شد.

وی افزود: این فصل از عملیات مرمت با رویکرد حذف مداخلات صورت گرفته در عرشه این اثر شاخص ملی و انجام اقدامات حفاظتی و مرمتی در برخی طاق‌ها انجام می‌شود.

خادم گفت: برچیدن لایه‌های متعدد آسفالت از روی عرشه به منظور حذف بار مرده و سبک‌سازی سازه تاریخی، اصلاح شیب و جلوگیری از نفوذ رطوبت به عناصر اصلی پل و همچنین عایقکاری و آجرفرش عرشه در دستورکار این فصل از مرمت پل قرار گرفته است.

پل قدیم دزفول در سال ۲۶۳ میلادی بر روی رودخانه دز ساخته شد و همیشه محل تحولات مهمی مثل جنگ‌ها و ظهور تمدن‌ها بوده است؛ این پل با ۳۷۰ متر طول در مرکز دزفول قرار دارد و نقطه پیوند شرق و غرب شهر است به طوری که مسیر عبور به شهرهای شوشتر، اندیمشک بوده است.

این پل باشکوه که یادآور روزگار کهن ایران است و تاریخ یکهزار و ۷۰۰ ساله‌اش گردشگران را به سمت خود سوق می‌دهد از قدیمی‌ترین پل‌های دنیا به شمار می‌رود که به دستور شاپور اول پس از پیروزی درجنگ با روم به دست اسیران رومی در بند ایران ساخته شد.

کدخبر: 1026572 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟