فروش خودروهای سندنمره در چندین استان کشور / سند نمره کردن خودرو چیست؟

به گزارش رکنا، سردار علی ولیپور گودرزی اظهار کرد: همکارانم در پایگاه دوم پلیس آگاهی با انهدام باندی که با استفاده از روش سندنمره  یا دو تا یکی کردن خودروها اقدام به سرقت و فروش خودروهای مسروقه می‌کردند، موفق به دستگیری سارقان و توقیف چندین خودروی سرقتی شد.

وی افزود: این باند ابتدا خودروهای تصادفی را با قیمتی ناچیز خریداری کرده و سپس خودروهای مشابه از نظر مدل، رنگ و تیپ را به سرقت می‌بردند. سارقان با انتقال شماره‌های فنی (ارکان) خودروی تصادفی به خودروی مسروقه، آن را به عنوان خودروی سالم و بی‌رنگ در بازار می‌فروختند.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت گفت: کارآگاهان اداره دوم پلیس آگاهی، پس از بررسی سوابق کیفری خریداران خودروهای تصادفی و رصد سایت‌های فروش آنلاین از جمله دیوار، موفق به شناسایی این باند حرفه‌ای شدند.

وی افزود: کارآگاهان پس از جمع‌آوری مدارک و شواهد لازم به شهرستان شوشتر اعزام شدند و  طی دو روز عملیات تعقیب و مراقبت، یکی از اعضای اصلی باند دستگیر شد.

سردار ولیپور گودرزی تصریح کرد: در این عملیات، یک دستگاه خودروی پژو 405 سفید که پلاک و ارکان آن تغییر یافته بود، توقیف شد. بررسی‌های بیشتر نشان داد که این خودرو در تاریخ 25 بهمن 1402 از شهرستان اهواز به سرقت رفته بود.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به دستگیری 2 متهم دیگر در این رابطه عنوان کرد: متهمان در بازجویی‌ها به بیش از 10 فقره سرقت خودرو و فروش آن‌ها به عنوان خودروهای سالم در استان‌های خوزستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، قم و هرمزگان اعتراف کردند. همچنین، با راهنمایی متهمان و تلاش شبانه‌روزی مأموران، 9 دستگاه خودروی سندنمره دیگر از استان‌های مختلف کشف و توقیف شد.

سردار گودرزی گفت: تحقیقات همچنان برای شناسایی سایر خودروهای سرقتی و دستگیری افراد مرتبط با این باند ادامه دارد. این موفقیت پلیس آگاهی در مهار یکی از روش‌های پیچیده سرقت خودرو، بار دیگر نشان‌دهنده توانمندی و همکاری موثر نیروهای انتظامی در مقابله با جرایم سازمان‌یافته است.

سند نمره کردن پلاک خودرو چیست؟

یکی از شیوه هایی که سارقان اتومبیل در سال های اخیر به منظور از بین بردن امکان ردیابی سرقت و بی اثر کردن اقدامات و پیگیری های پلیس در شناسایی و کشف خودروهای مسروقه و در عین حال تحصیل سود بیشتر از سرقت، در بسیاری از موارد سرقت به کار گرفته اند؛ سند نمره کردن یا اصطلاحا دو تا یکی کردن و فروش اتومبیل مسروقه پس از تغییر ارکان خودرو بوده است.

به این ترتیب که سارق یا سارقان به یکی از طرق معمول و از جمله درج آگهی خرید در بخش نیازمندی های روزنامه ها ابتدا نسبت به خرید اتومبیل های تصادفی اقدام و سپس مبادرت به سرقت اتومبیلی از همان نوع و مدل و رنگ کرده و در مرحله اول با تغییر علائم ظاهری و در مرحله بعد با انهدام یا دستکاری شماره موتور و شاسی، مشخصات و سند و پلاک اتومبیل تصادفی را به اتومبیل مسروقه منتقل می کنند و چون به اصل خرید اتومبیل تصادفی و مالکیت آن تا این مرحله خدشه ای وارد نبوده، در نتیجه سارق با اتومبیل مسروقه ای که اکنون تمامی علائم و مشخصات اتومبیل تصادفی را داراست، به سهولت و بدون ترس و واهمه از کشف و دستگیری، در خیابان های شهر و جاده ها و تمام نقاط کشور تردد می کند یا آن را با قیمت مطلوب به فروش می رساند که ای بسا یک اتومبیل مسروقه تاکنون چندین بار به طور قطعی یا وکالتی معامله شده باشد. ۹۰ درصد خودروهای مسروقه در ۲۰ سال اخیر که کشف نشده اند، با استفاده از اسناد و پلاک خودروهای تصادفی سند نمره شده اند.

در این نوع سرقت، یک فرد یا گروه سارق، تمامی مهارت ها، تجربیات، تدابیر و ورزیدگی های نیروهای شجاع و فداکار انتظامی را تحت الشعاع اقدامات تبهکارانه خود قرار می دهد و مالک زیان دیده هم که ای بسا با مشقت و به قیمت مقروض شدن به اشخاص حقیقی یا حقوقی وسیله نقلیه ای را برای رفاه خانواده خود فراهم کرده، فقط به عنوان مالباخته مفتخر می شود و دیگر راهی به دهی نمی برد.

از آنجا که تعدادی از سارقان مدت هاست این شگرد را در سرقت های خود به کار برده اند، طبق خبر اعلام شده در مطبوعات، از اواسط سال ۸۵ موضوع مورد توجه پلیس آگاهی قرار گرفت و معاونت وقت مبارزه با سرقت در اوایل سال ۸۶ اعلام داشت با توجه به افزایش این نوع سرقت، به دستور فرمانده نیروی انتظامی مقرر گردید از این پس خودروهای تصادفی که بیش از ۶۰ درصد به آنها خسارت وارد شده باشد، در اختیار افسر کارشناس قرار گیرد و مدارک مربوط ضمیمه پرونده شود تا در حقیقت خودرو تصادفی غیرقابل استفاده، از چرخه وسایل نقلیه دایر خارج شود و مورد سوءاستفاده مجرمان قرار نگیرد.

کدخبر: 1050775 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟